Infusorier igjen!

I høst er det et eller annet rart med vannet her. Ikke bare fargen, som ser litt svakt gulaktig ut når jeg tapper kranvann i mine hvite 30 liters tønner, men det inneholder åpenbart et eller annet som i enkelte tilfeller fremmer vekst av infusorier.

Ikke mindre enn 3 ulike kar har plutselig blitt angrepet av infusorier nå etter vannbytter, og verst er det i oppvekstkaret mitt for Corydorasyngel. Og det er problemet; mange av dem er så små at de ikke tåler å sulte noen dager. En av metodene for å bli kvitt infusorier er jo å stoppe fòring og mørklegge noen dager.... så det er uaktuelt her.

Nå har jeg tidligere lagt merke til at visse medisiner som Flubenol f.eks. har hatt den virkningen at den utrydder ikke bare sykdomsparasitter, men også infusorier utrolig effektivt. Borte på et blink...

Er det drøyt "å jukse" og medisinere i 3 kar for å bli kvitt problemet skikkelig?
Nå kan jeg knapt se bakveggen i oppvekstkaret.... utrolig guffent syn med så grumsefarget vann.
Og siden Flubenol ikke ødelegger noe filterbakterier så....

Jeg vet egentlig ikke hva jeg spør om her så jeg avslutter bare med
?
Er ikke infusoriene mat for yngelen din? Vil det skade å kutte fòret dersom de kan spise infusoriene?
Nei yngelen er større enn som så. De er små, men ikke mikroskopisk små

Infusorier er nok for smått til Corydoras uansett, selv når yngelen er nyklekt, det er best egnet for tetra-yngel eller andre frittsvømmende fisk. Corydoras spiser mat fra bunnen, ikke flytende i vannet (og det er i vannet infusoriene er)
Siden flubenol ikke har noen kjente bivirkninger, ville jeg nok tatt en runde med denne.
Husker jeg alvorlig feil her, men har ikke du en UV-sterilisator? Hva med å kjøre denne på byttevannet, altså i tønnene før du bytter? Kun for å drepe infusoruesporene der, om det er slike som følger med vannet.
mona o
Nei yngelen er større enn som så. De er små, men ikke mikroskopisk små:) Infusorier er nok for smått til Corydoras uansett, selv når yngelen er nyklekt, det er best egnet for tetra-yngel eller andre frittsvømmende fisk. Corydoras spiser mat fra bunnen, ikke flytende i vannet (og det er i vannet infusoriene er)

Okei
Du kan jo benytte deg av sjangsen til å ta et lite tetra-oppdrett
Frank Angell
Siden flubenol ikke har noen kjente bivirkninger, ville jeg nok tatt en runde med denne. Husker jeg alvorlig feil her, men har ikke du en UV-sterilisator? Hva med å kjøre denne på byttevannet, altså i tønnene før du bytter? Kun for å drepe infusoruesporene der, om det er slike som følger med vannet.

Har dessverre ikke UV-filter, nei, men jeg har skrevet at jeg sterkt har vurdert å kjøpe det. Har vært på nippet flere ganger, men har prioritert andre områder innen akvaristikk å legge penga Men jeg har virkelig, virkelig lyst å kjøpe et slikt. Da hadde jeg tenkt å kjøpe et rimelig utvendig filter samtidig, f.eks. Eheim Ecco med lav gjennomstrømning, og montere UV-filteret til slangen på det. Så kan jeg flytte Eccoen med UV-filteret rundt fra kar til kar, eller ha det der jeg finner det nødvendig til enhver tid. Så Ecco-filteret blir i tillegg til det filteret hvert enkelt kar har fra før, altså.

Jeg får koke i hop et heksebrygg etterpå med Flubenol og dosere litt i karene som er rammet. Det er 3 stk 85 litere som har det;
Corydoras oppvekst-karet, Corydoras metae-karet og Corydoras A. Black karet.
Jeg har en innvendig pumpe med UV-filter du kan få låne til problemet er løst.
Den er beregnet for kar opp til 200 liter, mener jeg å huske.

Pumpa er kjøpt med tanke på å flyttes rundt fra kar til kar, men foreløpig har jeg ikke engang åpnet esken

Dersom du er interessert, så gi et vink.
Jeg betaler i så fall frakt til deg, så betaler du tilbake igjen.
Da slipper vi overføringer, samt at jeg ikke har glemt gratispakken jeg fikk av deg.
Tusen takk for tilbudet, Terje, jeg skal ha det i bakhodet Kontakter deg om et par dager, jeg vil først se hvordan det går med Flubenol. Har nettopp dosert det ut i de tre karene det gjelder.

Jeg er redd dette er en ekkel og "ond" type infusorier. Jeg har nemlig lagt merke til noe merkelig oppførsel blant Corydorasene i de karene det gjelder. Jeg bare kjenner det på magefølelsen, det ER noe som ikke stemmer her!

For lenge siden leste jeg noen skriverier på et engelskspråklig forum om en slags "ondartet" infusorie som kunne drepe yngel eller svekket fisk. Var noen som hadde fått utradert hele beholdningen med Corydoras-yngel i et kar pga dette.

Jeg har selv hatt en slik merkelig infusorie-oppblomstring en gang i et yngelkar på 45 liter, det drepte yngel for fote, og ingenting hjalp... jeg la ned hele karet og flyttet de gjenværende, og var nøye med å ikke få med vann fra det gamle karet. Da stoppet det opp, og resten av yngelen overlevde.
Det påfallende her var at også dette var i en periode der vannforsyningen i kranene var "rar", medførte mye kløe hos fiskene, og det var i vårsmeltingen og sikkert mye muffens avrenn ned i drikkevannskildene.

Da jeg var inne og doserte Flubenol nå i stad, fikk jeg en iskald følelse av skrekk i meg da jeg så 2-3 stk blant Corydoras A. Black som så sterkt plaget ut! En var nesten døden nær, så det ut til, og jeg kunne bare løfte den opp med håven, den forsøkte ikke engang å rømme. Jeg satte den tilbake i håp om å redde den. Hver eneste C. A. Black er dyrebar for meg!
Håper inderlig dette ikke skjærer seg helt nå!

Terje, hvor mange watt er den UV-saken din på? Hvilken slangedimensjon skal den brukes på?

Den er på 9 Watt.
Det er ingen slange som skal kobles til. Dette er en innvendig pumpe med blåsvamp, som filtrerer 200 liter i timen.
Donald
Den er på 9 Watt. Det er ingen slange som skal kobles til. Dette er en innvendig pumpe med blåsvamp, som filtrerer 200 liter i timen.

Kan pumpen nedjusteres litt? Dette er 85 litere, og jeg er redd småfiskene vil blåses veggimellom med en slik sirkulasjon (mye yngel og ungfisk)

Du, vet du at jeg takker ja til tilbudet ditt. Send meg den så snart som mulig, så får jeg behandlet nytt vann i tønnene før jeg bruker det også. Det er jo best å forebygge

Skal jeg sende deg adressen min på email?
Den kan ikke nedjusteres, men 200 l/t bør vel gå bra i en 85-liter?
Det er jo også mulig å bryte pumpestrømmen med en rot eller lignende.

Jeg drister meg til å be deg sende adressen din på PM
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap