- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Ammoniakk og null nitritt
Ammoniakk og null nitritt
Ok, i dag leker jeg blondine igjen. Men jeg begriper ikke helt dette. I går hadde jeg en større akvariekrise, og mistet noen fisk på veien. Dessverre var alle sammen fisk som var høyt elsket og æret (jeg var veldig stolt av dem). Jeg våknet nemlig i går opp til død fisk. Vanntester viste både nitritt og ammoniakk (hvem sa at man ikke trenger ammoniakktester når akvariet er godt innkjørt). Dermed ble det akutt vannskifte m.m.
Jeg har flere teorier hvorfor dette har skjedd, bl.a. at filteret var ganske tett, slik at det ble dårlig gjennomstrømming (og dette er et hard belastet kar) og at det var (evt. er - en er fortsatt savnet) død fisk som råtnet i vannet og dermed forpestet miljøet.
Dagen i dag viser et litt annet bilde, og det er dette jeg ikke skjønner.
Nitritten har sunket til null, og takk og pris for det! Det som derimot overrasket meg er at jeg fortsatt har ammoniakk i vannet. Jeg var dum nok til å ikke skrive ned gårsdagens verdier, så jeg vet ikke om det er stigende eller synkende eller på samme nivå som før. Men jeg er ganske sikker på at den ihvertfall ikke er synkende. Så hva har egentlig skjedd her? Ettersom nitritten er på null og ammoniakken fortsatt er tilstede?
Teori 1: bakteriene som tar seg av ammoniakk har tatt kvelden, men ikke de som omdanner nitritt. Men dette er en heller søkt teori, ettersom jeg ikke begriper hvordan den ene skal dø, mens de andre kan leve.
Teori 2: Det ligger en fisk og råtner et eller annet sted. Det er nemlig en fisk som er savnet. Men jeg har gjennomsøkt akvariet, og kan ikke finne den.
Teori 3: Jeg mistenker at det er noe galt med springvannet. Jeg så nemlig at en av discusene mine fikk en reaksjon da jeg skiftet vann i går. Og det var bare 2 dager siden siste vannskifte i kriseakvariet.
Teori 4: Jeg har nylig medisinert med Flubenol her. Men Flubenol skal da være filtersikkert?
Men hvorfor i alle dager ammoniakk og ikke nitritt? Det stemmer bare ikke helt i mitt verdensbilde...
Det skal også nevnes en ting til, som er utrolig merkelig. Den første fisken jeg fisket ut i går, var en av mine L-200-maller. Da jeg tok den ut, kjente jeg en bitteliten bevegelse i halen. Jeg trodde vel det var en krampetrekning (forsøkte å provosere fram en eller annen reaksjon fra den etterpå, for å være på den sikre siden, med null resultat), men tok for sikkerhetsskyld litt vann fra akvariet i en isboks, og dumpet fisken oppi der. Litt senere på dagen måtte jeg plukke ut en ny, og veldig død, malle. Jeg tenkte jeg skulle hive også den oppi isboksen, men tok for sikkerhets skyld hånda nedi for å konstatere at den andre var død. Men den hadde frisknet til! Og hvorfor den hadde gjort det, er et av verdens store spørsmål. For den lå i nøyaktig det samme vannet som nesten hadde tatt livet av den, og jeg hadde ikke nedi en luftestein engang! Og hvis det var nitritt og ammoniakken som var de skyldige, skulle da fisken ikke akkurat fått det bedre av å bli stappet nedi noen få desiliter med det samme vannet? Vel, denne fisken befinner seg fortsatt i isboksen, og har nå fått navnet Jesus (stod opp fra de døde, vet dere). Han/hun ser ut til å være i fin form
Jeg har flere teorier hvorfor dette har skjedd, bl.a. at filteret var ganske tett, slik at det ble dårlig gjennomstrømming (og dette er et hard belastet kar) og at det var (evt. er - en er fortsatt savnet) død fisk som råtnet i vannet og dermed forpestet miljøet.
Dagen i dag viser et litt annet bilde, og det er dette jeg ikke skjønner.
Nitritten har sunket til null, og takk og pris for det! Det som derimot overrasket meg er at jeg fortsatt har ammoniakk i vannet. Jeg var dum nok til å ikke skrive ned gårsdagens verdier, så jeg vet ikke om det er stigende eller synkende eller på samme nivå som før. Men jeg er ganske sikker på at den ihvertfall ikke er synkende. Så hva har egentlig skjedd her? Ettersom nitritten er på null og ammoniakken fortsatt er tilstede?
Teori 1: bakteriene som tar seg av ammoniakk har tatt kvelden, men ikke de som omdanner nitritt. Men dette er en heller søkt teori, ettersom jeg ikke begriper hvordan den ene skal dø, mens de andre kan leve.
Teori 2: Det ligger en fisk og råtner et eller annet sted. Det er nemlig en fisk som er savnet. Men jeg har gjennomsøkt akvariet, og kan ikke finne den.
Teori 3: Jeg mistenker at det er noe galt med springvannet. Jeg så nemlig at en av discusene mine fikk en reaksjon da jeg skiftet vann i går. Og det var bare 2 dager siden siste vannskifte i kriseakvariet.
Teori 4: Jeg har nylig medisinert med Flubenol her. Men Flubenol skal da være filtersikkert?
Men hvorfor i alle dager ammoniakk og ikke nitritt? Det stemmer bare ikke helt i mitt verdensbilde...
Det skal også nevnes en ting til, som er utrolig merkelig. Den første fisken jeg fisket ut i går, var en av mine L-200-maller. Da jeg tok den ut, kjente jeg en bitteliten bevegelse i halen. Jeg trodde vel det var en krampetrekning (forsøkte å provosere fram en eller annen reaksjon fra den etterpå, for å være på den sikre siden, med null resultat), men tok for sikkerhetsskyld litt vann fra akvariet i en isboks, og dumpet fisken oppi der. Litt senere på dagen måtte jeg plukke ut en ny, og veldig død, malle. Jeg tenkte jeg skulle hive også den oppi isboksen, men tok for sikkerhets skyld hånda nedi for å konstatere at den andre var død. Men den hadde frisknet til! Og hvorfor den hadde gjort det, er et av verdens store spørsmål. For den lå i nøyaktig det samme vannet som nesten hadde tatt livet av den, og jeg hadde ikke nedi en luftestein engang! Og hvis det var nitritt og ammoniakken som var de skyldige, skulle da fisken ikke akkurat fått det bedre av å bli stappet nedi noen få desiliter med det samme vannet? Vel, denne fisken befinner seg fortsatt i isboksen, og har nå fått navnet Jesus (stod opp fra de døde, vet dere). Han/hun ser ut til å være i fin form
Postet 19.05.07 kl 11:39
Postet 19.05.07 kl 13:27
Mysterier er alltid noe en opplever Forstår ikke helt ditt. Eller; forstår selvsagt hva du skriver, men ikke hvordan dette kan oppstå!
Hvordan bakteriene nitrosomas (ammonaikk til nitritt) virker svekket, mens de som bryter ned dritt til ammonaikk, og nitritt til nitrat lever i beste velgående er underlig. For å si det enkelt
Jeg ser ikke noen direkte sammenheng med ett for tett filter, ut over at filteret ikke bearbeider tilstrekkelige mengder vann når sirkulasjonen faller.
I tillegg antar jeg at du har såpass lav Ph at du ikke har ammoniakk, men mindre giftig ammonium i vannet. Derfor skulle ikke problemene henge spesielt tett opp mot denne type forgiftning. Heldigvis!
Ang springvannets kvalitet, faller denne gjerne en del på vårparten. Men dere har vel for lengst passert den verste snøsmeltingen i deres område? Derfor skulle vannet i så måte være på bedringens vei, om det var noe galt her.
Selvsagt kan vannet ha blitt forurenset enten av kloakk, eller annet, men det er ting som oftest fort belyses i media.
Når det gjelder Jesus, passet det jo bra at h*n sto opp når den gjorde det En dag etter himmelspretten, var jo ikke gal timing.
Og hvordan en tilsynelatende død\ komatøs fisk vokner til livet under beskrevne forhold, er mystifistisk. Ett mysterie, er vel rette betegnelse.
Siden jeg ikke kan komme på\ forstå eksakt hva som har trynet her, ville jeg:
- Forsikret meg om at springvannet var OK. Evt tilsatt aquasafe eller tilsvarende.
- Byttet vann, slik jeg alltid gjør\ foreskriver, når ting ikke funker som de skal.
- Pleiet godt med den som sto ikke kunne bestemme seg om den skulle leve eller daue
Og ja; flubenol er 100% sikkert mot filterkulturen. Så den kan ikke få skylda
Edit (ikke pjaff, men paff denne gangen): Tett filter på ett døgn??? Svampefilter, eller f.eks ehfisubstrat?
Eneste jeg kan se som en potensiell grunn til dette, en meget lite sannsynlig sådann, er at det på grunn av biologisk ubalanse er en ekstrem oppblomstring av mikroorganismer i vannet. Disse samles i filtermasse, og tetter dette til.
Svak teori, men den eneste jeg kunne hoste opp nå...
Hvordan bakteriene nitrosomas (ammonaikk til nitritt) virker svekket, mens de som bryter ned dritt til ammonaikk, og nitritt til nitrat lever i beste velgående er underlig. For å si det enkelt
Jeg ser ikke noen direkte sammenheng med ett for tett filter, ut over at filteret ikke bearbeider tilstrekkelige mengder vann når sirkulasjonen faller.
I tillegg antar jeg at du har såpass lav Ph at du ikke har ammoniakk, men mindre giftig ammonium i vannet. Derfor skulle ikke problemene henge spesielt tett opp mot denne type forgiftning. Heldigvis!
Ang springvannets kvalitet, faller denne gjerne en del på vårparten. Men dere har vel for lengst passert den verste snøsmeltingen i deres område? Derfor skulle vannet i så måte være på bedringens vei, om det var noe galt her.
Selvsagt kan vannet ha blitt forurenset enten av kloakk, eller annet, men det er ting som oftest fort belyses i media.
Når det gjelder Jesus, passet det jo bra at h*n sto opp når den gjorde det En dag etter himmelspretten, var jo ikke gal timing.
Og hvordan en tilsynelatende død\ komatøs fisk vokner til livet under beskrevne forhold, er mystifistisk. Ett mysterie, er vel rette betegnelse.
Siden jeg ikke kan komme på\ forstå eksakt hva som har trynet her, ville jeg:
- Forsikret meg om at springvannet var OK. Evt tilsatt aquasafe eller tilsvarende.
- Byttet vann, slik jeg alltid gjør\ foreskriver, når ting ikke funker som de skal.
- Pleiet godt med den som sto ikke kunne bestemme seg om den skulle leve eller daue
Og ja; flubenol er 100% sikkert mot filterkulturen. Så den kan ikke få skylda
Edit (ikke pjaff, men paff denne gangen): Tett filter på ett døgn??? Svampefilter, eller f.eks ehfisubstrat?
Eneste jeg kan se som en potensiell grunn til dette, en meget lite sannsynlig sådann, er at det på grunn av biologisk ubalanse er en ekstrem oppblomstring av mikroorganismer i vannet. Disse samles i filtermasse, og tetter dette til.
Postet 19.05.07 kl 13:28
Endret: 19.05.07 kl 13:30
Frank AngellMysterier er alltid noe en opplever ;) Forstår ikke helt ditt. Eller; forstår selvsagt hva du skriver, men ikke hvordan dette kan oppstå!
Det ser ut til at jeg har alle de snåle tilfellene, eller hva? Hehehe! Men en ting er sikkert: jeg får ihvertfall vanvittig god erfaring av alt dette!
Dessverre er ikke Ph-en så lav som den skulle ha vært. Med 8,6 i springen er det vanskelig å få PH-en ned til normale nivåer. Idioten meg testet ikke PH-en i vannet skikkelig før jeg begynte vannbyttene i går.
Jeg vet ikke helt hvor de faktisk henter vannet fra i området her. Men jeg antar at Glomma nok har med seg mye dritt i disse dager. Vannstanden er ihvertfall høy, så den har med seg snøsmeltinga fra fjellene.
Thihi! Tenkte ikke på hvilken dag det var på torsdag, nei. Vel, jeg får ta det som et tegn ;-D Ja, jeg begriper ikke helt hvordan den fisken greide seg. Men jeg klager ikke over at det gikk bra
Testa for klor, ikke noe utslag. Men jeg ser nå at testen er gått ut på dato Argh! Aldri handle sånne tester i små dyrebutikker igjen! Denne kjøpte jeg for under et år siden! Etter at jeg så reaksjonen på discusen i går, har jeg tilsatt aquasafe, ja.
Utført både i går og i dag.
- Pleiet godt med den som sto ikke kunne bestemme seg om den skulle leve eller daueGjett om, da
Svamp. Dette er en Fluval 4.
Jeg fikk plutselig en tanke. Tidligere i uka kjøpte jeg et fiskefôr jeg ikke har prøvd før. Det var av merket Hikari, så det burde jo være kvalitetsfôr. Men det er et ganske heavy fôr, med tanke på kjøttetere. Jeg tror jeg testet det også i dette akvariet. Kanskje dette foret kan ha ført til en slik oppblomstring? I tillegg la jeg merke til at den veldig døde malla var litt oppblåst. Ikke alarmerende mye, men mer enn den normalt skulle ha vært. Jeg har hovedsaklig brukt dette fôret i de andre akvariene, og har ikke hatt slike problemer der (ikke som jeg har sett ihvertfall).
Postet 19.05.07 kl 13:58
DyrehagenDet ser ut til at jeg har alle de snåle tilfellene, eller hva? Hehehe!
Du er vist samler av snodigheter i karene dine :p Om du ikke får alle de rare tilfellene, får du i alle fall kvoten din oppfylt til randen.
Har selv en Ph på 8 i springen, og i karene på 6,8 uten at jeg tilsetter annet enn vann. Dette skyldes de nyere metodene vannet renses med, Ph er der midlertidig høy.DyrehagenDessverre er ikke Ph-en så lav som den skulle ha vært. Med 8,6 i springen er det vanskelig å få PH-en ned til normale nivåer.
Om dette er ett problem, er ett RO-anlegg en kjekk investering på sikt.
Forresten; hva er Kh?
Om det er Glommavann, er dette ganske sikkert preget av årstiden. Glomma renner vel flomfull store deler av våren\ forsommeren, og nedfallet til denne kommer fra ett område så stort at det er vanskelig å forestille seg dette.DyrehagenJeg vet ikke helt hvor de faktisk henter vannet fra i området her. Men jeg antar at Glomma nok har med seg mye dritt i disse dager. Vannstanden er ihvertfall høy, så den har med seg snøsmeltinga fra fjellene.
Ut i fra det du sier om Ph, skulle jeg tro at vannet er renset tilfredsstillende selv på denne tiden. Jeg tror ikke at vannet er så ille at dette i seg selv er grunnen til disse hendelsene.
DyrehagenTesta for klor, ikke noe utslag. Men jeg ser nå at testen er gått ut på dato
Hvilket merke er det på testen? Det er ikke mange pålitelige Cl-tester i markedet...
Om svampen er gammel, er denne en "magnet" på dritt. Dette er en av grunnene til at jeg hater svampefiltre :pDyrehagenSvamp. Dette er en Fluval 4.
For meg har overgang til utvendige filtre kostet en del daler, men de dalerne var vel anvendte sådanne
Jeg ville selvsagt byttet filteret med utvendig. Om dette ikke er aktuelt, ville jeg nok byttet ut deler av svampen, slik at denne ikke tettes så fort.
DyrehagenTidligere i uka kjøpte jeg et fiskefôr jeg ikke har prøvd før. Det var av merket Hikari, så det burde jo være kvalitetsfôr
Har ikke brukt, ikke som jeg vet i alle fall, Hikari fôr. Skal derfor ikke uttale meg særlig om dette. Men jeg har samme følelsen som deg; kvalitet.
Det som er størst fare for her, er at fiskene ikke helt har sansen for det nye og "ukjente" fôret, og at dette bidrar til problemene.
Jeg ville nok gått over til det fôret fiskene har spist av tidligere, til ting er under kontroll.
Postet 19.05.07 kl 14:52
Postet 20.05.07 kl 11:29
Frank Angellhva er Kh?
I underkant av 2
Hvilket merke er det på testen? Det er ikke mange pålitelige Cl-tester i markedet...
Merket er Sera. Jeg har god erfaring med Sera-testene. Jeg opplever dem som pålitelige, ihvertfall de andre jeg har.
Om svampen er gammel, er denne en "magnet" på dritt. Dette er en av grunnene til at jeg hater svampefiltre :p
Svampen er kun et halvt år gammel. Jeg vet ikke hva du karateriserer som gammel. Men i et annet akvarium har jeg en litt mindre Fluval-pumpe, og den har kjørt i mangfoldige år nå (med samme svampen)! Den går sjelden tett.
Det som er størst fare for her, er at fiskene ikke helt har sansen for det nye og "ukjente" fôret, og at dette bidrar til problemene.
Hehehe! Jeg tror ikke problemet er at de ikke har sansen for det. De er helt ville etter det! Jeg tror jeg aldri før har sett en sånn respons på et nytt fôr noen gang! Jeg tror heller problemet kan være at de har forspist seg på det!
Du skulle forresten ha sett reaksjonen på foret i pestakvariet mitt. Det går nemlig sjokolademallene mine. Store feite droget kom fram og var helt vill! En ting er at disse sjokolademallene er noen digre, feite, glupske monstre, men sånn har jeg ikke sett den før. Han/hun brøyta seg vei mellom sugemallene og støvsugde bunnen. Pellet etter pellet bare forsvant inn, og det ble ikke mye igjen til de andre. Aggressiv var monsteret også! De er bare noen vanvittig glupske dyr! Og da jeg så den igjen i går kveld, ble jeg nesten uvel av å se hvor feit bestet hadde blitt! Sjokolademallene mine imponerer meg mer og mer med hvor stor mage de greier å få til. De er jo rene kulefiskene! Men, dette var altså ikke i problemkaret. Men fôret ble veldig godt mottatt der også. Det er ingen tvil om at dette er snaddermat for de fleste arter. Ulempen er altså at det også er skikkelig kraftfor. Høyt proteininnhold, og dette er animalske proteiner!
Det ble to vannskifter i løpet av gårddagen.
Dagens tester viser:
Nitritt: Fortsatt null Om mulig enda mer klar 0 enn i går.
Ammoniakk: Nesten null
Da ser det endelig ut til at tingene går den riktige veien! Og det får meg til å helle mot at ammoniakken oppstod pga. død fisk (en er fortsatt savnet) og dårlig gjennomstrømming i filteret, og at det bare har tatt tid å få verdiene til å synke (de sank ikke i begynnelsen pga. dårlig gjennomstrømming i filteret). Jeg skal likevel følge nøye med på tilstanden i dagene framover, og være flink med vannbyttene.
Vel, da skal Jesus få komme tilbake til hjemmet sitt, selv om han nå dessverre blir alene i sin art der nå Jeg sjekket nettopp tilstanden hans, og han ser ut til å være i skikkelig malle-i-isboks-form, dvs. at det er massevis av liv i han, og at han trolig er en smule sint pga. den dårlige plassen.
Postet 20.05.07 kl 12:21
Hos meg er det gjerne slik at om en pumpe har gått en stund med nedsatt sirkulasjon så blir den raskt tett igjen etter rengjøring da den minskede sirkulasjonen har ført til at en del dritt har blitt liggende igjen ellers i karet.
Når jeg da har rengjort svampen så øker sirkulasjonen igjen og all dritten som lå i karet fyker rett i svampen og tetter den igjen. Derfor rengjør jeg svampen 2 dager på rad om jeg har oversett pumpen når den går på nedsatt sirkulasjon.
Dette er ikke tilfelle om jeg er flink å rengjøre den med en gang jeg merker nedsatt sirkulasjon
Det med ammoniakk,kan det være at ph har endret seg i karet slik at du plutselig får det i karet istedenfor nitritt? Og at du da faktisk bare har bakterier i pumpa som lever på nitritt men ikke fått opp de bakteriene som lever på ammoniakk? Dette er et skudd i blinde for min del men kanskje det er tilfelle? Frank vet sikkert litt mer på den fronten så han kan jo se om jeg nettopp dro på VM i bærtur :P
Når jeg da har rengjort svampen så øker sirkulasjonen igjen og all dritten som lå i karet fyker rett i svampen og tetter den igjen. Derfor rengjør jeg svampen 2 dager på rad om jeg har oversett pumpen når den går på nedsatt sirkulasjon.
Dette er ikke tilfelle om jeg er flink å rengjøre den med en gang jeg merker nedsatt sirkulasjon
Det med ammoniakk,kan det være at ph har endret seg i karet slik at du plutselig får det i karet istedenfor nitritt? Og at du da faktisk bare har bakterier i pumpa som lever på nitritt men ikke fått opp de bakteriene som lever på ammoniakk? Dette er et skudd i blinde for min del men kanskje det er tilfelle? Frank vet sikkert litt mer på den fronten så han kan jo se om jeg nettopp dro på VM i bærtur :P
Postet 20.05.07 kl 17:34
Postet 20.05.07 kl 18:00