Mistenker lite oksygen i vannet, sirkulasjon eller luftepumpe?

Etter å ha flyttet over de oksygenkrevende Hemichromisene og Pseudocrenilabrusene til ett større kar la jeg merke til at de pustet fort.
Har flyttet den ene pumpen opp i vannflaten og det ser langt bedre ut nå.
Oksygeninnholdet i vannet er tydeligvis lavere i denne tanken enn den gamle og lurer rett og slett på om sirkulasjonspumpe eller luftpumpe er mest effektivt (og lydløst) for å holde oksygenet på ett aksesptabelt nivå.
Dette er fisk som lever i elver med høy vannstrømning og krever mye oksygen.
Det kommer vel an på hva du aksepterer av lyd...?
En luftpumpe vil støye i form av sus og dur, men vil jo ikke øke strømningene i vannet noe særlig.
En hevet sirkulasjonspumpe vil også støye, men i form av sutling...
En sirkulasjonspumpe med utblåset rettet fra bunnen og opp (enten på skrå, eller rett opp) vil være ganske stille, men vil også få en del bevegelse i overflaten slik at det blir økt oksygenopptak(sikkert ikke fullt så mye oksygenopptak som de to andre løsningene, men kanskje den mest behagelige med tanke på lyd? )

At fiskene gisper i overflaten kan jo også ha andre grunner, for eksempel klor eller nitritt...
Kan godt bråke litt, men akvariet står rett ved siden av sofaen så det er visse grenser.
Fiskene har forøvrig ikke vært i nærheten av å gå mot overflaten, og har også tatt en nitrit test for sikkerhetsskyld. Den var under 0,3 mg/1.
De sluttet forøvrig og puste fort fem minutter etter at jeg flyttet utblåsningen på pumpa til overflatenivå.
Jeg ville definnitivt gå for en sirkulasjonspumpe. Stillere, og i mange tilfeller mer effektivt enn luftepumper
Frank Angell
Jeg ville definnitivt gå for en sirkulasjonspumpe. Stillere, og i mange tilfeller mer effektivt enn luftepumper ;)

Takk for tipset
Har lest litt på nettet og det virker på meg som om sirkulasjonspumpe i langt større grad enn luftpumpe/stein faktisk tilfører vannet oksygen.

Forøvrig tror jeg ikke det var så farlig med fisken min allikevel, ser ut som om jeg fikk ett lite anfall av paranoia fordi jeg akkurat har lest en artikkel der det står at juvelen ikke vil overleve uten oksygenrikt vann.
Har flyttet pumpa tilbake der han sto uten at det har ført til noen endringer i adferd.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap