Nitritt, om vannbytter og testing

Målte nitritt til 0,2 i akvariet i går, det ble startet i slutten av august.
Byttet 50 % av vannet i går.
Karet er 96 L og inneholder 6 kileflekkrasbora og 3 guppy.
PH er 7 og GH 5, om det har noe å si.

Hvor ofte og hvor mye bør jeg bytte for å bli kvitt nitritten?
Når skal jeg måle i forhold til vannbyttene for å få mest mulig korrekt måling?
Rett før/etter? Lenge før/etter?
Jeg ville byttet mellom 30 og 40 % hver dag til nitriten er borte. Jeg pleier å vente ca en time etter vannbytte når jeg sjekker verdiene. Du må hvertfall ikke bytte alt vannet på en gang. Det skal ikke gå mange dagene før nitriten er borte. Du kan også være litt forsiktig med foring disse dagene..
Siden karet er ca 5-6 uker gammelt, burde du være over den verste kneika med tanke på No2 i vannet. Hvorfor denne har oppstått er noe jeg ville fokusert mer på enn at den er eksisterende (0,2mg\L er ikke noe problem for de arter du har).
Er filteret tilstrekkelig stort til karet?
Er filteret renset på en uheldig måte?
Ligger det planter, fisk, fòr å råtner i kriker og kroker?
Hei Frank!
Jeg har vært flink å bytte vann + slamsugd 1 gang pr uke, pumpen tror jeg skulle holde opp til 120 L (fluval 3 plus).
Filteret er blitt renset etter "bruksanvisning" fra selger på aquazoo, har bare positive inntrykk derfra
Har fjernet noen døde planter denne uken, så det er mulig det er der problemet ligger?

Edit: Heller ingen døde fisker enda, tjohoo
Hvis du allerede har begynt å rense filteret, så kan det hende det er der problemet ligger.
Filteret skal ikke renses før vannstrømmen er betydelig redusert, og da renser man dette ved å ta ut svampen ved vannbytte, for så å klemme den lett nedi bøtta med vannet fra karet. Skal ikke mer til
Overdriver man filterrensinga, så dør filterbakteriene, og man får trøbbel med nitritt.
Syntes det var noe tidlig at det var behov for filterrens jeg også... Så jeg må stemme i det Aggi sier, det kan være her problemet ligger.

Har du modifisert filteret noe, eller kjører du standard småsvamp som følger med?
Om så er, er nok dette også delvis grunnen til problemet.
Ett fluval 3+ med originalt oppsett, er mindre enn det jeg ville kjørt i ett 60L kar
Modda, kan det klare å håndtere kar opp mot 110L, dersom en er varsom med både belastning og rens.

Jeg hadde ikke nølt ett sekund: her "trengs" det ett utvendig filter
Eheim 2222 eller 2224, er midt i blinken. Ønsker du noe litt mer lettvint å bruke, og har noen kroner ekstra på lur, ville 2026 vært mitt soleklare førstevalg
Hei dere
Tror karet sto ca en måneds tid før eg skylte svampen i bøtten med vann fra akvariet. Ingenting er oppgradert, så vi får se hva kontoen sier når bilen har vært på verksted :-s
Nå er NO nede i 0,025.
Bør jeg vente med å putte i flere fisk til den er helt vekke igjen?
Jeg ville avventet litt med flere fisk, i alle fall en ukes tid etter at siste spor av No2 er borte.
Begynner du å belaste karet hardere nå, er det uhørt fort at No2-en krabber seg oppover skalaen igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap