Nytt vannrenseanlegg

Står i avisen vår at vi fra i dag av har fått nytt renseanlegg til vannet vårt. Og at vannverdiene, bla PH, vil endres. Det skal visst skje litt gradvis over et par ukers tid.

Er jo bekymret for karene mine jeg...noen som har erfaringer i så måte? Vil fiskene, rekene og sneglene takle sånt greit, ved tilpassing via normale vannbytter? (Skjønner at jeg i det minste må teste PH osv.)

Malagi
Jeg ville ha testet vannet for hvert bytte fremover. og hvis spranget mellom verdiene er for stort, så ville jeg ha korrigert dette... Du må også ta hensyn til at fiskene dine kan ha andre krav enn det du får i springen...
Aggi
Jeg ville ha testet vannet for hvert bytte fremover. og hvis spranget mellom verdiene er for stort, så ville jeg ha korrigert dette... Du må også ta hensyn til at fiskene dine kan ha andre krav enn det du får i springen... ;)

Mulig dette er litt teite spørsmål :P- men jeg har aldri tilsatt eller endret noe som helst, siden fiskene stort sett (med unntak av guppier) har trivdes og ph har ligget jevnt på 7...er derfor skikkelig uerfaren på dette..Så:

Siden det står at endringen kommer gradevis over to uker, bør jeg skifte vann ofte nå for å "bli med på turen" (og eventuelt tilpasse verdiene underveis hvis det blir helt galt) eller kan det være andre stoffer tilsatt til å begynne med som ikke er bra?

Lurer fordi det virker som de gjør noe med vannet hver høst - iallefall får halve byen hvitprikk på fiskene sine samtidig hvert eneste år...

Da må du nesten spørre på vannverket hva de evt gjør...
Mest trolig moderniseres renseannlegget til å sterilisere vannet med UV, kontra klor.

I tillegg vil trolig partikkelfiltreringen endres, slik at dette foregår med f.eks marmorstøv. Dette er en metode som er mer og mer vanlig.

Til sist, tilsettes mengder Co2 en planteakvarist ville stortrivdes med, for å stabilisere sulamitten.

Det er slik vannet her jeg bor har vært renset de siste 10-12 årene. Dette medfører at:
Vannet endrer Ph fra 4,5-5,5 og til 8.
Vannet endrer Kh fra 0,ingenting til ca 1,8
Vannet endrer Gh fra rett under 1 til 3,5

På grunn av den "lave" Kh, vil Ph falle til normalverdier relativt fort. Hos meg har jeg Ph 6,5-6,8 i kar uten noen form for korrigeringer.

Men jeg vil selvsagt anbefale deg å teste vannet hyppig fremover.
Undersøk gjerne også hvilke rensemetoder det er som tas i bruk
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap