Eikebark inneholder masse garvesyrer og humusforbindelser +++, og syrer reduserer både Ph og Kh. Akkurat hvor stor effekt denne har på Kh, varierer noe fra produsent til produsent.
For egen del er planen å få tak i så mange typer som mulig, for en heftig test
Når det gjelder lav Kh og jojo-er, skyldes dette at innholdet av Co2 i vannet oftest endrer seg fra natt til dag. På dagtid forbruker planter dette, på nattetid produserer planter dette.
La oss si at du har ett normalt kar, uten tilførsel av Co2, men med høy fisketetthet og liten overflatebevegelse.
Det er da ikke usannsynlig at Co2-innholdet ligger på omlag 5-10mg\L på dagtid. Med en Kh på skarve 1, vil dette resultere i en Ph på 6,8-6,5.
Dobles mengden Co2 i løpet av de mørke timer, står en da med Ph på 6,5-6,2.
Det er altså ikke de ekstreme svigningene, men selv stadige svingninger 0,3 i begge rettninger, kan være slitsomt.
Halvveres Kh, blir det ca dobbelt så ille osv.
Selv kjører jeg flere kar med Kh på 1,8, som er det jeg heter i springen. Dette er kar med enten liten belasning, og dermed ikke "forbruk" av karbonater i vannet, eller kar med jenvt over stor utskifting av vannet.
Dette resulterer for min del, sammen med grei gjennomlufting av vannet hele døgnet, en Ph som er så stabil at jeg ikke ser endringer mellom natt og dag.