- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Forståelse på co2 og denne kh rakkeren
Forståelse på co2 og denne kh rakkeren
Har endelig gått over fra teststicks til Tetra dråpetester, men lurer på dette med CO2.
Etter en grundig test og fulgt godt med på fiskene, mener jeg at ph7.5 og kh2 er grunnen til at guppyen gikk til overflaten og døde noen dager senere. Nå er kh på 3 og ph holder seg på 7.5....synes fisken nå har fått en litt bedre attferd.
Etter boken å se, burde min kh ligge på mellom 5-10 for at co2 skal være optimal.
Tillfelle eller bare oppskrytt?
Så er det dette med luftpumpe, i boken står det at hvis en har for mye co2 i vannet, kan en bruke luftpumpe for å senke verdien.
Senker en luftpumpe co2 i vannet?
Da kan jeg jo bare skru av lufttilførsel i hovedpumpa samt slutte med luftstein da eller? hehe
Dette er hvordan jeg tolker boka og enkelte innlegg her inne, men skjønner at jeg sikkert er på en aldri så liten bærtur.
Jeg ønsker ikke å anskaffe meg en co2 flaske for å øke co2en sånn fort og gæli, men gradvis ordne det uten at ph øker med.
Noen som da kan komme med et godt og enkelt tips for dette?
Tempen har jeg forøvrig senket fra 27 til 25, mener det var i denne stund kh økte fra 2 til 3 uten annet adds i vannet. GH er løftet fra 5 til 8.
Etter en grundig test og fulgt godt med på fiskene, mener jeg at ph7.5 og kh2 er grunnen til at guppyen gikk til overflaten og døde noen dager senere. Nå er kh på 3 og ph holder seg på 7.5....synes fisken nå har fått en litt bedre attferd.
Etter boken å se, burde min kh ligge på mellom 5-10 for at co2 skal være optimal.
Tillfelle eller bare oppskrytt?
Så er det dette med luftpumpe, i boken står det at hvis en har for mye co2 i vannet, kan en bruke luftpumpe for å senke verdien.
Senker en luftpumpe co2 i vannet?
Da kan jeg jo bare skru av lufttilførsel i hovedpumpa samt slutte med luftstein da eller? hehe
Dette er hvordan jeg tolker boka og enkelte innlegg her inne, men skjønner at jeg sikkert er på en aldri så liten bærtur.
Jeg ønsker ikke å anskaffe meg en co2 flaske for å øke co2en sånn fort og gæli, men gradvis ordne det uten at ph øker med.
Noen som da kan komme med et godt og enkelt tips for dette?
Tempen har jeg forøvrig senket fra 27 til 25, mener det var i denne stund kh økte fra 2 til 3 uten annet adds i vannet. GH er løftet fra 5 til 8.
Postet 28.04.07 kl 04:44
KentEtter boken å se, burde min kh ligge på mellom 5-10 for at co2 skal være optimal. [B]Tillfelle eller bare oppskrytt?[/B]
Med kH mellom 5 og 10 vil de aller fleste ha pH på 8.3. Det er ikke noe god ide å ha så høy kH. Legg kH på rundt 3 så er dette nok til å forhindre pH-svigninger.
En annen sak er hvis man har fisker som trived med pH i det øvre sjiktet. Men siden tilførselen av CO2 er for plantene så er det om å gjøre å holde pH under 7.
KentSå er det dette med luftpumpe, i boken står det at hvis en har for mye co2 i vannet, kan en bruke luftpumpe for å senke verdien. [B]Senker en luftpumpe co2 i vannet?[/B] Da kan jeg jo bare skru av lufttilførsel i hovedpumpa samt slutte med luftstein da eller? hehe
Det er meningsløst å snakke om CO2 og tilførsel av O2. Det holder at utblåsningen til filteret blir satt høyt oppe i vannnsppeilet hvis man har vært uheldig å tilført for mye CO2. Hvis man benytter trykkflaske så setter man på en dråpeteller og legger denne på 1-2 dråper i sekundet så er man sikker på at det ikke blir for mye.
KentJeg ønsker ikke å anskaffe meg en co2 flaske for å øke co2en sånn fort og gæli, men gradvis ordne det uten at ph øker med.
Du øker ikke pH ved å tilføre CO2, du minsker den.
Postet 28.04.07 kl 12:21
Takk for svarene geir, selvom vi gikk litt om hverandre...sikkert jeg som forklarte meg dårlig.
Nå har jeg forøvrig sjekket tabellen som ligger hos nettakvariet opp mot tetra sin, og den viser jo ganske stor forskjell.
Jeg har ivertfall fått senket ph til mellom 7-7.25...og kh ligger fortsatt på 3, sikkert fordi 3ern var sterk og ph på en svak 7.5.
...byttet 40% vann, og nå etter 4 timer ligger co2 verdien bra etter tetra sin tabell som fulgte med settet.
Men da ble jeg ivertfall litt klokere når det gjelder co2 og o2, trenger da ivertfall ikke å presse noe særlig co2 ut av vannet ivertfall, men holde en gjevn floam på overflaten.
Var også innom tam alna idag og spurte om råd rundt dette, og de mente med min oppstart at jeg har greid meg ganske så bra. Lite svingninger og aldri noe gift som har vært skadelig.
Men som sagt så var hele tråden ment for å øke CO2 i vannet uten å røre ph verdien, men da ble heller ph senket bitte litt og alt er helt passe nå.
Nå har jeg forøvrig sjekket tabellen som ligger hos nettakvariet opp mot tetra sin, og den viser jo ganske stor forskjell.
Jeg har ivertfall fått senket ph til mellom 7-7.25...og kh ligger fortsatt på 3, sikkert fordi 3ern var sterk og ph på en svak 7.5.
...byttet 40% vann, og nå etter 4 timer ligger co2 verdien bra etter tetra sin tabell som fulgte med settet.
Men da ble jeg ivertfall litt klokere når det gjelder co2 og o2, trenger da ivertfall ikke å presse noe særlig co2 ut av vannet ivertfall, men holde en gjevn floam på overflaten.
Var også innom tam alna idag og spurte om råd rundt dette, og de mente med min oppstart at jeg har greid meg ganske så bra. Lite svingninger og aldri noe gift som har vært skadelig.
Men som sagt så var hele tråden ment for å øke CO2 i vannet uten å røre ph verdien, men da ble heller ph senket bitte litt og alt er helt passe nå.
Postet 28.04.07 kl 23:01