PH strips

Har brukt noen strips for å måle PH. disse ble kjøpt på apoteket og er veldig kjekke å bruke, men er strips til å stole på sånn noenlunde?
Strips er svært unøyaktige, du burde heller bruke dråpetester. Les for eksempel denne produktomtalen av strips.
Det er nok litt forskjell på stipsene en kjøper på apoteket og på de som er til akvariet.
Apotekstripsene bør være noenlunde riktige, selv om det helt sikkert er ett passe slingringsmonn der også
De heter Merck Universalindikator PH 0 - 14
Siden de ble brukt på sykehus og sykehjem trodde jeg de viste noenlunde riktig.
Skal få tak i dråpetest å se om det er forskjeller.

[External Image]
Her må jeg bare hive meg innpå tråden! Er utdannet kjemiker og bruker kun disse stripsene fra Merck. De er meget nøyaktige! Har også testet dem mot dråpetester og vil faktisk påstå de er hakket bedre da de er enklere og lettere å lese av. Anbefaler forresten at du forsøker å få tak i de som går over et snevrere pH-område - f.eks 6-8 eller 7-9 avhengig av hva slags vannverdier du forsøker å ligge på. På hvilket apotek har du fått tak i disse forresten? Min erfaring er at få har disse inne, så jeg har en kontakt på et laboratorium som bestiller til meg.
Kan jo som mange andre benytte anledningen til å advare mot disse 5-i-ett stripsene som selges i Zoo-forretninger og på nettet. De er IKKE nøyaktige og temmelig bortkastede penger...
Anita: Klarer du å forklare dette?
Anita: I en annen tråd har vi en nøtt som vi kanskje trenger en "ekte" kjemiker for å finne ut av - har du lyst til å se på det? Gå til tråden:
Disse ble kjøpt hos Apotek1 i Åsane tror jeg for ett års tid siden
Kjøpte en Ph test fra Sera idag og testet og det var samme resultat.
Har også en pakke med Merck Spesialindikator Ph 6.0 - 8.5
De fås også som 4.0 -7.0 og 7.0 - 10.0
Jobber selv bl.a i helsevesenet og der bruker vi kun nevnte strips-og de skal være ganske så nøyaktig, ihvertfall ifølge produsenten/selgeren. Så jeg tror de er vesentlig bedre enn de stripsa man kjøper i dyrebutikken-men sikkert vesentlig dyrere også.
Bruker kun dråpe test selv jeg-men tok med en PH test strips fra jobben, og den og dråpe testen fra SERA vist ihvertfall likt.
Javierblitthekta
Anita: I en annen tråd har vi en nøtt som vi kanskje trenger en "ekte" kjemiker for å finne ut av - har du lyst til å se på det? Gå til tråden: [URLBLOCK1]

Da har jeg forsøkt meg på en forklaring i den linkede tråden, Javierblitthekta!
Hvor mye kostet de stripsene som du fikk på apoteket?
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap