Kan man bruke saltsyre til å senke PH?

Fikk et tips om at man kan senke PH med saltsyre som man kan kjøpe på apoteket, er dette riktig?

Høres vilt ut å helle saltsyre i akvariet......
Saltsyre (HCl) vil senke pH i karet, og eneste bieffekt vil være at du tilfører noe klor-ioner. Klor kan luftes ut, eller fjernes med f.eks. Aquasafe, så ja, det burde være mulig. Men du bør være rimelig forsiktig. Jeg vil i alle fall anbefale deg å bruke uttynnet saltsyre, ikke bare reduserer du sjansen for å skade fisk, det blir også enklere å dosere. Det er ikke mye konsentrert saltsyre som skal til for å senke pH i et lite kar. Dessuten bør du tenke på at saltsyresøl kan tære på ting.

Det er også viktig å huske på, dersom du skal tynne ut konsentrert syre selv, at du aldri skal helle vann i syra, men må helle syre i vann. Ellers risikerer du at det "støtkoker" rett opp i ansiktet på deg.

Røtter gjør jobben med å senke pH i mine kar, torv er også en mulighet.
Saltsyre er noe enkelte "særinger" har benyttet til å redusere Ph i karene. Men saltsyre er ikke verdens mest stabile syre i ett akvaristisk miljø. Fjerner en Cl-delen av molekylet som Aasgard nevner, sitter en igjen med atomet hydrogen. Hvilken nytte gjør litt ekstra hydrogen i ett miljø som består av ca 70% hydrogen fra før ? Ingen.

F.eks Tropefisk sin Ph-senker er ett billig alternativ, faktisk ikke dyrere enn det meste som selges av saltsyre.
Den er velegnet til vårt formål, i motsetting til saltsyre (etter min mening)
Det er nettopp H+ -ionene man er ute etter når man vil senke pH. Når man tilsetter HCl til vann, dannes H+ og Cl-. H+ reagerer lynkjapt med vann (H2O) til H3O+. Det er nettopp forholdet mellom H30+ og OH- som avgjør om en væske er basisk eller sur. Man får en surere løsning ved å tilføre H+ til vannet, man får en mer basisk løsning ved å fjerne H+ fra vannet.

The pH scale is a reverse logarithmic representation of relative hydrogen proton (H+) concentration.

http://en.wikipedia.org/wiki/PH
Takker for mange inteligente svar men som Aasgaard nevner så tror jeg at jeg heller kapper opp ei rot i små biter og legger den på innsiden av blåfiltereret under pumpene selvfølgelig har jeg en rot dekket med planter i akvariet men har ikke plass til en til så jeg kan kappe opp en i mindre biter og legge inne i hjørnefilteret.

Å leke med saltsyre for å senke PH er ikke noe for meg da jeg ikke vet forskjellen hva som er base og syre osv(ligger litt for høyt for meg)
Eikebarkekstrakt gjør også susen for å senke pH
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap