PH?

har fått beskjed i dyrebutikken at vannet her jeg bor er såpass fint at det er ikke noe poeng i å kjøpe, kalk og alt sånn, men hva mener dere? jeg får ikke den følelsen av at alt er som det skal.. hva mener dere vann verdiene burde være? å hvordan får jeg dem slik?
Du må sjekke i fiskebasen hvilken pH-verdi dine fisker trenger (forskjellige fisker krever forskjellige verdier), kun da vet du om pH-en du har i springen er ok eller ikke. Mål pH-verdien med dråpetester, ikke strips.
Enig, umulig å svare på det spørsmålet før du sier hvilken fisker du har tenkt å ha og hva PHen ligger på i springvannet.

Men stortsett så er det ofte slik at dyrebutikken er det siste stedet man bør spørre om råd ang fisker og vannkvalitet.
de tok bare en strips test av vannet mitt når jeg var der, men er egentlig bare en av de som jobber der nede som har solgt meg ting og kommet med råd, å det virker hvertfall som om hu har veldig peiling.. men vet ikke jeg...
Strips kan være utrolig unøyaktige, så jeg ville aldri stolt på at en slik test stemmer. Forskjellige fisker krever forskjellige verdier, men enkelte ansatte i dyrebutikker (og også andre folk) har fått det for seg at alle fisk lever fint i pH 7, noe som ikke stemmer. Så finn ut hvilken pH dine fisker krever, kjøp deg dråpetester og test vannet ditt selv. Kun da kan du være sikker på om vannet er optimalt for fiskene eller ikke.

PS: Det finnes en del flinke dyrebutikkansatte der ute også, hun du har handlet hos har sikkert litt peiling, men tester hun vannet med strips kan du ikke stole på svaret.
Å si at vannet er fint, uten å vite hva verdien er, og hva behovet er, er en smule overdrevet.
Er som å si at alle blå biler er gode biler...

Det er derfor dønn umulig å si om du trenger noe til å korrigere Ph enten den ene eller den andre veien.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap