For høy PH?

Karet mitt er på 300 liter, jeg har to 40w LifeGloII rør(kanskje litt lite) og har følgende vannverdier:

GH 5'
KH 4'
PH 7,66

Springvannet mitt har disse verdiene:

GH 2'
KH 3'
PH 6,68

Temmelig stor forskjell i PH verdi. Hva kan jeg gjøre for å senke PH i karet uten at PH blir veldig ustabil?
Jeg har en temmelig stor rot i akvariet og en stor hvit stein. Mannen i akvabutikken forsikret meg om at steinen ikke ville øke PH, meen...[External Image]
Er det sansynlig at det er steinen som forårsaker den høye PHen? Den er porøs, nesten som en korall.
Med så høy PH så vil vel effekten av DIYCO2 anlegget være så godt som bortkastet.

Er det noen som har noen gode råd til hva jeg bør gjøre?
Ser veldig korall ut den steinen. Kan selvsagt være en kunstig etterligning, men det er jo lett å finne ut.

At din Kh stiger med 1, er ikke spesielt mye. At Ph stiger med en hel grad, er derimot mye. Dette henger trolig sammen med at du lufter ut en del Co2 fra vannet, og dermed får økt Ph som resultat, i tillegg til en svak økning i Kh.

Jeg ser ikke noen grunn til at du skal kunne tilføre Co2 for å få ned Ph.

PS: om vannverdiene du oppgir faktisk stemmer, har du ett innhold av Co2 i springvannet på 18mg\L.
Denne reduseres til 2mg\L i karet..., ut fra gitte opplysninger.

Jeg ville undersøkt steinen nøye, og satt opp en sats med Co2, jeg
Jeg glemte å si at jeg allerede har DIY CO2 sats gående.
Målingene er gjort med JBL GH og KH dråpetest, PH er gjort med min ny ervervede Hanna PH måler. Den er kalibrert og allting

Får prøve å ta ut steinen så fort som mulig.

Vil saltsyre kunne påvise kalk innhold i steinen?
Ja, syre vil påvise dette.

Faktisk kan det være at det er co2-en som bidrar til utskillelsen av kalk. Det er ikke første gang dette skjer i så tilfelle (har vært borti tilfeller der jo mer Co2 en pøser på, jo større blir behovet for å tilføre ennå mer for å få ned Ph, dersom det er skjell\ koraller etc i karet).

Med tanke på testene du har utført, er jeg helt sikker på at disse er så riktige som en trenger å vite
OT: Hvilken hanna er det du har skaffet? Du har sikkert nevnt den tidligere, men meg og hukommelse for slikt er ikke så veldig forenelig :p
Frank Angell
OT: Hvilken hanna er det du har skaffet? Du har sikkert nevnt den tidligere, men meg og hukommelse for slikt er ikke så veldig forenelig :p

Velkommen i Altzheimer light klubben Jeg tror jeg rangerer høyt oppe iblant æresmedlemene..

Jeg kjøpte en sånn Hanna checker1. Billigeste de har, men helt kurrant til mitt bruk. Egentlig ikke noe å si på prisen heller.

Det eneste jeg lurer på er det de sier om at elektroniske PH målere ikke måler nøyaktig i bløtt vann. Vil dette gi store utslag, eller er det bare snakk om små forskjeller? I hvilke PH område er det de ikke er korrekte?
Jeg leser stadig dette at testerne ikke er nøyaktige ved bløtt vann, men hvor grensen går, er det ikke mye info i finne rundt...
Når i tillegg produktbeskrivelsen sier dette:
Hanna webside
At the cost of just a few rolls of litmus paper, you can have the industry's best pocket-sized pH tester. The Checker® supplies you with fast and accurate readings from 0.00 to 14.00 pH with a resolution of 0.01 pH.

ser jeg ikke helt grunnlag for å si at den ikke kan måle i bløtt vann...
Det er ikke ofte en finner vann med lav Ph, som naturlig inneholder hardhet av betydning

Var jeg deg, ville jeg rett å slett testet den i vann med ulik hardhet.
Oppdatering
Jeg har nå tatt utav steinen(korallen?), og satt ny CO2 sats. PH er nå på vei nedover, og da jeg målte i dag var PH 7,08. Med KH på 4 så skulle det gi CO2 nivå på mellom 10 og 12ppm.
Ser ut til at det kommer seg nå heldigvis. Akvabutikkmannen som sa steinen ikke ville ha noe å si for PH skulle hatt DENG.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap