Syrebad!

Helte i et sløvt øyeblikk Ph/kh minus i akvariet etter vannbytte istede for aquasafe, fiskene begynte å sprelle fælt, svømte til overflaten etter luft og mistet fargene, mine fem sae, fire dolkestikk tetra, 2 molly og 4 botia døde! Men ingen av mine 20 rødmunnstetra og ingen av mallene mine, 4 kuhlii åler overlevde også! Hva kan være forklaringen på det?
Englevakt? ;P
Neida.. Det er forskjellig hvordan fiskeslagene tåler pH endringer og hvor lav pH de kan tåle, også...
Det gjelder å ha tunga i rett munn, når man tilsetter stoffer i karet ....
Kristian Finvold
Helte i et sløvt øyeblikk Ph/kh minus i akvariet etter vannbytte istede for aquasafe

Huffda....
Dette er den nøyaktige grunnen til at jeg alltid, alltid råder folk til å aldri blande tilsetningsstoffer direkte i akvariet.
Bland alltid ferdig i en bøtte eller fem utenfor akvariet! Da har man i det minste litt tid til å oppdage og korrigere tabber før fiskene får dem i hodet

Legg om rutinene dine, det er mitt råd Selv vannforbedringsmiddel som aquasafe blander jeg i vanntønner på gulvet først.
Kommer ikke til å gjøre denne tabben igjen, blir nok bøtte blanding! Er bare utrolig glad og veldig forundret over at så mange fisker overlevde!
Forklaringen kan vel være at rødmunnstetra tåler bedre pH ned mot 6. At de tålte så brå endringer bedre er vel mer flaks
Har skiftet vannet tre ganger nå, men ph verdi ligger fremdeles på ca 5!! Hva skal jeg gjøre?
Natron hever ph.
Det får du i dagligvarebutikken (står i hyllene sammen med bakevarer som mel og kakepynt og hjortetakksalt og sånt).
Hvordan burde jeg blande det ut? Karet er på 240L!
om du rører ut 2-3 ss bakepuver i ett galss vann, kan du dosere litt og litt. Måler etterhvert, så ser du hvordan det går
Kristian Finvold
Hvordan burde jeg blande det ut? Karet er på 240L!

Som nevnt tidligere, bland ferdig i bøtte på forhånd

Jeg aner ikke doseringen, men dette finner du ut.
Start med å ta en ti-liters bøtte, fyll den med vann, og tilsett tre-fire TESKJEER med natron. Rør godt og bland. Så bruker du et halvlitersmål eller evt en kopp, og tømmer litt i akvariet nå og da. Vent en stund mellom hver gang, slik at ikke fiskene får nytt pH-sjokk. Men det er ikke særlig farlig eller stressende for fiskene at ph stiger, det er når den synker at de sliter (som du nå vet...) Så dette skal nok gå veldig greit Hvor lang tid man skal bruke på økning, avhenger selvsagt av hvor mye den skal øke. Jo mer økning, jo lenger tid.

Når du har hatt oppi en viss mengde av natron-vannet i karet, la oss si tre-fire liter, venter du tjue minutter eller så etter sist tilsatte dose, så måler du pH. Da har det sist tilsatte rukket å blande seg skikkelig i akvariet, og da ser du hvor mye den har steget siden du begynte, og kan beregne ca hvor mye mer du trenger å tilsette før pH er normal. Du ser også om natron-vannet ditt er for svakt blandet, eller om det er sterkt nok. Er det for liten økning å spore i akvariets ph, kan du tilsette mer natron i bøtta.

NB!
Husk at du bør tappe ut noen liter vann fra akvariet før du begynner!
Ellers vil det kanskje renne over når du er ferdig å tømme oppi ti liter natronvann Så gjør plass til natronvannet før du starter.

Dette er måten jeg har brukt når jeg skal justere ph markant i et akvarie.
Takk for hjelpen, har nå gått sakte frem og ph verdien er oppe i 6,5. Skal la de gjenværende fiskene få slappe av en stund før jeg nærmer meg karet igjen!!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap