- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Trenger man bry seg om nitritt/vannbytte i innkjøringsfasen?
Trenger man bry seg om nitritt/vannbytte i innkjøringsfasen?
Ved innkjøring av et akvarium hvor man ikke har noen fisker i akvariet, kun planter - trenger man da bytte vann? Med litt lett foring så vil jo nitritten evt. komme, men er det noe å bry seg om før man evt. skal sette inn fisk? Jeg tenker slik at så lenge det ikke er fisk der er det vel bare bra med mye nitritt da det skaper mer filterbakterier? Eller er jeg helt på viddene?
Postet 31.10.07 kl 22:56
Nitritten skal komme, ja. Og så lenge du ikke har fisk i, så er vannbytte unødvendig. Du kan fore en liten klype med fiskemat ca to ganger i uken under innkjøring. Ikke fór for mye, det er totalt unødvendig, og lager bare algekrøll for deg. Når det har gått ca 4 uker, så kan du teste vannet for nitrat og nitritt, hvis nitritt ligger mindre enn 0,3 ml/l, og du har noe nitrat, så er det et tegn på at bakteriene er i gang. Det kan være greit med et første vannbytte like før du setter inn fisk.
Husk at filteret alltid må stå på, og at du bare tilsetter noen få fisker med et par ukers pause innimellom. Dette er fordi bakteriene trenger tid til å håndtere mengder med fisk. Du har med andre ord god tid på deg til å finne den rette sammensetningen med fisk, studere hvilke vannverdier de krever, lese salgsannonser... osv
Husk at filteret alltid må stå på, og at du bare tilsetter noen få fisker med et par ukers pause innimellom. Dette er fordi bakteriene trenger tid til å håndtere mengder med fisk. Du har med andre ord god tid på deg til å finne den rette sammensetningen med fisk, studere hvilke vannverdier de krever, lese salgsannonser... osv
Postet 31.10.07 kl 23:04
Endret: 31.10.07 kl 23:07
Takk for svaret. Da tenker jeg ikke noe over vannbytte før det nærmer seg tid for å sette inn fisk.
Hvordan vil det være med planter, vil de reagere på for mye nitritt? Jeg kommer til å sette inn noen hurtigvoksende planter - litt avhengig av hva jeg får til, men vasspest, hornblad eller en echinodurus-variant eller tre kommer jeg til å sikte på. Er litt redd for alger og kommer til å prioritere raske planter i begynnelsen for heller å bytte de ut med noen som passer bedre til fiskene etterhvert, om de fiskene jeg velger har spesielle krav i så måte.
Jeg har også tenkt å bruke den verdensberømte Biltemasanden som substrat og tenkte da å ha en gjeng med sandsnegler gående for å hjelpe plantene litt. Bør jeg vente også med sneglene til vannverdiene har stabilisert seg, eller er de mer hardføre enn vanlig fisk slik at de kan settes inn tidligere?
Hvordan vil det være med planter, vil de reagere på for mye nitritt? Jeg kommer til å sette inn noen hurtigvoksende planter - litt avhengig av hva jeg får til, men vasspest, hornblad eller en echinodurus-variant eller tre kommer jeg til å sikte på. Er litt redd for alger og kommer til å prioritere raske planter i begynnelsen for heller å bytte de ut med noen som passer bedre til fiskene etterhvert, om de fiskene jeg velger har spesielle krav i så måte.
Jeg har også tenkt å bruke den verdensberømte Biltemasanden som substrat og tenkte da å ha en gjeng med sandsnegler gående for å hjelpe plantene litt. Bør jeg vente også med sneglene til vannverdiene har stabilisert seg, eller er de mer hardføre enn vanlig fisk slik at de kan settes inn tidligere?
Postet 01.11.07 kl 08:09
Postet 01.11.07 kl 09:07
Det er veldig smart å tenke billige rasktvoksende planter i starten.
Snegler synes jeg du kan vente med. De tåler ikke så mye nitritt de heller. Du har ikke bruk for sandsnegler før det blir noe dritt fra fiskene å bearbeide. Risikoen for at de begynner å knaske planter er større når det er lite mat i karet.
Snegler synes jeg du kan vente med. De tåler ikke så mye nitritt de heller. Du har ikke bruk for sandsnegler før det blir noe dritt fra fiskene å bearbeide. Risikoen for at de begynner å knaske planter er større når det er lite mat i karet.
Postet 01.11.07 kl 09:19
AggiDu har ikke bruk for sandsnegler før det blir noe dritt fra fiskene å bearbeide. Risikoen for at de begynner å knaske planter er større når det er lite mat i karet. ;)
Ja, det er jo et poeng. Men jeg har et inntrykk av at sandsnegler er nødvendig fordi plantenes røtter kan ha litt problemer med å vokse ordentlig i (biltema)sand fordi det kan bli for kompakt? Og at sneglenes oppgave, utover å spise dritt er å romstere litt i sanda og løse opp litt i bunnlaget?
Postet 01.11.07 kl 09:25
Postet 01.11.07 kl 09:45
Flott. Jeg har forsåvidt ikke noe hast med å få snegler i hus (pun intended så da tar jeg det etterhvert. Takk for gode svar alle sammen, da er det bare for meg å få akvariet i hus (kommer ila helga, jippi!) og klare å vente lenge nok. Det blir vanskelig, men det er nok av ting å sette seg inn i og lese seg opp på så jeg skal nok få tia til å gå...
Postet 01.11.07 kl 09:53
Postet 01.11.07 kl 11:41
Postet 01.11.07 kl 12:11
Postet 01.11.07 kl 12:16
biXen[QUOTE=Aggi][QUOTE=biXen]Tror aldri jeg har sett sandsnegler spise planter, verken i begynnelsen eller etterpå. Døde planter derimot :)
Det har jeg! Høyst levende planter, attpåtil...
Kanskje plantene dine hadde dødd litt på innsiden
Hehehe,,, de dødde iallefall akkurat inni hullene som sneglene lagde ;P
Postet 01.11.07 kl 12:20
Som flere har vært inne på, trenger en strengt tatt ikke sandsnegler den første tiden. Rett å slett siden sanden ikke har blitt så skrekkelig kompakt ennå.
Men for den del, sandsnegler tåler det aller, aller meste vi mennesker kan utsette dem for. Akvariets kakkerlakker, er vel ett passende uttrykk, vil jeg mene ;p
At sneglene overlever å bli spist av fugler\ fisk, det sier sitt om hvor hardføre de er. Syntes oppriktig synd på de som eter slike, må være noe dritt å drite slike :p
Ang planter og nitritt; går bare bra. Planter kan faktisk nyttegjøre seg nitritt, som næring
Men for den del, sandsnegler tåler det aller, aller meste vi mennesker kan utsette dem for. Akvariets kakkerlakker, er vel ett passende uttrykk, vil jeg mene ;p
At sneglene overlever å bli spist av fugler\ fisk, det sier sitt om hvor hardføre de er. Syntes oppriktig synd på de som eter slike, må være noe dritt å drite slike :p
Ang planter og nitritt; går bare bra. Planter kan faktisk nyttegjøre seg nitritt, som næring
Postet 01.11.07 kl 21:12