GH. Hvordan påvirker dette fiskene?

Først vil jeg få takke for et flott forum, har hatt mye glede av å lese innlegg og artikler om for meg et nytt og relativt ukjent tema, akvaristikk.

Vi har bestemt oss for å gå til innkjøp av akvarium så snart lønninga tikker inn på kontoen og vi finner et akvarium passende for oss. I mellomtiden prøver jeg å lese meg opp på temaet akvaristikk slik at vi er så godt forberedt som mulig når akvariet står i stua. Veldig spennende, men ganske omfattende for en nybegynner...

Når det gjelder vannverdier har jeg forstått at det som er viktigst å følge med på å ha kontroll på, er Nitritt og Ph. I tillegg til temperatur er dette ting som er såvidt jeg har forstått det helt essensielt for at fiskene ikke bare skal trives, men også overleve.

Så har vi Gh, og her har jeg ikke helt klart for meg hvor viktig dette er og ikke minst hvordan det påvirker fiskene? Jeg leser i diverse artikler både her på forumet og i diverse bøker at Gh-verdiene, altså hvor bløtt/hardt vannet er, er viktig, men jeg har ikke funnet noe om hvordan dette påvirker fiskene om verdiene er feil. Dør de? Mistrives de? Blir de syke?

Vi prøver å finne litt ut av hvilke fisker vi har lyst på når akvariet er innkjørt og en fisk som har kommet opp i vurderingen er Neon Tetra. Av fiskebasen her finner jeg at denne krever meget lav dH (måleenheten for Gh, ikke sant?), men jeg ser også at folk har denne fisken sammen med bl.a. andre populære fisker som Guppy og Sverddragere, som jo krever mye høyere dH - i følge fiskebasen. Da konkluderer jeg med at korrekt Gh ikke er like livsviktig som korrekt Ph, temperatur og et lavt Nitritt-nivå. Konkluderer jeg riktig?

Men jeg leser også i dette innlegget om en forumist som mistet mange Neon Tetra, sannsynligvis pga høy Gh (men allikevel under hva f.eks. nevnte Guppy og Sverddragere skal ha). Dette tyder jo allikevel på at Gh er livsviktig?

Så. Kan noen forklare meg litt om på hvilken måte Gh påvirker fiskene? Er dette en vannverdi man ikke trenger være fullt så nøye med som de andre? Kan man ha en "middelverdi" om man har fisker med ikke-kompatibelt krav til Gh-verdier?

Alle fisk har sine trivselsverdier, der de fungerer optimalt. Endres disse verdiene noe, betyr det ikke at det trenger å være buken opp med en gang. Noen tåler mer enn andre.

At det er magne som har Neon sammen med ymse levendefødere, er nok mest på grunn av uvitenhet, ikke på grunn av at fiskene tåler denne verdien spesielt godt. Det er relativt ofte en hører i butikken; joda, neontetra passer utmerket sammen med molly, sverddragere etc... Det er lagt fra sannheten det

Så langt det er mulig, foretrekker jeg å gi fiskene så naturlige vannverdier som jeg er i stand til å gi dem.
Det er noe jeg oppfordrer alle andre til også å gjøre, mer enn det blir ut over min makt
Gratulerer med valg av en spennende /lærerik hobby!
Litt mer om vannverdier:
Pga osmose så vil vann, mineraler osv gå gjennom fiskehuden.
Hvis vannverdiene er feil så kan fisken slite over tid med å holde kroppen i form, og bruker energi på å holde verdiene inni kroppen i ballanse. Dermed får den et dårligere immunforsvar og blir lettere angrepet av div. sykdommer, stress mm.
Noen er også avhengig av riktige vannverdier for å få til formering og oppvekst av yngel.

Fant en engelsk artikkel her om temaet:
Water hardness
Lykke til videre. Vi får vel se hvordan det blir etter hvert?
Takk for svar. Tror jeg har litt mer forståelse for dette, nå.

Det går litt på generell trivsel, kort fortalt? Feil Gh kan føre til stress og mistrivsel, som igjen kan føre til sykdom og død. Men feil Gh er ikke noe som direkte tar livet av fiskene, men symptomene på feil Gh kan det?

Misforstå meg rett, jeg har ingen planer om å ha fisker som krever forskjellig type vann, men det kan være greit å vite litt hvor "redd" jeg bør være for hva som skjer om denne verdien endrer seg noe i et etablert kar. Om jeg har fisker som bør ha en hardhet på dH 10-15, så vil et midlertidig dropp til 8-9 eller en midlertidig økning til 16-17 stort sett kunne gå greit uten de altfor store konsekvensene for fiskene?

Hvor ofte sjekker dere Gh-verdiene?

Som alle andre ting varierer det fra fisk til fisk. Jeg fikk en uventet GH endring for lenge siden. Jeg hadde gått og undret meg en stund over at tetraene oppførte seg annerledes, dette var glødebåndstetraene jeg hadde da. De virka mye mer inaktive. Testa litt, og fant ut at GH var drastisk endra. Justerte den ned igjen, og de var tilbake til normal oppførsel temmelig raskt. Man kan muligens også se det på andre fisk, men de har jo forskjellige måter å vise mistrivsel på.

Derimot er som du antar pH mer drastisk som oftest. Glemte å justere denne en gang og da strøyk to ottoer med nokså kjapt. De fleste fisker tåler at denne ikke er helt ideell også, men det avhenger av at den ikke svinger for mye.
Veldig greit å justere vannverdiene ved hvert (ukens) vannskifte. Da tilsettes karet de samme mengdene som ble tatt ut og alt holder seg på samme nivå.
Hva som trengs og i hvilke mengder er jo individuelt. I begynnelsen er det lurt å teste både rett før og etter vannbytte for å se hvor stabilte verdiene er.
Det kan bli litt prøving og feiling noen ganger så da er det veldig greit med nøyaktige vanntester (dråpetester, ikke strips). Etter hvert så finner du en "oppskrift" som passer og da er det vel ikke nødvendig å teste vannet så ofte.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap