GH- test og hvordan senke GH

Jeg bygget om akvariet mitt, og driver å måler og justerer vannverdiene jeg skal ha i akvariet. Jeg har derfor målt bla annet GH. Jeg lurer rett og slett på hvor rød den testen skal bli før den er rød??
Har jeg korrekt GH akkurat i det testen ikke er grønn lenger??
Om om jeg har for høy GH, hvordan får jeg senket denne??

Rød er rør, grønn er grønn
Hvor sterke fargene er i testvannet, bestemmes av hvor mange dråper en må bruke.
F.eks en Gh på 30, vil vises med markant sterkere farge enn en Gh på 3

Gh kan senkes på en måte; tilsette vann med lavere Gh. Verken mer eller mindre
Takk for svar...
Hmm.. da prøver jeg igjen, kansje jeg var litt kjapp forigge gang.
I alle testene jeg har vært borti skal testvannet skifte fra rødt til grønt..

På Tetras bruksanvisning står det:
Ha i én og én dråpe i reagensrøret, rist mellom hver dråpe. Når testvannet farger fra rød til grønn, er testen fullført. Antall dråper = antall °GH.
Nat
I alle testene jeg har vært borti skal testvannet skifte [I]fra[/I] rødt [I]til [/I]grønt.. På Tetras bruksanvisning står det: Ha i én og én dråpe i reagensrøret, rist mellom hver dråpe. Når testvannet farger fra rød til grønn, er testen fullført. Antall dråper = antall °GH.

å ja.. hmm.. det stemte faktisk i dag.. men ikke i går...

Det er kanskje på tide med nye tester.....
Trur kanskje jeg begynner å få dreisen på dette

Men siden jeg har spurt om hvordan jeg han senke GH i vannet, vil jeg også spørre om noen vet en enkel måte å øke GH... for uten om disse GH saltene..??
Gh-en bestemmes av hvor mue kalsium og magnesium som er oppløst i vannet.
For å øke Gh, må rett å slett disse verdiene økes. Gh\ Th+ er ett greit alternativ, denne er bassert på begge forbindelsene i sulfat-oppløsning.
Gips er også ett alternativ, da dette er kalsium i sulfatforbindelse.

Søk på alabastergips her på AF, så finner du mer info en du trenger\ gidder i lese
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap