Kan noen vurdere vannverdiene mine?

Mitt 70 liters kar ble startet opp for ca. 6 uker siden og etter litt Nitrittoppblomstring de første par ukene, så er vannverdiene slike:

Nitritt: ikke noe, dvs gul på Tetra dråpe testen
Ph: 8. Dette er vel litt for høyt, hvordan senke? Bare bytte vann? Har for en uke siden fjernet en kalkstein jeg ble anbefalt av dyrebutikken å bruke fordi vannet tidligere var for surt...Kun byttet ca. 10% av vannet etter dette.
Gh: 8
Kh: 4

Antall fisk står i profilen min.

Høres dette greit ut?

Jeg ville nok redusert både Kh (og derav Ph) og Gh noe. Spesielt neontetra er en art som ikke passer helt i så hardt vann.

Om Ph\Kh kan senkes med å bytte vann, bestemmes av hva Kh i springvannet er. Er den på 4 der, hjelper det fint lite
Husker ikke om du har oppgitt springvannets Kh noen gang, men dette er av stor betydning for hvordan du skal få forbedrede verdier Mål gjerne også Gh i springen når du først er i gang
pH-/KH-verdiene er litt høye, men det er nok pga kalksteinen. Siden du har fjernet denne bør verdiene synke etter hvert vannbytte. Hvilke verdier har du i kranen? Jeg vil anbefale å endre verdiene til de er korrekte før du har vannet i akvariet.

Hvis kranverdiene er for lave (noe jeg går ut fra siden du har fått beskjed om at vannet var for surt tidligere) er det enkleste for å øke KH, og dermed pH, natron. Ta vann i ei 10litersbøtte for eksempel, og mål deg fram til hvor mye natron som skal til for å få KH opp på rundt 2-3 (alt etter hvor høy pH du skal ha, rundt 7 burde passe for dine fisker). Husk at det ikke er mye som skal til (jeg har KH på under 1 i kranen, og bruker ca ei halv teskje på 30 liter for å få den opp på 2). Hvis du så tar vannbytter på f.eks. 10% framover (med forhåndstilpassede verdier) så burde ikke pH falle for fort. Men hvis kranvannet er for basiskt er det jo en annen sak, da må du til med pH-senkende midler.

PS: kalkstein er ikke så veldig lurt å bruke for å heve pH, ettersom man ikke kan kontrollere hvor mye kalk som løses opp i vannet, og da heller ikke hvor høy pH man får. Verdiene vil dermed svinge veldig mye, og det er ikke bra.
Tusen takk for svar. Jeg gikk nå og skulle teste kranvannet mitt. Men testene fungerer ikke slik de gjorde når jeg testet vannet i karet for etpar timer siden.... Jeg har skylt testbegeret godt, men jeg lurer på om det ikke er godt nok.
GH testen: vannet ble grønt fra første dråpe og det skal jo bli rosa først...
KH testen: vannet ble gult fra første dråpe og skal jo være grønt først...

Jeg kan da ikke ha GH og KH på 1 i kranen...??? Det kan ikke stemme.

Hvordan får jeg rengjort testglassene?
Det er slett ikke usannsynlig at både Gh og Kh er på under en i springen

Det er da noe i karet som både har avgitt kalsium og karbonater til vannet. Det er stor sannsylinghet for at problemet er eliminert, nå som kalksteinen er vekk.
Vannbytter bør da redusere verdiene på en skånsom og effektiv måte

PS: For å få såpass stor utskikkelse av en enkelt stein, er det trolig stor syreproduksjon i karet. Dette kan skyldes overdreven fôring og\ eller tilsetting av Co2 i vannet
Tilsetting av CO2...? Eh, hvordan gjør man det? Jeg har ikke gjort det - ikke som jeg er klar over i alle fall Jeg synes selv jeg ikke forer mye, en gang daglig, annenhver dag flakfor og mygglarver. Men har gitt en hel terning mygglarver om gangen, det er kanskje litt vel mye...
Putter også oppi malletablett etpar-tre ganger per uke.

Så hva bør jeg gjøre nå? Bytte en tredel vann ukentlig og fortsette å sjekke Ph, Kh og Gh og sjekke at verdiene går litt ned etterhvert? Eller bør jeg bruke Natron?

Når det gjelder kalkstenen, så spurte jeg han i dyrebutikken (sjefen sjøl- jeg trodde han hadde peil...) om det var ok å bruke kalkstein og om ikke det kunne heve Ph for mye. Neida, det kunne den ikke var hans bastante svar. Og det var en stor kalkstein, større enn en tennisball ! Og jeg har da bare 70 liter... Godt den er vekk !
Ikke tenk mer på dette med C02 nå, grunnen til at jeg nevnte det var for om du hadde tilsatt dette, ville utskillelsen vært mer forståelig

Jeg ville nok siden vannverdiene er noe feil, byttet vann annen hver dag til ting er mer normaliserte.
Avvent tilsetting av natron (karbonater) til Kh i karet er mer lik springvannet. Begynner du nå i tilsette, må du nok belage deg på en laaaaang periode med hyppige vannbytter
Om jeg har oppfattet det rett, tror du at natron senker verdiene. Det er det motsatte natron gjør
Tilfeldig bekjentskap
© TS
Reklame for plussmedlemskap