Litt om vannverdier

Har holdt på med akvarium i noen år nå, og har vel funnet ut at det er på tide å lære litt mere om vannkjemi. Sitter og leser en artikkel her

Gh (Generell hardhet) måles i grader eller ppm.
En grad hardhet er det samme som 17,86mg CaCO3- (kalsiumkarbonat) pr. liter (1mg/l=1ppm).
GH måler konsentrasjonen av kalsium- og magnesiumsioner (Ca2+, Mg2+) i vannprøven. Natriuminnholdet i vannet (Na+) måles ikke.

Kh
Måler innholdet av hydrogenkarbonater i vannet noe som er viktig med hensyn til stabil pH-verdi. Hydrogenkarbonatene fungerer som en buffer med hensyn til pH. Har man en lav KH-verdi i vannet kan man oppleve svingninger i pH-verdien. Det primære buffersystemet i de fleste naturlige ansamlinger av vann er karbonat-bikarbonat (CO32-.HCO3-).
Så langt er jeg med.....

Men så kommer jeg til avsnittet med den totale mengde oppløst ”hardhet” (TDS). Er det noen som på godt norsk kan forklare hva TDS er? har en digital phmåler som også måler konduktivitet/TDS, og da hadde det vært veldig greit å vite hva jeg egentlig måler med den....
Pettern
Men så kommer jeg til avsnittet med den totale mengde oppløst ”hardhet” (TDS). Er det noen som på godt norsk kan forklare hva TDS er? har en [URLBLOCK1] som også måler konduktivitet/TDS, og da hadde det vært veldig greit å vite hva jeg egentlig måler med den....

Jeg TROR... Altså bare gjetter villt, egentlig... at dette har med overflatespenning å gjøre... (?) Tension-Noe rart-Surface... ;P
Jada, bank meg hvis det er feil...

Edit: Uff jeg fortjener visst litt bank, ja...
Jeg søkte på nettet og fikk opp Total Dissolved Solids
TDS=Total Dissolved Solids. Alle salter\metaller\mineraler som er oppløst i vannet. Også omtalt som mikrosimens, eller ledeevne.

Les mer her, om ønskelig.

Det som er fryktelig interessant av det du har klippet inn her, er under Gh.
Det er andre ting enn CaCo3 i alle fall jeg måler når jeg måler Gh i vannet.
Det er den totale mengden Ca og Mg i vannet som bestemmer hardheten.
De fleste av oss øker Gh med å tilsette Ca og Mg enten i sulfat (So4) forbindelse, eller i Cl (klorid) forbindelse.
CaCo3 øker for det meste, på linje med alle Co3-er, Kh
Jeg har en stund hatt en stabil ph på 7,2 og kh på 4. Men nå har ph økt til 7,4 mens kh fortsatt ligger på 4. er ph for høy for mitt selskapsakvarium med, maller, regnbuefisk og kyssegurami?
Hvarfor øker ph men ikke kh? Hva kan jeg gjøre for å få den stabil?
Det er endringer i mengden oppløst Co2 i vannet som påvirker dette forholdet mellom Kh\ Ph.

Det at du nå har en litt høyere Ph, kan skyldes at plantene bruker mer Co2 enn tidligere.
Syntes ikke Ph-en din er for høy, jeg
ok. Hva kan være årsaken til at plantene forbruker mer Co2?
Anne Lene Olsen
ok. Hva kan være årsaken til at plantene forbruker mer Co2?

Større mengde planter, bedre utviklede røtter, bedre\ mer næring, mer lys etc

At plantene forbruker mer Co2 er bare ett sunnhetstegn det
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap