- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Tilsatte Co2, ph faller! :/
Tilsatte Co2, ph faller! :/
Postet 29.07.07 kl 14:51
Har selv enn del akvarium, men tilsetter ikke co2.
Men i et karr uten co2 tilsettning så er KH2 mer enn nok til buffer i vannet.
Lang tid har det tatt PHen å falle såpass da? Vis det har godt fort, så er det ikke så rart at fiskene er slappe-men den er ikke så farlig lav at det er noen umidelbar fare.
Har selv PH/KH+, og med den skal 1 måleskje øke PH med1 oh KH med 5(det er ihvertfall det som står på boksen.
Har selv PH på 6-6,5 og KH på mellom 1,5-2 og det fungerer utmerket i karret mitt.
Så hvor vil du at vannverdiene skal ligge i karret ditt?
Men i et karr uten co2 tilsettning så er KH2 mer enn nok til buffer i vannet.
Lang tid har det tatt PHen å falle såpass da? Vis det har godt fort, så er det ikke så rart at fiskene er slappe-men den er ikke så farlig lav at det er noen umidelbar fare.
Har selv PH/KH+, og med den skal 1 måleskje øke PH med1 oh KH med 5(det er ihvertfall det som står på boksen.
Har selv PH på 6-6,5 og KH på mellom 1,5-2 og det fungerer utmerket i karret mitt.
Så hvor vil du at vannverdiene skal ligge i karret ditt?
Postet 29.07.07 kl 15:00
Phen har falt såpass mye på bare 2 dager! Jeg har tidligere ikke tilsatt co2 selv men plantene var litt slappe så vil gjerne prøve det. Har tidligere hatt en Ph på ca 7 og det har fungert godt for fiskene! Kh har alltid vært lav. Jeg er ikke så god på akvarie kjemi så jeg vet ikke hvor mye f.eks KH bør ligge på.Jeg følger med Ph nøye nå så den ikke faller enda mere.
Postet 29.07.07 kl 15:04
Greier du åfå stilt inn co2 sånn at Phen ligger på mellom 6,5-7 og KH på 2 så mener eg du har ypperlig vann på det området ihvertfall. Være tolmodig å stille inn co2 og vente måle PH/KH stille måle osv. tar litt tid. Bare pass på at den ikke faller mere og heller ikke økes fort opp ditt du skal ha den heller-for kjap PH øking/senking stresser fisker utrolig mye. Så bruk flere dager på å øke Phen igjen.
Postet 29.07.07 kl 15:17
Postet 29.07.07 kl 15:19
Postet 29.07.07 kl 15:23
Tror heller jeg hadde vente med vannskift fram til jeg hadde fått kjøpt måle utstyr imorgen. Skjokker bare fiskene enda mere om du hever PH fort tilbake til nærmere 7-bare pass på at den ikke faller mere, fram til du har måle utstyret du trenger. Bedre at dem går i det vannet du har nå, enn en jojo effekt-fram til du sakte begynner å øke den igjen.
Postet 29.07.07 kl 15:31
Postet 29.07.07 kl 15:47
Din tidligere Co2-mengde var på 4mg\L, ut i fra vannverdiene.
Nå er den på 35mg\L, som er litt i høyeste laget.
Dersom du gradvis tilsetter karbonater til vannet, til Kh er på 6, vil dette gi en Ph på 6,6. Økes Kh til 10, vil Ph ende på 6,9.
Å bytte vann vil egentlig bare tynne ut mengden Co2 der og da. Den vil like fort falle en del, og jojo-verdier er nok ikke noe fiskene setter pris på.
Du har med andre ord få valg; enten redusere mengden oppløst Co2 i vannet, eller å øke Kh (eller la det hele være som det er, fiskene venner seg til dette).
Reduksjon av Co2 kan gjøres med å tilsette mindre gass, eller å øke overflatebevegelsen, slik at du rett å slett lufter ut mer gass
Nå er den på 35mg\L, som er litt i høyeste laget.
Dersom du gradvis tilsetter karbonater til vannet, til Kh er på 6, vil dette gi en Ph på 6,6. Økes Kh til 10, vil Ph ende på 6,9.
Å bytte vann vil egentlig bare tynne ut mengden Co2 der og da. Den vil like fort falle en del, og jojo-verdier er nok ikke noe fiskene setter pris på.
