Nødvendig med faksestein (faksesten)

Jeg har søkt, men ikke funnet ut om faksestein egentlig er nødvendig i akvariet. De er jo viktige pga vannverdiene som Malawiciklidene skal ha, men ikke så vakre etter hvert (finest når de er helt hvite?). Og faksestein hører vel ikke hjemme i et biotopakvarium?
I følge bildene av div. ciklideakvarier så ser det ut til at noen klarer seg uten. Går det greit? Er det bare å tilsette mer gips e.l.?
Nå skal jeg bytte ut grusen med sand og kunne tenke meg annen stein også da. Sender med bilde slik det er nå.
Det er riktig at slik stein er med på å opprettholde vannverdiene slik du ønsker dem i et Malawi-akvarium, men steinene er ingen absolutt nødvendighet. Som du sier, hardheten på vannet kan du øke ved å tilsette mer gips.
Faxekalk er ett mer brukt navn på denne type forstenet korall.
Korall er som kjent kalsiumkarbonat. Denne løfter da Gh i liten grad (for at Gh skal opp, må molekylet spaltes, noe som ikke alltid går etter planen), men Kh kan løftes noe. Jo mer Co2 i vannet, jo større utskillelse av frie karbonater (bundet til kalsium i dette tilfellet)

Selv hadde jeg 15kg på 150L vann, og dette økte ikke vannverdiene i alt for stor grad. Jeg var fremdeles avhengi av gips og natron for å få malawivann.

Den største fordelen med steinene er etter min mening at de er lette å stable. Passer de ikke helt, ordner ett kakk med hammeren det
Betyr dette at faxestein er bra for rene sneglekar?
Tilfeldig bekjentskap
© Vidar Alfei
Reklame for plussmedlemskap