Ph

Har en 45 liter der ph står stille på natten (når lyset går av), og stiger på dagen når lyset går på. alså stiger med Ca: 0.30 til dagen. sanden er av engelske sjøstein har og godt med planter oppi, samt noen torv plater (prodac) under sanden til plantene ? kan torv platene øke ph verdiene ??
Da skulle man jo tro oksygenet som kommer fra plantene øker pH-en, siden de ikke driver fotosyntese om natta? Men da må du ha noen planter...
Ph
Skulle ikke tro det hvar plantene, men det er jo ikke noe annet i karet, så da tar jeg ut halvparten og ser om det hjelpe. takk for hjelpen så langt.
Dette er ett eksempel på sammenhengen mellom Kh, Ph og oppløst Co2 i vannet.

Som Kelsol er inne på, kan ikke plantene drive med fotosyntese nattestid. Dette resulterer i at Co2-mengden i de fleste tilfeller økes på natta. Dette gir redusert Ph.

Når så plantene har fått satt i gang fotosyntesen, vil de forbruke Co2-en som er tilgjengelig, og Ph stiger.
Jeg syntes svingningen på 0,3`Ph er det meste du skal tillate. Blir det mer svingninger, kan du heve Kh litt, så blir det mer stabile verdier. Ph vil alltids øke litt, men det er bedre med litt forhøyet Ph kontra svingninger

PS: O2-mengden har 0 og nada med dette å gjøre
Ph
redusert ph på natta sier du, men hos meg står den stille på natta, så er det stigning på dagen. kh 3 Gh 5 Ph 7,5 har ingen co2 på dette karet.
Om du leser innlegget mitt igjen; "Etterhvert som Co2-mengden forbrukes vil Ph stige"

Det er dette som skjer i karet ditt

Trolig har du akkurat passe utlufting til at Co2-en øker ennå mer nattestid (med fallende Ph som resultat).
Det kan også være at plantene stanser fotosyntesen tidlig, f.eks på grunn av liten mengde næring.

Noen annen forklaring enn at dette er relatert til Co2-svingninger, fins nok ikke
Ph
ja, jeg leser det du skriver,

Co2-en øker ennå mer nattestid (med fallende Ph som resultat).

det er ingen fallende ph, Co2 kan umulig øke på natta, (i så fall skulle jeg ikke hatt noe spørsmål heller) da min ph står stille til morgen og forsetter og gå opp, hadde det vært noe kalk produkter oppe i karet så hadde eg forstått det.
jeg får bare økning men den faller ikke tilbake på natta, plantene produserer ikke noe som får ph til og gå opp

Ok så er det på det rene at plantene produserer co2 på natta men ph står fremdeles stille på natta og det skal den ikke gjøre
For at Ph skal kunne vandre opp og ned, må den nødvendigvis gå begge veier.

Eller er tilfellet slik at Ph en dag er 6, neste 6,3, deretter 6,6 osv?
Ph
nei, den starter på morningen på Ph 7 klokken 18.00 er den Ph 7.30
så står den der til morning igjen og forsetter fra Ph 7.30 når lyset går på kl 7.00
Akkurat, da har vi begge rett

Det som er tilfellet her er at den økte mengden Co2 nattetid holder nede økningen av Ph.
Du har rett å slett noe i karet som påvirket vannet i stor grad.
Det avgis en god del karbonater her, ofte i form av kalsiumkarbonat.

Om du har bentyttet koraller\ skjellrester i karet, kan dette være årsaken.
Stein med høyt kalsiuminnhold, f.eks marmor, er også potensiell synder.

Anbefaler deg å skaffe deg en Kh-test for å se hvordan denne utvikler seg.
Det er utviklingen av denne en må stoppe for å holde Ph på plass.
Ph
Ja det har du rett i. jeg hadde kh på 3 for et par dager siden nå var den 2
går kh og opp og ned sånn som ph. får øke den med natrun da. men det er vel best når ph er der den skal være, eller er det bare kjøre opp kh og senke ph når den blir for høy.

Har ikke hatt oppi noen av de tingene du nevner. det som er ekstra er torv plater under sanden for plantene, sanden er brun engelske sjøstein som blir brukt til ferskvannsakvarie.
så det er ingenting som skulle låse ph fra og gå ned om natten.
så det forstår jeg ikke.
Har Kh fallt? Det er ennå mer forvirrende. Skal Ph stige, må også Kh stige (eller Co2-mengden falle drastisk)...

Klør meg høl i hue her jeg sitter nå....
Ph
bruker ph senker i morgen tidlig, så den kommer ned på 7 igjen.
så bruker jeg natrun for og få opp kh.
høres det greit ut kh 4

Ville ikke ha øket kH til fire hvis pH har det med å legge seg over 7. Prøv heller å legge deg på rundt tre. Dette r nok kH til å stabilisere pH.
Tilfeldig bekjentskap
© Aslak Evang
Reklame for plussmedlemskap