Problemer med å få opp GH-verdiene!!

Hjelp! Nå må jeg søke råd her på akvaforum igjen!
Vi har problemer med å få opp GH verdiene! Har prøvd to ulike midler, men ingenting nytter...
Hver gang jeg tester GH ligger den på 3. Nå har jeg kjøpt noe pulver som skal få opp KH og pH, men GH ligger fremdeles på 3, det eneste som skjer er at pH-en stiger til opp mot 8 (den har før ligget på +/- 6,5 uten midler tilsatt).
Nå er jeg ute etter noen gode råd fra erfarne akvarister!

På forhånd takk!!
Skal en øke Gh, hjelper det ikke særlig å tilsette noe som øker Kh. Faktisk hjelper det ingen verdens ting

Gh økes med å tilsette kalsium og magnesium til vannet. Noen tilsetter dette i form av ferdige mixer, f.eks Gh-salt (75-80%Kalsiumklorid, resterende Magnesiumklorid), eller i form av Gh+ (80-75%Kalsiumsulfat, resterende Magnesiumsulfat.)

Mange velger etterhvert å tilsette kalsium i form av ren gips, da primært alabastergips. Dette er ren kalsiumsulfat.
For plantenes del, anbefaler jeg tilsetting av magnesiumsulfat i tillegg.
Takk!
he he. Der ser du hvordan det er å være amatør...
Sant det-tilsetter du det Frank sier så vil GHen øke dit du vil ha den. husker han hjalp meg med samme spørsmål for en tid siden
DH salt?
Har nå sett på internett etter GH salt. Er DH salt det samme ??
Jepp
For å forvirre ytterligere i xH-verden, måles Gh i `Dh... Derav Dh-salt
Husk at dette saltet, er bassert på klorider. Jeg anbefaler ikke bruken av dette, dersom Gh skal økes mer enn 6-7`
Da er Noraq Gh+ ett bedre alternativ (litt mer tungløselig, men inneholder ikke klorider.)
Kan økning av GH på noen måte skade fisken?
Har i det siste jobbet med å øke GH fra ca 0 til ca 15 (burde være bra for gullfisk og platy).

Bruker GH+

Syntes at mallen min (som jeg tror er en Ancistrus oppdretsvariant) er blitt litt blek. er dette et tegn på at den mistrives? eller kan maller kanskje forandre farge når den ligger på lyse underlag?

Øker sakte med en grad per vannbytte (1 gang i uken) for å unngå stress.

ph 6.5
nitritt og ammoniakk er lik 0
nitrat husker jeg ikke i farten men er også lavt.
Gh-en er ikke noe problem for ansictrus. Dette er en art som er ganske så fleksibel av seg.

At den endrer farge, kan helt klart ha sammenheng med underlaget.
Fisken er avhengi av å kunne kamuflere seg, og da er ikke en mørk fisk på lys grunn det som sjules mest
Har kjøpt...
...Noraq Gh/Th+ via internett i dag. Er det OK?

Og en KH tester, så får jeg se hva KH ligger på (etter å ha pøst på med KH salt...)

Så Gh bør være over 8 ?? Vår har vært på 3 konstant.
Og KH bør være??
Det spørs hva slags fisk du har.
Søk på fiskebasen. nederst på siden står det bl.a. hva ph og gh bør være
for exempel her

hvis du kikker nederst ser du at ph bør være mellom 7 og 8 og GH mellom 9 og 19.

Det er ett meget lettvindt produkt du har kjøpt.

Du har ikke målt Ph etter at du har "peisa på" (væsterålsk uttrykk) med karbonater? Denne kan være stygg-høy...
Viktig å måle/følge med på PHen vis/når du hever KHen-PHen kan være stygg høy, KH og PH følger værandre når den ene enten øker eller minsker.
Ph verdien
Den var ca 7.5 ved siste måling. Før salt-tilsetting har den ligget nokså konstant på 6.5.
xtelle
Den var ca 7.5 ved siste måling. Før salt-tilsetting har den ligget nokså konstant på 6.5.

Ingen krise, med andre ord Vil senke seg selv etterhvert som karbonatmengden tynnes ut ved vannbytter
Nok en gang tusen takk!
Ja, jeg regner med at det stabiliserer seg igjen etterhveret. Så skal jeg være flink å teste både GH, KH og pH - jeg lover! Og holde verdiene på et best mulig nivå med alle saltene mine!
fins ikke det noe annet en kan bruke for å øke GH da?
Har ancistrus og kampfisk, vet ikke hvor høy Ghen skal være...
La-sparky
fins ikke det noe annet en kan bruke for å øke GH da? Har ancistrus og kampfisk, vet ikke hvor høy Ghen skal være...

Se i profilene til artene her på AF, så finner du ut svaret på hvilken Gh som trengs.

Ang tilsetting;
Det finnes en rekke produkter for å øke Gh. Tror de fleste store produsenter lager noe for Gh-økning også.
Her i Norge går det mye i Noraq sine produkter (Gh\Th+ og Gh Salt), og det er jo bra å støtte en Norsk aktør.

Mange benytter alabastergips, gjerne i kombinasjon med magnesiumsulfat til å øke Gh.
En blaning av 75-80% alabastergips og resten magnesiumsulfat, vil helt og holdent tilsvare Gh\Th+
Frank Angell
[QUOTE=La-sparky]fins ikke det noe annet en kan bruke for å øke GH da? Har ancistrus og kampfisk, vet ikke hvor høy Ghen skal være...

Se i profilene til artene her på AF, så finner du ut svaret på hvilken Gh som trengs.

Ang tilsetting;
Det finnes en rekke produkter for å øke Gh. Tror de fleste store produsenter lager noe for Gh-økning også.
Her i Norge går det mye i Noraq sine produkter (Gh\Th+ og Gh Salt), og det er jo bra å støtte en Norsk aktør.

Mange benytter alabastergips, gjerne i kombinasjon med magnesiumsulfat til å øke Gh.
En blaning av 75-80% alabastergips og resten magnesiumsulfat, vil helt og holdent tilsvare Gh\Th+

hva er TH?

Og hvor mye koster sånn Gh + ting?

edit: leste en plass atkalk fikk opp Gh-verdien,... Kan jeg ikke da putte stein med kalk oppi da ??
La-sparky
hva er TH?
Th er rett å slett totalhardheten.

La-sparky
Og hvor mye koster sånn Gh + ting?
Svært varierende

La-sparky
edit: leste en plass atkalk fikk opp Gh-verdien,... Kan jeg ikke da putte stein med kalk oppi da ??
De fleste kalksteiner er bassert på kalsiumkarbonat. Dette vil øke Kh i vesentlig større grad enn Gh, med fare for skyhøy Ph som bivirkning.
Det er i tillegg vanskelig å dossere en stein. Er den for liten, må man tilføre Ca og Mg via pulverform, er den for stor, må en stadig bytte vann for å holde verdien nede.

I tillegg:
Med en gjenstand som hele tiden avgir en forbindelse til vannet, vil mengden avgitt stoff variere etter vannbytter. Stabile vannverdier er da umulig å få til.

men så også at man kan bruke vanlig gips fra apoteket? Er det dyrere enn GH+?

Og hvor mye må jeg da tilføre i min 54 liter for å få Ghen opp til 10 fra 0
Tilfeldig bekjentskap
© RHD2011
Reklame for plussmedlemskap