Kan man bruke dolomittkalk til å heve GH?

Ja, det er vel igrunnen det jeg lurer på. Er det noen som har prøvd?
-Og vil det ha innflytelse på pH?
Her har du en tråd som inneholder en del info om dette. Jeg ville ikke brukt dette til akvariebruk. Til det er det for mye Mg, og masse andre kjemiske forbindelser.

Ser ikke bort i fra at jeg kjører en stortest av dette etterhvert, men det får komme ett annet år
Frank Angell
Her har du en tråd som inneholder en del info om dette.

Og tråden er hvor?
Her!

Jeg holder på å teste dette selv. Har fått en forsendelse fra min tante på jæren. Forste gang jeg testet, så testet jeg i rent vann fra springen. Syntes det løste seg veldig sakte opp.
Nå tester jeg i et kar med noen få yngel, og litt Ricciamose. Tenkte å gi rapport etter at de har gått i dette i en uke.

Denne typen kalk er faktisk den man bruker hvis man skal kalke fiskevann i naturen. Men da er formålet å heve pH.
Supert! Det høres spennende ut. Jeg leste den tråden også.
Jeg skal fluksens ringe min halvøkologiske tidligere saue-,nå kubondebror og høre om han skal kalke noe til sommeren. Han kjøper i tonnevis, så da må jeg vel kunne tigge en kilo.

Jeg har noe kalk i en sekk jeg også. Skal lese litt nøyere på sekken, men den er vel 10 år gammel, og litt falmet... Og på selve kalken i sekken er det blitt et grønt alge-lag... (Har stått ute i regnet)Men jeg kan jo alltids teste den uten fisk!

Frank; vet du hva "for mye" Magnesium vil gjøre med fisken?

Aggi; Hvor mye har du hevet GH? Og hvor mye dolomitt pr liter har du sånn ca hatt i?
Ja, med "kalk" mener jeg sånn dolomittmel.
Snuffeline
[QUOTE=Frank Angell]Her har du en tråd som inneholder en del info om dette.

Og tråden er hvor?
Ja si det du Heldigvis har Aggi ryddet opp i mine snubletråder :p

Gulli
Frank; vet du hva "for mye" Magnesium vil gjøre med fisken?
Det sies at det optimale forholdet mellom kalsium og magnesium er 4:1. Mg skal aldri overstige mengden Ca i vannet. Akkurat hva som skjer, om noe i det hele tatt, er det ikke noe info jeg finner om.
Det jeg imidlertid vet, er at MgSo4 brukes for å løse opp forstoppelse på fisk (og mennesker). For stor mengde kan kanskje gi diaré-tendenser?

Vet også at enkelte sjøer i Afrika, f.eks Nabogabo og Tanganyika-sjøen, (og sikkert andre steder i verden) har ett høyere innhold av Mg i vannet enn Ca. Men her er vel fisken skapt for forholdene. Faktisk er innholdet av Mg i L. Tanganyika ca 3 ganger så høyt som innholdet av Ca, ser jeg ut fra litt forsking nå...
Litt tidlig å juble ennå ;)
Som sagt, så fikk jeg veldig lave verdier da jeg testet i springvann.... Gh gikk bare opp et par dh... Jeg har mistanke om at det rett og slett ikke løser seg hurtig nok opp til å bruke som gh-hever alene. I karet med fisker i, turde jeg ikke ha oppi så mye som første gangen, men det vil jo vise på prøvene om den løser seg bedre opp i et mer "akvaristisk miljø". Jeg har brukt 2 ml (kryddermål) til 8 liter vann. Av disse 8 literne, så var to liter fra et annet akvarium, og 6 liter fra springen.
Jeg har ikke testet underveis, for jeg vil vente til uka har gått...

Jeg vil ikke anbefale å bruke dolomitt, ennå... Før det er blitt skikkelig testet
En oppdatering.
Jeg prøvde dette en stund, men det så ut til at det ikke løste seg særlig godt opp. Fikk aldri de verdiene jeg ønsket. Nå prøvde jeg bare en sort dolomitt. Kanskje brent dolomitt ville ha funka bedre? Det hele ble iallefall lagt på is intil videre. Våget ikke å teste med for store mengder heller... :S
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap