To ting:

To ting jeg lurer på nå, og som jeg ikke finner svar på:
Nå drikkevannet ikke tilsettes klor, er det da nødvendig å la det stå natta over?
Når jeg tilsetter vannet f.eks natron for å heve KH, hvor lang tid tar det da før pH heves? Skjer det med en gang?
På forhånd takk.
Shiramor
Nå drikkevannet ikke tilsettes klor, er det da nødvendig å la det stå natta over?

Dersom vannkvaliteten er bra trenger man vanligvis ikke å la vannet stå, men også høyt CO2 innhold kan være grunnlag for lufting. Selv tapper jeg kaldtvann direkte i karene (hurra for JBL to-veis-slange), noe som er uproblematisk med min vannforsyning her i Bergen. Unntaket er yngelkarene, hvor jeg lar en bøtte stå over natten - mest for temperaturen sin del.

Når jeg tilsetter vannet f.eks natron for å heve KH, hvor lang tid tar det da før pH heves? Skjer det med en gang?

pH stabiliseres på ny verdi så snart karbonatet er oppløst i vannet.
Jeg lagrer ikke vannet mitt i diskus karret over natta, det går rett i karret og det fungerer utmerket her(bytter minimum 10% om dagen). Har PH 8 i kranvannet, men 6-6,5 i karret.
Hever du PH/KH så skal du se umiddelbare økninger(derfor ta det veldig rolig), bruk flere dager på en økning, jo høyere økning jo lengre tid bruker du på det.
Tilfeldig bekjentskap
© kjell begby
Reklame for plussmedlemskap