- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Alt for høy KH, hvorfor?
Alt for høy KH, hvorfor?
Postet 09.06.07 kl 16:11
Hvilken type kull er det? Aktivt kull til akvariebruk påvirker ikke Kh, men derimot kull til medisinsk bruk, filtrering av sterkere vann enn akvarievann osv kan frigi karbon til vannet.
Ellers er det vel potensiale for at enkelte steiner, skjell og en del grustyper kan avgi masser av karbonater til vannet.
Er det mye hvitt i bunnlaget?
Ellers er det vel potensiale for at enkelte steiner, skjell og en del grustyper kan avgi masser av karbonater til vannet.
Er det mye hvitt i bunnlaget?
Postet 09.06.07 kl 16:37
Postet 10.06.07 kl 16:00
Ser ut som grillkull... Håper at det ikke er størrelsen det siktes til her, men granulert kull.
Men siden det er kjøpt på akvabutikk, er denne helt sikkert prosessert for å holde stabil Kh (og dermed Ph).
Jeg vil derfor tro at det er noe i bunnlaget som er grunnen til at Kh stiger noe ukontrollert. Siden jeg er så heldig at også Plantasjen er noe en har hørt om, lest om, og drømt om, har jeg ikke anelse om hvordan denne sanden er for akvariebruk.
Du kan selv teste om denne inneholder karbonater, ved å helle syre på tørr sand. Bruser det, er det karbonater i denne. Bruser det voldsomt, er den helt ubrukelig til de fleste forhold.
Jeg vil tro at det er en del karbonater i denne, for å stabilisere Ph i beddet den sikkert er tiltenkt brukt til (blandet med jord). Men jeg kan ikke gjøre annet herfra enn å tro.
Når det gjelder om den høye Kh-en gjør noe eller ikke.
Vel, høy Kh tilsier høy Ph. Det er den fiskene bryr seg mest om, og jeg skal derfor ikke si at den ikke kan være negativ.
Hva er Ph på i karet nå? Tipper godt over 8
Men siden det er kjøpt på akvabutikk, er denne helt sikkert prosessert for å holde stabil Kh (og dermed Ph).
Jeg vil derfor tro at det er noe i bunnlaget som er grunnen til at Kh stiger noe ukontrollert. Siden jeg er så heldig at også Plantasjen er noe en har hørt om, lest om, og drømt om, har jeg ikke anelse om hvordan denne sanden er for akvariebruk.
Du kan selv teste om denne inneholder karbonater, ved å helle syre på tørr sand. Bruser det, er det karbonater i denne. Bruser det voldsomt, er den helt ubrukelig til de fleste forhold.
Jeg vil tro at det er en del karbonater i denne, for å stabilisere Ph i beddet den sikkert er tiltenkt brukt til (blandet med jord). Men jeg kan ikke gjøre annet herfra enn å tro.
Når det gjelder om den høye Kh-en gjør noe eller ikke.
Vel, høy Kh tilsier høy Ph. Det er den fiskene bryr seg mest om, og jeg skal derfor ikke si at den ikke kan være negativ.
Hva er Ph på i karet nå? Tipper godt over 8
Postet 10.06.07 kl 17:41
Får ikke mål ordentlig. Har mistet det fargekartet som viser hvilken farge som er hvilken ph, men fargen var ganske dyp blå og viss ikke jeg husker feil så blir den mørkere jo høyere og mere grønn og lys ved lavere så kan sikkert stemme det. Får prøve med litt syre da og se. Har sand fra Byggmaker i et annet kar og det går helt fint, ser ut som samme sanden, har i allefall samme farge og størelse.
Postet 10.06.07 kl 18:00
Postet 10.06.07 kl 18:42
Postet 10.06.07 kl 19:17
TrineDet er Tetra :)
Tetra er faktisk en av svært få produsenter der man kan finne slikt på siden deres, når man har rota vekk det som ikke skal rotes vekk.
Her er fargekaret, i PDF-format
Postet 10.06.07 kl 22:40
Postet 11.06.07 kl 13:31
Postet 11.06.07 kl 14:34
Postet 11.06.07 kl 14:38
Kh-dropp fra 14 til 3 på to døgn, hørtes farlig mye ut. Det må være ekstreme syreproduksjoner i sving for å få til dette.
Sjangsen er faktisk større for at testen har feilet, eller at du har bommet litt selv, en at en får en slik ekstrem reduksjon.
Kan vel egentlig ikke annet enn å anbefale deg å holde ett ekstra øye med på denne i dagene som kommer
Sjangsen er faktisk større for at testen har feilet, eller at du har bommet litt selv, en at en får en slik ekstrem reduksjon.
Kan vel egentlig ikke annet enn å anbefale deg å holde ett ekstra øye med på denne i dagene som kommer
Postet 11.06.07 kl 17:42
Postet 11.06.07 kl 17:44