Krise: Hvordan få opp vannverdiene?

Etter at jeg hadde byttet vann i dag, så jeg etter et par timer at den ene malla mi var død:/ Hvordan får jeg opp vannverdiene fra 5,0 til 7? Trenger svar, fort!
Er det noe man f. eks kan finne i skogen som man skyller av eller no som funker for å få ph-en til å stige?

Å øke Ph fra 5 -> 7 FORT er ikke å anbefale.

For å øke Ph brukes ofte natron, søk etter det i forumet
Hvilken ph har du i springen? Hvis du har høyere pH i springen, så ville jeg ha bytta ofte vann, inntil du får skikkelig svar på hva du kan gjøre.
Selv har jeg aldri hatt behov for slik økning, så jeg tør ikke råde deg i tilfelle jeg sier noe feil... Men prøv også å søke på forumet.... foreksempel søke på pH+
ph i springen er ca. 6-6,5. Skjønner ikke hvorfor jeg har ph 5 i akvariet da. Kjøper en flaske med ph+i morgen. Er foresten ph 5 skadelig for guppy?

Da vil jo Ph øke ved vannbytte

Iflg fiskebasen skal guppy ha en ph på 7-8 ideelt.
Jeg går ut fra at du har brukt dråpetester, forresten... Det er de eneste som gir nøyaktige målinger.
Hvis du skal regulere vannet, så må du for all del ikke bruke strips til å teste vannet med.
Jeg vil tro at så lav pH vil være til skade for guppy, ja.

Med en pH på 6-6,5 i springen, så kan du risikere at vannet inneholder en del sporstoffer fra rørsystemene også... Hvor kommer vannet ditt fra?
Ja, men hvorfor ligger den på 5 etter et par timer med ca. 40% vannbytte? Noen andre som har merket det samme? Har 9 guppy og en malle akkurat nå, vil helst ikke at flere skal dø. Det er derfor jeg lurer på om det er vits å bytte vann, hvis jeg ikke vet hva som trekker det så fort ned igjen.
Etter bare ett par timer? Hilke gjenstander har du i karet? Har du funnet røtter o.l. fra skogen, så kan dette være forklaringen...
Hva tester du med? Strips eller dråper?
Har en rot fra skogen ja. Kanskje jeg skulle ta den ut da, og heller måle igjen om et par timer. Det som er litt dumt, er at det er den fineste rota, men jeg offrer heller en rot for levende fisk:P

Jeg måler med dråpetester.
Det er nok den, ja. Ta den ut med en gang.
Hvis denne er fra bartre, så er den nok totalt ubrukelig.
Legg den heller utenfor karet som dekor...
Sånn, da var rota ute, regner med at de røttene jeg fikk med akvariet fra dyrebutikken skulle gå greit. Blir spennende å se hva ph-en er om et par timer igjen.
Aggi: du spurte hvor vannet mitt kom fra. Vi har egen brønn. Noe mer som du lurte på som kanskje kunne hjelpe?
Kjøp en Kh-test. Jeg antar at Kh er farlig lav i vannet ditt, og da skal det ikke rare mengdene syrer (fra fiskene, røtter, Co2, biologisk nedbryting etc) til for å senke Ph til lave verdier.
Har selv en Kh i springen på 1,8, og om jeg starter kar med svært mye røtter etc, og ikke bytter mye vann, faller Ph fort til under 4...
Hvordan hever man kh da? Etter at rota var ute var ph oppe i 6 etter et par timer.
Espen Melleby
Hvordan hever man kh da? Etter at rota var ute var ph oppe i 6 etter et par timer.
Med å tilsette karbonater til vannet, f.eks natron som nevnt over.
Det er ikke Ph i seg selv en øker med å tilsette stoffer til vannet, men Kh. Denne vil trekke med seg Ph på turen oppover.

Du sier at Ph har steget med en hel grad etter at du fjernet rota: dette høres mildt sagt underlig ut. De stoffer rota har avgitt til vannet, er fremdeles i karet.
Det kan være at vannet du byttet med inneholdt enorme mengder Co2, og dermed trakk ned Ph etter vannbyttet.
Kontroller Ph i springen igjen, mange steder varierer denne en del gjennom året.
Kan umulig være roten, vis PHen har steget så mye på noen timer, etter at du tok ut roten.
Det er jo som Frank sier, det samme vannet som er der-da tror jeg heller på enormemengder co2 i vannet, noe som blir luftet ut etter noen timer(bl.a derfor mange "mellom lagrer"vannet i bøtter i 24 timer før de tømmer det i karret).
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap