kampfiskens skumrede

hei. jeg har et akvarium på 54L med 4 kampfisker, som jeg veldig gjerne skulle hadd til å yngle. jeg fikk det til den første uka etter at de ble introdusert for hverandre, men etter at jeg hadde oppi mangrove røtter så stoppet hannen å lage skumrede. kan det komme av for høy ph verdi?
Om røttene har betydning, er det ikke fordi de har økt Ph Røtter kan senke Ph, i noen tilfeller, ikke heve. Hva er verdien pr dags dato?
Dette gjelder ikke bare for kampfisk, men oppdrett av mange arter fisk:
Det kan hjelpe å skille kjønnene en periode, og i denne perioden fòrer du hunnene godt med saftig mat som røde mygglarver o.l.

Når du så setter dem sammen igjen, pass på at vannoverflaten er så godt som stillestående, slik at kampfisken får til å bygge redet sitt. Krusninger i overflaten ødelegger redet.

Dekkglass for å sikre god, varm og fuktig luft over overflaten er nødvendig til kampfisk.

Har du endret noe på utblåsningen til filteret i det siste? Har det endret seg ifht slik det var da fiskene var nye?

Har du flere hunner? Når du skal sette hannen sammen med en hunn igjen, så velg den som ser mest leksklar ut og har rundest buk.

Hvis fiskene begynner å leke når du setter dem sammen igjen (kun ett par!), så husk å stå klar til å fjerne hunnen etter at de er ferdige.
Hunnens striper blir loddrette når hun er leksklar. Horisontale striper viser at hun ikke er i "leksmodus".

Kampfisklek kan være hardhendte, røffe greier, og hannen vil ikke ha hunnen i nærheten etter at de er ferdige. Da skal han passe egg og unger, og hunnen er en trussel. Derfor kan han finne på å maltraktere henne alvorlig om hun fremdeles blir værende i karet.

Les mer om kampfiskoppdrett på Svein A sin hjemmeside
skumrede
ok. jeg har ikke hadd muligheten til å teste vannet enda men det blir så snart jeg får til. jeg vil også informere om at det er brønnvann jeg har, i tillfelle det har nå betydning.
skumrede
tusn takk for svaret. den linken står det mye nyttig i og det skal jeg ta med meg.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap