Hvor mye natron

Hvor mye natron per 100L trengs for å få KH på en 3-4 ? Eneste jeg finner på forumet er i te/spise sjeer , hadde vært greit å få det i gram.
Jeg ville ha prøvd meg fram med vann i bøtte.
Apropo natron, får man kjøpt større enheter en de små posene på 10 gram i butikken?
Jeg er så gnien at jeg får ikke inn KH test før neste nettbutikk bestilling :P Men jeg får jo fulgt med på PH , så jeg tenkte å starte med CO2 , dæshe i litt KH til en 3-4-5 og se an åssen det går.. Jeg er ikke så opptatt av å maksimere effekten eller regne ut hvor mye CO2 jeg får i vannet uansett (ennå :P )
Jeg har en pose på 50 gram fra butikk
Nattrium bikarbonat KH+ fra Webzoo, 5 kg boks. Drøyt 5 ml pakket pulver pr 100L gir Kh opp 4.
10 natron pk a 50g på butikken koster jo det samme som 500g norag gh salt på aquamanias. Men det er jo letter tilgjengelig på butikken da. Flere fordeler med natron framom gh salt?

kupper tråden littt men... er jo sammen tema

akvafil
10 natron pk a 50g på butikken koster jo det samme som 500g norag gh salt på aquamanias. Men det er jo letter tilgjengelig på butikken da. Flere fordeler med natron framom gh salt? kupper tråden littt men... er jo sammen tema :)

Her må en holde måleskjea rett i kjeften. Gh-salt har ingen verdens ting med natron å gjøre, da det er ulike produkter, for ulike vannverdier som skal endres.

For ørtende gang i historien:
Natron øker Kh, ikke Gh
Frank Angell
[QUOTE=akvafil]10 natron pk a 50g på butikken koster jo det samme som 500g norag gh salt på aquamanias. Men det er jo letter tilgjengelig på butikken da. Flere fordeler med natron framom gh salt? kupper tråden littt men... er jo sammen tema :)

Her må en holde måleskjea rett i kjeften. Gh-salt har ingen verdens ting med natron å gjøre, da det er ulike produkter, for ulike vannverdier som skal endres.

For ørtende gang i historien:
Natron øker Kh, ikke Gh

Sorry, min feil! mente Kh. tidlig på morran...

For oss som bor nærme aquamanias, så er en halvkilo kh/ph + såvidt litt rimeligere enn å kjøpe natron a 50g pk i butikken.
Ok, men fant vi ut hvor mange gram Butikk natron som skal til pr 100l vann for å få en kH på 3-4?
Tre-fire teskjeer.

Edit: En halv teskje pr 100L vil øke KH med ca en grad.
Husk på at hvert akvarie er forskjellig, og verdiene vil påvirkes av hva som allerede er i akvariet fra før. Dersom du bare skal ha litt KH til plantene, og ikke har veldig sarte fisk, går det helt fint med fire teskjeer. Ellers kan det være greit å hive i en teskje og måle seg frem.
Natron vil også øke PH.

Edit2:Skrev halv dosering til å begynne med.
Tilfeldig bekjentskap
© Elen Galteland
Reklame for plussmedlemskap