Gulskjær i kranvannet...?

Jeg har gnidd meg mye i øynene den siste uka. Jeg synes det ser ut som kranvannet har en gultone...
Det synes ikke i det hele tatt om man har det i et glass vann f.eks, men om man fyller en del liter i en beholder, så synes det. Som f.eks. når jeg fyller mellomlagringstønnene mine som er på 30 liter.

Tenkte kanskje det var innbildning at jeg så gulskjæret i vannet, men testet det for nitritt i alle tilfelle. Null.
Så skiftet jeg vann på alle akvariene i helgen, og nå slår det meg hver gang jeg kommer inn på akvarierommet; alle karene ser gule ut Det ER et gulskjær i vannet, det er umulig å innbille seg det. Mannen min ble tilkalt for å sjekke vannet i tønnene, og han synes også det hadde et lite gulskjær.

Er det årstiden som har skylda? Mye regn og nedbør rundt drikkevannskildene som farger vannet pga alt materialet vannet renner gjennom?

Kan ikke si jeg har merket noe kristisk hos fiskene av dette, men jeg har notert meg kløe hos en Corydoras-art og hos guppyene og Apistogramma macmasteri. De tar sats og spretteklør seg på grusen i blant, men ikke mye og ofte.

Har jeg grunn til bekymring? Bør jeg begynne med vannforbedringsmiddel, selv om jeg ikke vet hva som er skjedd med vannet? (har kuttet ned på det etter at vår-regnet stoppet å kødde med vannet)

Andre som merker noe rart med kranvannet sitt for tiden, nå som høstregnet og den økte nedbøren har begynt?
Her hos meg får vi vann fra et overflatebasseng,med UV-filter som rensing.
Har og glimrende stabilt vær med regn i bøtter... Vannet her har ikke fått noen fargenyanser, men Ph har gått litt ned. Regner med det er pga naturlig filtrering gjennom myrer og torv...
hah! Vannet mitt er også gult/brunt akkurat som du beskriver det.. Har vært sånn litt over en uke :S Tviler på at det er noe "farlig" med det men det er litt ekkelt når den hvite vasken min fyller seg opp med vann og jeg ser DEN fargen.. Fiskene har det vertfall tilsynelatende greit med sikkert over 50% av det brune vannet. Syns det er på tide at ski kommune får fiks på det snart da , har aldri vært borti at vannet i springen er farget sånn i mer enn ett par dager.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap