Hva trenger man for å holde vannet bra for fiskene?

Som det står i emnet.. Hva trenger man for å holde vannet bra for fiskene?.. Nå bruker jeg aquasafe, men har hørt at dette ikke hjelper mye..
Planter
Jeg vil si rikelig med planter, jeg... De renser vannet og bruker opp avfallsstoffer fra fiskene...
Gode vannbytterutiner er det beste. En gang i uken byttes ca 30% av vannet, og legg det gjerne til en fast ukedag så du husker det og kommer inn i en fast rutine på det. Dette holder fiskene glade, og vannet av god kvalitet. I tillegg til et godt filter som ikke er underdimensjonert for akvariestørrelsen selvsagt
Gode vannbytte rutiner, planter og et filter som er litt" overdimensjonert i forhold til størrelsen på karret. Og seff gode mat rutiner.
Sørg også for å ha god sirkulasjon, og mye bevegelse i overflaten for å gi fiskene nok oksygen
Er det noe man skal putte oppi vannet? Sånn Aquasafe greier og sånt?
Aquasafe er unødvendig, forutsatt at du ikke har mye kopper eller klor i vannet fra springen.
Aggi
Aquasafe er unødvendig, forutsatt at du ikke har mye kopper eller klor i vannet fra springen.

vi fikk beskjed om at aqutan funka mye bedre enn aquasafe.. så har byttet til det.. billigere er det også
aia88
[QUOTE=Aggi]Aquasafe er unødvendig, forutsatt at du ikke har mye kopper eller klor i vannet fra springen.

vi fikk beskjed om at aqutan funka mye bedre enn aquasafe.. så har byttet til det.. billigere er det også
Har ikke hørt om Aquatan... så det kan jeg ikke uttale meg om... Jeg bruker ingenting.
Men tilbake til topic:
Har man fisk som krever en annen gH eller pH enn man har i springen, så bør man selvsagt regulere dette med Gh/pH midler... Men dette har ingenting med Aquasafe eller aquatan å gjøre...
Aquasafe er i de fleste tilfeller unødvendig å bruke, men om du bor i et hus med ny varmtvannsbereder eller vannrør, så kan disse avgi kobber.

Holder du reker eller snegler må du da tilsette feks aquasafe eller lufte vannet for å få bort kobberen . Disse er svært sensitive overfor kobber.
Kobber er ett tungmetall, og lar seg derfor ikke lufte ut av vannet.
Det er klor en lufter ut av vannet

Styr unna mange av disse "helt nødvendige tilsettingsstoffene" butikkene jobber for å prakke på deg.

Rent vann, med riktige verdier av Gh og Ph, samt gode rutiner med vannbytter er det som skal til for å holde fiskene i god form.
Mye fisk= behov for mye fôr, som igjen gir behov for kraftige filtre og hyppige vannbytter.
Normal fiskemengde= normal + filtrering, og ukentlige vannbytter.
Liten fiskemengde= liten belastning. Her kan filteret kjøres i henhold til produsentenes max antall liter vann. Ofte er det tilstrekkelig med ett vannbytte hver 14. dag eller så
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap