Tilsette nitrat?

Har et kar med forholdvis mye planter hvor det nylig har blitt mye ekstra algevekst, mens planteveksten har bremset opp. Flere planter plages også med algelag på bladene.

Karet går med co2 tilskudd og god belysning (0,6 w/liter med T5 og T8). Bruker halv dosering av Tropica Master Grow, og JBL 7-balls på de større rotplantene. Flytende jerntilskudd fra Credo.

Har fulgt utviklingen noen uker og ser at nitrat ligger konstant på 0 mens fosfat varierer fra 0,2 til 0,5.

Kan det være en idè å tilsette nitrat? Eller vil det gjøre vondt verre?

Ser også at de typene gjødning som inneholder nitrat gjerne også inneholder fosfat, hvor mye kan jeg eventuelt la fosfat verdien stige før denne blir et problem?

Kanskje greiest å bare øke fiskebestanden?

pH: 6,8
KH: 4 dH
CO2: 20-25 mg/l
O2: 95-100%
NH3/4: 0,1 mg/l (JBL-testene mine viser aldri 0)
N02: 0 mg/l
N03: 0 mg/l
PO4: 0,5 mg/l
Fe: 0,2 mg/l
Siden nitrat er ett viktig ledd i planteveksten, trenger naturlig nok plantene dette på lik linje med andre både mikro- og makronæringsstoffer.

Å tilsette KNo3 er den enkleste sak i verden. Dette er et komponent til PMDD, og kan derfor kjøpes av de som fører dette.
Evt tar du turen innom apoteket og ber om en boks salpeter. Salpeter er forresten noe mange bruker når de lager lammerull, så kanskje denne allerede fins i en skuff\ skap?
Du kan også høre med matbutikker som syr slike ruller selv. Her jeg bor, har jeg kjøpt salpeter på Mega, til en pris som er anstendig mye lavere enn på apoteket

Blandingsforhold:
50g salpeter på en halvliter vann, vil med 1ml tilsetting pr 100L, øke No3-verdien til 0,39ppm.
Du trenger mao 51ml av denne mixen for å få målverdi.
Dette er beregnet i kalkulatoren til Chuck Gadd

Husk å kontrollmåle, det er helt klart noe ulikt hvor mye No3 plantene forbruker. Er ikke noen vits å gå på en smell heller

PS: Ang lyset, så er det ikke mye vits å telle antall W når en har satt inn T5.
Ser at du har ett par kar med 2*18W+2*24W. Dette gir ett faktisk lysutbytte sett opp mot gammel formel\ gammelt utstyr, på ca 105-110W
Dagens gladmelding ?
Frank Angell
Å tilsette KNo3 er den enkleste sak i verden. Dette er et komponent til PMDD, og kan derfor kjøpes av de som fører dette. Evt tar du turen innom apoteket og ber om en boks [B]salpeter[/B].

Aha. Da tror jeg at jeg gjør et forsøk. Kan ikke skjønne annet enn at fisken skiter for lite. Takk, takk!

PS: Ang lyset, så er det ikke mye vits å telle antall W når en har satt inn T5.
Ser at du har ett par kar med 2*18W+2*24W. Dette gir ett faktisk lysutbytte sett opp mot gammel formel\ gammelt utstyr, på ca 105-110W
Dagens gladmelding ?

Det skulle stemme bra det. Ganger gjerne styrken på T5 med 1,5 og regner altså med 36 watt på et 24w T5

(18+18+(24+24)1,5)w / 190l = 0,58 w/l

Muligens litt i meste laget for 125 literen med samme oppsett?
dev
Muligens litt i meste laget for 125 literen med samme oppsett? :)

Nja, det er de som har mer lys uten problemer
Skulle algene titte fram, får du heller redusere litt på lyset. Det enkleste er ved bruk av doble armaturer, der en ikke kan ta vekk ett rør, å fjerne reflektoren. Har selv måttet gjøre det, og det hjelper mer enn hva en tror det skal
Frank Angell
[QUOTE=dev]Muligens litt i meste laget for 125 literen med samme oppsett? :)

Skulle algene titte fram, får du heller redusere litt på lyset. Det enkleste er ved bruk av doble armaturer, der en ikke kan ta vekk ett rør, å fjerne reflektoren.

Å ta bort reflektoren reduserer jo belysningen med opp til 50%, så skulle vel tro at det blir effektivt, ja. For T5 bruker jeg fastlimte reflektorer med stålklips slik at rør og armatur faktisk henger i relektoren. Dermed er det litt vanskelig å gjøre slike justeringer.

Siden jeg kjører med to uavhengige armaturer bruker jeg ulik belysningstid i stedet. Til vanlig i 190 literen kjører jeg 11 timer med 2 x 18w T8 belysning, mens 2 x 24w T5 går 6 timer om dagen.

Det er jo også naturlig at lyset er sterkest i en periode midt på dagen.

Belysningstiden kan dermed lett varieres etter forholdene, eller slåes helt av dersom man aner at det er problemer i vente.

Tilfeldig bekjentskap
© Gyrid Steen
Reklame for plussmedlemskap