Du har med andre ord få valg; enten redusere mengden oppløst Co2 i vannet, eller å øke Kh (eller la det hele være som det er, fiskene venner seg til dette).
Reduksjon av Co2 kan gjøres med å tilsette mindre gass, eller å øke overflatebevegelsen, slik at du rett å slett lufter ut mer gass
Postet 29.07.07 kl 19:08
Postet 29.07.07 kl 19:14
Reduser gass mengden du tilfører karret og gjør som frank sier-øk KH til det han sier(Frank har greie på det han uttaler seg om), tydelig at KH må ligge vesenytlig høyere når man tilsetter co2, enn når man ikke gjør det. Får jeg har stabil PH på 6-6,5 og KH på 1 1/2-2 og det fungerer utmerket til diskus karr uten co2 tilsettning.
greit å lære litt om co2 tilsettning også, neste innvestering(og så kommer saltvanns karret).
greit å lære litt om co2 tilsettning også, neste innvestering(og så kommer saltvanns karret).
Postet 29.07.07 kl 19:14
scnuppaNår du sier gradvis tilsette karbonater, hvilken mengder anbefaler du da? Sånn i fall jeg må benytte dette :)
Det varierer noe hvor mye karbonater en trenger å tilsette, etter hvor store mengder syre det er i vannet fra før av.
Dette er en ganske generell anbefaling jeg pleier å gi til førstegangsbrukere:
Ha en pose natron i en flaske med en halvliter vann.
Hver ml vil da inneholde 0,1g natron.
Tilsett f.eks 50ml (fordelt på 2 doser med 3-4 timers mellomrom), mål Kh på nytt.
Har Kh nå økt med 2, vet du at du trenger 5g natron for å gjøre dette, i karet ditt.
Tilsett til du har fått ønsket verdi, helst fordelt over ett par dager.
Trenger du f.eks 350ml, eller 35g natron på hele karet, for å få ønsket Kh, er det lett å regne ut hvor mye du trenger å tilsette når du har bytta vann neste gang. Bytter du ut 30% av vannet, trenger du med andre ord 10,5g ved vannbytte.
Trolig dreier det seg om mindre mengder enn det jeg her har nevnt, men det var så lette tall å forholde seg til
Om du nå mot formoding skulle være ett damemenneske som ikke eier annet enn spise og teskjeer:
Hos meg veier jeg en strøken teskje til 2,93g natron, og en strøken spiseskje til 5,44g.
Husk at en skje er så mangt, det vil helt klart være forskjell fra skje til skje
Postet 29.07.07 kl 19:34
Postet 29.07.07 kl 19:36
scnuppaHehe skjønner! joda har spise og teskjer :P Men jeg har sånn Ph/KH buffer salt,har du peiling på doseringen på dette :)
Det skal være ganske likt natron, da det trolig er natron som er i boksen
Greier ikke å huske hvor mye jeg måtte ha i av dette, den ene gangen jeg kjøpte overprisa Ph+
Fremgangsmåten ville jeg gjort likt natron. X antall g pr x antall ml vann.
En nøyaktig digitalvekt med desimaler er uhyre kjekt å ha liggende (gips, natron, PMDD, medisiner, alle kan plutselig dosseres nøyaktig!)
Postet 29.07.07 kl 19:38
Postet 29.07.07 kl 19:40
Prøv med kh 4 og ph 6.8. Det er mer passe med litt slingringsmonn. Reduser co2 mengden din, den er for høy. Eller øk overflatesirkulasjonen hvis co2 ikke kan reguleres. Mer overflatesirkulasjon lufter ut co2 bra. Overflaten bruker mye mer co2 enn plantene. Co2 sender ph rett ned med en gang, den faller tilsvarende co2 mengden i vannet. For å måle co2 brukes ph test, kh test og en co2 tabell. Ikke en co2 test, det er det ingen som bruker.
Med KH pluss fra Webzoo(bikarbonat) så vil 5 ml pakket pulver øke kh med ca 4 i 100 l vann.
Med KH pluss fra Webzoo(bikarbonat) så vil 5 ml pakket pulver øke kh med ca 4 i 100 l vann.
Postet 29.07.07 kl 21:28
Endret: 29.07.07 kl 21:33