ph - kontra eikebarkekstrakt

Hva er best for fiskene, mest varig/stabil å tilsette av eikebarkekstrakt
og ph- produkt ?
Det mest naturlige, er å bruke eikebarkekstrakt. Nettopp siden denne er bassert på naturlige forbindelser.

De fleste Ph- er bassert på fosforsyre, som ikke alltid er like kjekk å ha i vannet (forsfor er algenes venn).

Med tanke på mest "varig", tja, det er jo begge syrer, og det er mengden syre\ base som bestemmer Ph. De skal derfor begge gjøre samme jobben, om en tilsetter helt identiske mengder syre.
Har brukt begge og merket ingen forskjell. Foretrekker å bruke eikebarkekstrakt siden dette virker som et mer naturlig produkt, men som sagt, begge er like bra. For å holde ph-verdien stabil må ikke kh være for lav, og det må heller ikke være noe i innredningen som kan øke kh.

Selv har jeg en kh på 2 og en ph på 7.5 i springen. Ved vannskifte tilsetter jeg derfor vannet først eikebarkekstrakt for å senke ph og etterpå natron for å øke kh til stabile 4. Ph ender da på 7 og holder seg der også etter at det er kommet i karet. Tidligere hadde jeg grus som økte ph/kh uansett hva jeg foretok meg, men etter at jeg skiftet ut den har verdiene holdt seg stabile.

Husk bare å ta ph-senkingingen over tid, siden dette kan være stressende for fiskene.
ph - kontra eikebarkekstrakt
Takk for svar, føler også for å bruke eikebarkekstrakt

Nå begynner jeg å skjønne alle disse forskj. verdiene og hvordan man får dem "under kontroll".
Hvor får man kjøpt eikebarkekstrakt?
Hei igjen, mase mase. Hvor kan jeg kjøpe eikebarkekstrakt? Oppdaget i formiddag at det lille akvariet vårt (12 liter) hadde en pH på 7,5 og det er det høyeste vi noengang har målt! Tok umiddelbart ut plastpynten etter å ha saumfart sidene her inne for øyeblikkelig hjelp tiltak!
xtelle
Hei igjen, mase mase. Hvor kan jeg kjøpe eikebarkekstrakt?
I alle fal har Webzoo dette.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap