Blødt vann...

Er en fersk akvarist som ennå ikke har fått fisker i akvariet.

I går kom test settet mitt, ph var 7-7,5 men hardeheten i vannet var mellom 2 og 3...

hva skl til for å få den opp?

Trenger tisp nå folkens.

Har lest noen innlegg men finner ikke helt ut av det
Her står det litt om justering av KH\PH...
Med hardhet, antar jeg du mener Gh? Denne har ingen sammenheng med Kh\ Ph.

Gh er en samlet verdi av innholdet av kalsium og magnesium i vannet. Dette økes, med nettopp å tilsette disse stoffene.
Gh kan økes med å tilsette f.eks Gh\Th+, Gh-salt, eller gips.
Gh\Th+ er bassert kalsiumsulfat, CaSo4 (75%) og Magnesiumsulfat, MgSo4 (25%).
Gh-salt, er bassert på kasliumklorid CaCl2(ca 80%) og Magnesiumklorid, MgCl2 (ca 20%).

Kloridene er lettere vannløselig enn sulfatene, men store mengder klorider er neppe gunstig over tid.

Gips, er 100% CaSo4, og kan derfor benyttes som en billig erstattning for dyrere akvarieprodukter. Har man mye planter, eller ønsker å gi plantene alt det de trenger, tilsetter en i tillegg MgSo4 i samme blandingsforhold som over.
Gips, er vanlig alabastergips fra f.eks panduro.
Magnesium, fås kjøpt på apoteket, eller på aquazoo.no. Merk: aquazoo har en minstegrense for bestilling på kroner 500.-, så da må du finne deg noe annet i tillegg
Jeg bruker GH+ som er kjøpt i butikken, øket nå fra GH6 til GH11 på 2 dager. Mulig en litt for rask handling, men det fungerer ivertfall veldig bra.

Frank sine forslag er vel noe billigere, men har du ikke et stort kar skal det ikke brukes mye av GH+ på boks, og heller ikke noen spesiell kostnad.

Jeg blander GH+ i et glass med vann fra karet, heller det direkte opp i karet hvis jeg bare skal øke 1-2 grader. Når jeg finner større fall, blander jeg i en bøtte og lar middlet gå seg godt til, så slipper jeg grumsete vann ved vannbytte.
Frank Angell
Merk: aquazoo har en minstegrense for bestilling på kroner 500.-, så da må du finne deg noe annet i tillegg ;)

Jeg kjøpte to kokosnøtthuler som kostet 29,- og 39,- på Aquazoo. Disse havnet i mitt lokale postkontor 2 dager etter bestilling..

Så jeg tror den kr 500,- grensa bare gjelder på levende fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap