- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Nitrat i kranvannet
Nitrat i kranvannet
Har skiftet vann litt ofte de siste dagene for å få ned nitratverdien litt, uten at det har hjulpet noe. Så jeg tok en test på vannet fra kranen, og det viser 12,5mg/l på Tetra sin dråpetest. Hvordan skal jeg få ned verdien da i akvariet?
Hva kan det være som gjør at det er nitrat i vannet fra kranen?
Hva kan det være som gjør at det er nitrat i vannet fra kranen?
Postet 15.10.07 kl 15:27
OlaienHvordan skal jeg få ned verdien da i akvariet?
Prøv denne
[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=112&produktid=2120&Navn=02. Heving av pH & DH&HKatID=32]][/URL]
Postet 15.10.07 kl 15:35
Postet 15.10.07 kl 15:45
Postet 15.10.07 kl 15:47
Postet 15.10.07 kl 15:59
Postet 15.10.07 kl 16:06
Easy balance funker kun til å holde tetras regnskap i balanse... Er ett fullstendig bortkasta produkt.
Til og med mange av selgerne sier akkurat det samme.
At Tetra No3-test viser denne verdien selv med 0 i springen, er ikke uvanlig. Den er rett å slett en smule ivrig etter å vise verdier, denne testen
Velg heller JBL sin No3-test, om det er de riktig små verdiene som betyr noe.
Har du forøvrig målt No3-verdien i karene dine? For min egen del, må jeg tilsette dette daglig for plantenes del. Jeg hadde derfor satt pris på om det var litt nitrat i vannet mitt, jeg
Til og med mange av selgerne sier akkurat det samme.
At Tetra No3-test viser denne verdien selv med 0 i springen, er ikke uvanlig. Den er rett å slett en smule ivrig etter å vise verdier, denne testen
Velg heller JBL sin No3-test, om det er de riktig små verdiene som betyr noe.
Har du forøvrig målt No3-verdien i karene dine? For min egen del, må jeg tilsette dette daglig for plantenes del. Jeg hadde derfor satt pris på om det var litt nitrat i vannet mitt, jeg
Postet 17.10.07 kl 01:53
Endret: 17.10.07 kl 01:54
Postet 17.10.07 kl 07:47
Postet 17.10.07 kl 08:39
Postet 17.10.07 kl 08:42
Endret: 17.10.07 kl 08:46
Postet 17.10.07 kl 10:37
25mg\L er i alle fall det dobbelte av hva som er i springen, som trolig er lavere enn 12,5mg\L. 25mg\L er på grensen av hva som er gunstig over tid.
Ring vannverket ditt, hør med dem hva nitratverdien i vannkilden er. Dette er noe som måles jevnlig.
I forbruksvann, anbefales det ikke nitratverdier over 0,25mg\L, som er mye lavere enn det du måler
Ring vannverket ditt, hør med dem hva nitratverdien i vannkilden er. Dette er noe som måles jevnlig.
I forbruksvann, anbefales det ikke nitratverdier over 0,25mg\L, som er mye lavere enn det du måler
I de fleste tilfeller. Finnes skrekkelig mange tråder der dette er forklart her på AFSolVardEr agua safe bare noe tull også da?
Postet 17.10.07 kl 10:42
Postet 17.10.07 kl 15:21
Som Aggi sier, kan du sette inn flere planter, gjerne hurtigvoksende stilkplanter. Planter forbruker nemlig nitrat, det er et næringsstoff for dem. Da vil du få ned nitratverdiene på en naturlig måte, og få et penere akvarium på kjøpet
Husk ;
hvis noe høres for godt ut til å være sant, så er det gjerne nettopp det....
(ref. de flaskeproduktene fra Tetra...)
Husk ;
hvis noe høres for godt ut til å være sant, så er det gjerne nettopp det....
(ref. de flaskeproduktene fra Tetra...)
Postet 17.10.07 kl 15:44
Vannket kommer fra Gullfjellet, bor ikke midt i sentrum så "slipper" å få det fra Svartediket
Har prøvd å lagt ved et bilde av akvariet, vet ikke om jeg har fått det til. Synest selv at jeg har godt med planter, er bare 2 mnd. sider jeg startet opp, så er egentlig helt grønn når det gjelder dette. Vet bare navnet på en av plantene, vasspest, og den vokser som bare det.
Er ikke dette nok planter for å holde nitratverdien nede?
Har prøvd å lagt ved et bilde av akvariet, vet ikke om jeg har fått det til. Synest selv at jeg har godt med planter, er bare 2 mnd. sider jeg startet opp, så er egentlig helt grønn når det gjelder dette. Vet bare navnet på en av plantene, vasspest, og den vokser som bare det.
Er ikke dette nok planter for å holde nitratverdien nede?
Postet 18.10.07 kl 14:49
Jeg synes ikke NO3 nivået er skremmende høyt i karret ditt-mener helt klart at blir ikke nivået høyere så går det bra(min mening da).
Aqua safe er enda et totalt unødvendig produkt som selger for milioner vært år-dyrebutikkene mener jo ma må ha det-selv har jeg ikke brukt aqua safe siden slutten av 1970 årene. Veldig lite klor og tung metaler i vannet i Norge.
Aqua safe er enda et totalt unødvendig produkt som selger for milioner vært år-dyrebutikkene mener jo ma må ha det-selv har jeg ikke brukt aqua safe siden slutten av 1970 årene. Veldig lite klor og tung metaler i vannet i Norge.
Postet 18.10.07 kl 15:26
Sitat fra NGU:
Hvor forekommer nitrat i grunnvannet og hvilke helseeffekter har det?
Betydelige konsentrasjoner av nitrat kommer stort sett fra menneskelig aktivitet. Nitrat kan komme fra lekkasjer fra kloakk /septikk eller fra landbruksvirksomhet; enten ved pløying av skog/beitemark eller ved overgjødsling med kunstgjødsel eller naturgjødsel. Nitrat i grunnvannet er et utbredt problem i mange land i Europa på grunn av intensivt jordbruk. I Norge er det begrenset til enkelte områder og da helst i løsmassebrønner. Inntak av vann med forhøyede nitratkonsentrasjoner reduserer opptaket av oksygen i blodet. Tilstanden kan være dødelig for spebarn og kalles "blue baby syndrome". Det er også mistanke om at langvarig inntak øker risikoen for kreft.
Her er tabell over grenseverdier, den er satt til 10 mg/l for nitrat.
Jeg lurer på om jeg også får vann fra Gullfjellet. :S Jeg bor i Loddefjord. Hvor bor du?
Slik jeg tolker testen min, så ligger den tett opp mot 12,5 mg, men kanskje ikke fullt så orange.
Hvor forekommer nitrat i grunnvannet og hvilke helseeffekter har det?
Betydelige konsentrasjoner av nitrat kommer stort sett fra menneskelig aktivitet. Nitrat kan komme fra lekkasjer fra kloakk /septikk eller fra landbruksvirksomhet; enten ved pløying av skog/beitemark eller ved overgjødsling med kunstgjødsel eller naturgjødsel. Nitrat i grunnvannet er et utbredt problem i mange land i Europa på grunn av intensivt jordbruk. I Norge er det begrenset til enkelte områder og da helst i løsmassebrønner. Inntak av vann med forhøyede nitratkonsentrasjoner reduserer opptaket av oksygen i blodet. Tilstanden kan være dødelig for spebarn og kalles "blue baby syndrome". Det er også mistanke om at langvarig inntak øker risikoen for kreft.
Her er tabell over grenseverdier, den er satt til 10 mg/l for nitrat.
Jeg lurer på om jeg også får vann fra Gullfjellet. :S Jeg bor i Loddefjord. Hvor bor du?
Slik jeg tolker testen min, så ligger den tett opp mot 12,5 mg, men kanskje ikke fullt så orange.
Postet 18.10.07 kl 16:04
Endret: 18.10.07 kl 16:04
Postet 18.10.07 kl 17:40
Postet 18.10.07 kl 17:49
Postet 18.10.07 kl 17:52