Redusere GH

Jeg leser rudnt og det sies at eneste måte å senke gh er å tilsette vann med lavere gh.
Blir det da helt umulig å holde fisk som krever 2-4 gh for meg da? siden vannet mitt har ca 6 i gh fra springen... Eller er det noen triks?
Man behøver ikke være så veldig opptatt av gh og kh men heller konsentrere seg om ph.
Hvis det ikke er noen helt spesielle fisker du skal holde da?
Så rart å lese dette innlegget akkurat nå!

Du kan samle regnvann
Regnvann er som kjent fordampet vann, og inneholder ingenting av mineraler o.l. Det er jo kun vann som fordamper, ikke noe annet.

Dette er jo definitivt årstiden å samle regnvann på også Ute her nå høljer det ned, stikker man hodet ut, får man noen vindkast med regn rett i fleisen. Jeg stod akkurat på farten til å sette ut to oppsamlingstønner for regnvann på terrassen på baksiden av huset.

Regnvann samles av proffer i land som har langt hardere kranvann enn oss her i Norge. For eksempel i England, der sliter jo oppdretterne litt med hardt vann. Ian Fuller samler regnvann året rundt, han, i tønner utenfor fiskehuset sitt. Han samler det fra taket på fiskehuset, via takrenner ned i tønner. Så filtrerer han det før bruk, for å få vekk eventuelt rusk som har fulgt med ned i takrenna.

Regnvann er mykt og perfekt til å trigge lek på fisk som krever mykt vann med lave mineralverdier (som en del tropiske fisk trenger).

jeg tenkte pp apistogramma macmasteri og den vil ha 2-4dh for å leke..
vil jo trenge uhorvelig masse regnvann for å holde dhen nede da. Med rundt 60 liter bytte i uka :P
kanskje man skulle flytte til bergen eller noe
I bruksanvisningen for GH testen min står det om et produkt som heter "JBL AquaDur Plus" som skal senke GH
Jeg har hatt egglegging på Ap.piauiensis uten å tenke på dette, egentlig bare pH på 6.

og det var helt tilfeldig jeg oppdaget eggene
ok vi får se hvordan det går! Ser ut til at de trives godt om ikke annet
Chillax
I bruksanvisningen for GH testen min står det om et produkt som heter "JBL AquaDur Plus" som skal senke GH

Ja det er jo merkelig at det ikke skal finnes noe som man med enkelthet kan ha i for å senke gh.
Chillax

Det er motsatt.
Ikke skriv råd om produkter før du er sikker

"JBL Aquadur plus is a mineral mixture containing carbonatehardening as well as total hardening constituents. "
Aayla Secura
Ja det er jo merkelig at det ikke skal finnes noe som man med enkelthet kan ha i for å senke gh.

Det er ikke merkelig i grunnen, hvis man smaker litt på ordet...

Hardheten i vannet, altså GH, består av mineraler og mineralsalter, om jeg husker riktig.

Som vi kan tenke oss, kan man ikke fjerne mineraler fysisk fra vannet ved å skvette oppi et middel på flaske Ved å tilsette enda en tilsetning til vannet, kan man ikke fysisk fjerne en annen ting.

Det eneste man kan gjøre er å filtrere vekk de mikroskopiske partiklene som utgjør hardheten, før man bruker vannet.

Det finnes altså muligheter for å gjøre vannet man har i vannkranen mykere, men det er veldig dyrt. Et kostbart anlegg som kalles reversert osmose filter. Kranvannet kjøres gjennom osmoseanlegget, og filtrerer det gjennom et så fint filter at det blir kjemisk renset, og helt uten noen mineraler og andre hardhetsdannende salter.

100% rent og ublandet osmosevann er så rent at det ikke er beboelig for fisk, så man blander dette i planlagte, nøye forhold med vanlig kranvann.
Unnskyld at jeg blander meg i dette, men jeg har hørt i en annen tråd at man kunne bruke vannet fra en tørketrommel istedet for osmosevann.
Er det fremdeles kurrant?
du har jo et godt poeng mona.
mona o
[QUOTE=Chillax]I bruksanvisningen for GH testen min står det om et produkt som heter "JBL AquaDur Plus" som skal senke GH

Det er motsatt.
Ikke skriv råd om produkter før du er sikker

"JBL Aquadur plus is a mineral mixture containing carbonatehardening as well as total hardening constituents. "

Ja sorry jeg ser det nå , det er en trykkleif i bruksanvisninga.. Det står "to low total water hardness; use AquaDur" isteden for "too low water hardness; use AquaDur" Så feil kan det altså bli av en eneste bokstav for lite
Aggi
Unnskyld at jeg blander meg i dette, men jeg har hørt i en annen tråd at man kunne bruke vannet fra en tørketrommel istedet for osmosevann. Er det fremdeles kurrant?

Har du tørketrommel?
Det har jeg. Ikke søren om det vannet hadde kommet opp i noen av mine akvarier. Og hvor mye tromler man egentlig? Det er ikke mye vann å hente fra en sånn en. Ikke nok til å belage seg på å ha til vannskift i akvarier iallefall

Innvendig i vår kondenstank i tørketrommelen, som er 5-6 år gammel, er det et brunlig, slimete belegg. Siden åpningen til kondenstanken ikke er større enn en tjuekroning er det ikke akkurat lett å komme til for å rengjøre. Ikke ser jeg helt poenget med å rengjøre den innvendig heller, for vannet i den tømmer jeg rett i do.

Kondensvann fra tørketrommel-beholderen er altså ikke noe jeg ville forsøkt å gi fiskene mine iallefall, med tanke på hvor ekkel den er inni.

Men hvis noen kan tenke ut en lur ordning, og har plass til et lite bryggeri så er det en smal sak å koke vann, og lede dampen fra det kokende vannet inn i et rør, hvor det så renner videre ned i en oppsamlingsbeholder.
Fordampet vann inneholder ikke mineralene fra gh-holdig vann, for som nevnt så fordamper ikke de "tunge" mineralene.
Ja, jeg har hatt tørketrommel en gang. Det ble aldri brunt belegg inni den. Men jeg hørte dette i en saltvannstråd at det var dette saltvannsfolkene gjorde før de hadde tilgang på osmosefilter. Har aldri prøvd det selv.

Et slikt apparat som du sikter til, Mona, er ikke det ulovlig? ;P
Hadde det ikke vært komisk å være i besittelse av en sånn dings, bli arrestert for besittelse, og så sitter man og skal forklare at man destilerte vann til fiskene sine? ;D Mon tro om man blir trodd, da?
Skal en redusere Gh, er regnvann en ting, en annen er RO-vann. Jeg hadde nok foretrukket sistnevnte, på grunn av delvis plundrete tilgang på skikkelig rent regnvann (nei, regnvann trenger ikke å være ren H20. Masse dritt kan samle seg også i dette, faktisk også dritt som påvirker Gh.)

Det finnes ett produkt på verdensmarkedet som skal ha effekt med å redusere mengden kalsium i vannet, rett å slett siden dette stoffet på en eller annen sær måte skal omgjøre kalsium til natrium.
I dette tilfellet ville jeg heller slitt med kalsium, enn natrium Om da produktet jeg ikke husker navnet på, faktisk gjør noe annet enn å loppe deg for penger
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap