Er Malawisjøen salt??

Jeg satt nettopp og leste i et annet forum, der en type påsto at Malawisjøen er veldig salt. Nærmest som brakkvann!! Er dette sant? Og isåfall, bør jeg da tilsette salt til Malawiene mine?
Dette har jeg aldri hørt før.
Plussmedlem
Malaiwsjøen er ikkje salt. Det er ein open innsjø som heile tida fyllast opp frå sideelver og vatnet renn vidare ut frå sjøen. Det samlast difor ikkje opp salt som evt. ville gjort vatnet salt slik det kan vera i lukka innsjøer.
Nei, Lake Malawi er ikke en brakkvannssjø. Salt er derfor helt og holdent unødvendig for denne type fisk.
Mange tilsetter "salt" i form av kalsium og magnesiumklorider, og derfor tror vist mange at de må dytte massevis av bordsalt i karet. Det er viktig å huske på at det ikke bare er NaCl som er salt

Når det gjelder de kjemiske sammensettingene i Lake Malawi, er de som følger: (feit skrift=ting vi tar hensyn til i akvasammenheng)
Electrical conductivity (µS = µmho) 210-220
Sum of cations (meq/L) 2.45
Sum of anions (meq/L) 2.5-2.59
pH 7,5-8,6
Natrium (mg/L) 21.0
Kalium (mg/L) 6.4
Kalsium (mg/L) 16.4-19.8
Magnesium (mg/L) 4.7-8.8

HCO3 + CO3 (karbonater, styrer Kh) (meq/L) 2.36-2.58
Klorider (mg/L) 3.57-4.3
Sulfater (mg/L) 5.5
Silisiumforbindelser (mg/L) 1.1-4
Fosfater (µg/L) under 7
Han jeg snakker om bruker 1 dl havsalt pr. 100 liter vann!!
Stakkars fisk! Påstår til og med at ferskvannsfiskene hans trives med salt i vannet. Jeg gremmes!
Lussi
Han jeg snakker om bruker [B]1[/B] dl havsalt pr. 100 liter vann!!

1dl på 100L= 0,1%. Dette tilsvarer ca en salinitet på 1,0006, som er ett stykke unna "grensen" for brakkvann (1,002).
Mengden salt er det som jeg vil betegne som helt unødig å bruke; dosen er så stor at fiskene garantert vil ta skade av dette på sikt.
Dosen er igjen så lav, at den ikke har noen sykdomskurerende effekt...

Altså; masse salt til ingen nytte
Jeg gremmes nok ikke, men syntes ikke det er helt gledelig å kjenne til likevel :p
heisann, netopp fylt vann i akvariet og har ikke lest meg fram men hørt med venner om jeg skal ha salt i akvarie og de sa jeg skulle ha i salt, har et akvarie på 450L og har hatt 5-8 spisesjeer med Seltin Salt oppi.....
betyr dette at jeg må tømme alt og så starte på ny igjenn eller kan jeg tømme halvparten for så å fylle opp med vann?
Dag Levi Sandslett
heisann, netopp fylt vann i akvariet og har ikke lest meg fram men hørt med venner om jeg skal ha salt i akvarie og de sa jeg skulle ha i salt, har et akvarie på 450L og har hatt 5-8 spisesjeer med Seltin Salt oppi..... betyr dette at jeg må tømme alt og så starte på ny igjenn eller kan jeg tømme halvparten for så å fylle opp med vann?

Har sjekket hvor mye salt jeg har kastet oppi akvariet, er ca 0,1L og har et akvarium på 450L er det da en stor fare for fisken?
Tilfeldig bekjentskap
© Thomas Agnor
Reklame for plussmedlemskap