Se opp for nitritt etter ferien!!!

Har du hatt en periode uten fóring i sommer? For så å fóre som vanlig etter hjemkomst?

Pass på, for perioder uten mat, etterfulgt av markant økning i fóring, kan gi nitrittproblemer...

Jeg opplevde dette i et oppfóringskar som hadde relativt høy fiskebelastning, men et stort filter...
Nå, ca 14 dager etter hjemkomst, merker jeg at akkurat dette karet sliter litt med vannverdiene... Defor bytter jeg i disse dager ca 50% vann hver dag..

Fiskene har det fint, men tør ikke tenke på hva som hadde skjedd hvis jeg ikke hadde vært obs på dette...
Jammen var det bra for fiskene at det ikke ble hyttetur på meg, for jeg må fremdeles bytte vann daglig... Litt ovveraskende, egentlig... Men fullstendig logisk
NO2 er noe dritt ja.
Men du skriver at dette er fullstendig "normalt", har vi da "unormale"karr-får vi har ikke merkett noe økning i NO" etter ferien vår(da ble ikke fiskene matet på 10 dager) og jeg begynte med vanlig foring og vannbytte i karret når jeg kom hjem, ingen økning av NO2 her i gården nei.
Men det er jo litt av grunnen til at denne hobbyeb er inntressang, det finnes ingen fasit.
Men er det flere som opplever det samme som Aggi?
Kanskje det har noe med filtrene å gjøre(våres karr) er rimelig overdimensjonert når det gjelder filtrerings mengden-vi bruker ihvertfall filtre som renser ca. dobbelt så store karr som vi bruker dem i(sånn ca. mål).
Nei, jeg skrev ikke at det var normalt, jeg skrev at det var logisk

Dette karet var et 70-liters oppforingskar med høy belastning, og derfor høy næringsutskillelse. Og det er bare i dette karet broblemene oppsto...

Intil jeg kom hjem igjen og begynte å selge fisk, så var der 50 halvstore danioer der... Og disse krever mye mat..

Filteret er en 35x35x5 blåfiltermatte med powerhead som blåser intil 1000 liter i timen(kan ikke ha den på fullt, for da blåser den nesten vannet ut av karet

Med vannbytte 1-2 ganger i uka, så har det ikke vært noen problemer i dette karet, helt til det ble fóringsstopp, og rutinene ble brudt...

Da jeg kom hjem fóret jeg sultne fisker, og alt virket greit, ca 14 dager etter hjemkomst merket jeg at gjellene gikk noe raskere enn vanlig.. Siden har jeg byttet vann daglig, så fiskene har det fint, ingen problem... De fleste som gikk i dette karet ble solgt unna før nitritten oppsto, så det er nok reaksjoner i filteret som foregår nå..

Så logikken jeg vil fram til er at høy belastning og rutinebrudd kan føre til problemer... Jeg sier ikke at alle får problemer, for det er vel stort sett i oppforingskar man har stor fisketetthet..

Sant det, du skrev at det var logisk og ikke normalt-forskjell det.
Oki, så det er bare det ene oppforings karret du har merkett det i, ja da høres det fullstendig logisk i mine ører også. Husker selv når jeg foret opp diskus ungene-var perioder da NO2 kunne "løpe"av skafftet, mye foring er lik mye jobb.
Det Aggi mener, er jo at filteret tilpasser seg hele tiden. Ved høy belastning, er antall nitrittspisende bakterier høy. Ved lav belastning over tid, synker antallet bakterier.

Hvis man over et par uker plutselig senker forurensningen, synker bakteriefloraen i filteret tilsvarende. Så kommer man hjem, og brått øker forurensningen igjen. Da er ikke filterbakteriene forberedt på mengden lenger, og nitritt oppstår, inntil filterbakteriene igjen har økt i antall og tilpasset seg forurensningsmengden.

Helt logisk, og akkurat slik bakteriefloraen ved filtrering fungerer.
Skjønte den mona o-men som sagt har ikke merkett noe sånt i karrene våres-og de ble ikke matet på 10 dager-og jeg/vi tok opp vanlige mat/vannrutiner første dag vi kom hjem, og har som sagt ikke merket noe til det. en så har vi dobbel så store filtre på karrene våres, som det produsentene oppgir i papirene sine, så kanskje det kommer av det, at vi faktisk har mere enn nok bakterier selv om mange "dør" etter 2 ukkers forings stopp. Og noen år har eg jo drevet med akvarium, og jeg har alltid "over"drevet filtreringen, dvs. filtre som produsenten oppgir til å passe till 500 L passer ypperlig til250-300 karr(min erfaring da).
Takk for hjelpen, Mona... Det var akkurat det jeg ville fram til... Men uttrykte meg visst litt uklart... Hadde jeg bare tenkt på det da jeg kom hjem, men logikk er jo noe man ofte ser i ettertid

Dette kan nok oppstå i hvilke som helst kar, men selvfølgelig mer markant i kar med høy belastning..

Det var jo en tabbe fra min side at jeg ikke tenkte på det, men tenkte som så at kanskje flere som kommer fra ferie nå, kan unngå å havne i samme situasjon...
Derfor deler jeg villig vekk mine tabber med dere ;D

Ken: jeg har jo en 35x35x5 blåfiltermatte, skulle tro at dette også er overdimensjonert i forhold til de 5x5x15 filterne som er i vanlige innvendige filtre
Skulle tro det Aggi, at karret var/er overdimensjonert med det filteret. Men fakta viser jo noe annet. Men uansett så er det surt og leit ågå på en sånn smell. Fint vi har dette forumet(jeg ar ihvertfall lært mye her), og fått mange tips.
Lykke til vidre.
Takk for det, Ken. Jeg regner det kun som en nesten-smell, for jeg har ikke mistet en eneste fisk. Ikke ser det ut som om de har det vondt, heller... Men må vel regne med å flytte fiskene ut, hvis jeg skal på noen weekendferier de neste 14 dagene eller så. Jeg ser jo at de daglige vannbyttene er nyttige.
Bakterier, som det meste annet, trenger næring for å leve. Nitrosomas-bakteriene lever av ammoniakk, og siden det har vært foringsstans, er det kun produksjon via gjellene til fisken som har vært av betydning.
Derfor dauer en del av floraen, og man er litt skjevt ute.
Nitrobactene lever av No2, og siden denne produksjonen er ennå mindre nå enn ammoniakk, er det flere nitrobacter som legger seg på flatsiden, enn nitrosomas.

Enkelt, ikke sant Jo større filter, jo større mengde bakterier, og jo større behov for næring til disse.

Vil tro at en slik uventet stigning i No2 vil gi seg temmelig fort. Hvordan er ståa nå, Aggi ?
Du hadde helt rett, Frank.. Da jeg målte i går kveld, så var det null nitritt, og jeg slapp å bytte vann... Istedet satte jeg igang å lage et annet filter av denne filtermatta, så nå går en innkjørt fluval 4 i 70 literen... Snakk om storm i en tekopp ;P

I karet som filtermatta er flyttet til, er belastningen noenlunde den samme, bortsett fra at det er større plass.. Så jeg regner med det går greit
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap