Nitritproblem og fiskedød.

Jeg bruker Prodactesten. Måtte fram med settet i dag da jeg har slitt litt med lilleakvariet mitt i det siste (30 liter med guppy). Har mistet to guppy i går, og i dag var det nok en guppy og ancistrusen som lå med buken opp. Huff!

Testet ikke i går, men tok 50% vannbytte.
Prodactesten i dag viste Nitrit (No2) 0,2! Det er faktisk første gang jeg klarer å måle nitrit noensinne. Den starter med 0,2 og neste er 0,5. Ganske unøyaktig.
Har ikke Nitrat test i dette settet, så det vet jeg ikke.

Tror at jeg vet hva synderen er: Har nok for lite planter. Satte ned noen hurtigvoksende planter sist uke og gjødslet litt for å forsøke å rette opp, men tror det ble motsatt effekt. Nitrit oppblomstring.
Har allerede i dag byttet 50% av vannet og legger inn et ekstra bytte i kveld med 30-40%.
De to siste guppyene sliter litt fortsatt.

Hjertesukk: synes det er vanskelig å få planter og fisker til å trives i et så lite akvarium. Det er vel der kjernen til problemet ligger.

Har bestemt meg for at om de siste guppyene dør nå, så må plantene på plass før det kommer fler fisker oppi.

Er det bare meg, eller er det vanskelig med å få til planter i et lite akvarium.
Jeg har en 19 liter med reker og eplesnegler. Der er det veldig fin plantevekst, og stabile vannverdier.
Har hatt et par guppyer der også, og aldri hatt problemer der.

Hva slags pumpe/filter har du? Har du varmekolbe?
Hva slags bunnsubstrat?
Bruker du plantegjødsel eller noe som helst av andre tilsetninger?
Har du noen røtter eller andre ting?
Beskriv gjerne akvariet helt ned til minste detalj om hva som er oppi, så kan vi kanskje hjelpe deg!
Hva slags planter har du prøvd, f.eks?

Tilføyelse: Ser at du har tilsatt plantegjødsel. Hva slags, og hvor mye?
Har et Rena akvarium, litt høyt og smalt.
Eheim aquaball innvendig pumpe.
En rot, noen steiner og en liten krukke.

Har litt grovt underlag.

Av planter har jeg Bacopa caroliniana (lange stengler), Ceratopteris thalictroides og en liten Aponogeton crispus.

Tror at det er det de heter.

Gjødsler en gang kanskje hver 2 mnd med 3/4 tabl Crypto fra Tetra plant. Har jerndråper som jeg også bruker, men det blir kun 1gg pr mnd. Har ikke merket nå - (er på tur ut å feire kaillens bursdag).
Er det noen som ut fra dette kan gi tips om andre planter som trives bedre tar jeg gjerne imot tips.

Ulempen med den lokale Zoo forretningen er at plantene er umerket, men nabobygda har merkede planter så det er mulig.

Skifter vann 1 gg pr uke til vanlig, og da blir det ca 40% vannbytte.
I ett såpass lite kar, vil vannkjemien fort kunne endre seg både fort og brutalt. Det kan være dette som er grunnen til at fiskene ikke har det for vane å bli gamle her...

En No2 på 0,2 etter vannbytte på 50%, burde ikke ha vært grunnen alene til at fiskene dauer. Har du testa at Ph er stabil? Mistenker mer denne enn nitritten

Ang nitritt og planter, så er det lite påvirkning å ha planter i karet, for nitrittens del. Det er nitrat plantene har best nytteverdi mot. Nitritten skal filteret ta seg av, om et er passe dimensjonert og vedlikeholdt riktig.

Ang plantevekst i små kar: det er absolutt mulig å ha en gigantisk plantevekst i alle kar. Det er forholdene som legges til grunn som bestemmer veksten, ikke antall liter vann rundt seg (ser bort fra planter som blir for store til ett kar i denne størrelsen).
Mange småkar har en luguber belysning, med enten halogen eller vanlige glødelamper. Slikt gir stort sett kun alger, og liten plantevekst.
Jeg vet ikke hva du har av lys til karet, men jeg ville enten brukt ett par arcpod-er eller satt opp ett par 8W T5-rør over karet.

Plantenæring er noe plantene trenger, og en dasj med jern i vannet i måneden gjør desverre mer ugang enn nytte.
Jeg ville nok spandert noen ml i uka med f.eks tropica aquacare
Takk for inngående svar.
Tar til meg det med plantenæringa. Har Tropica mastergrow, så jeg må bare starte med faste gjødsel rutiner igjen.

Testa Ph og den var i kveld 7,2. Har tilsatt litt Natron og gips ved vannbytter etter at jeg i vinter opplevde at begge akvariene hadde Ph under 5! Tror ikke at dette var årsaken no.

Har ikke noe som tester Nitrat. Om den er høy gir det vel utslag på Nitritten også etterhvert? Eller tar jeg feil? Jeg syntes at akvariet var mer stabil når plantene trivdes her. Hadde en flott "bregne" her lenge, men så voks den ut av akvariet, og etter dette har jeg ikke fått noe til å trives og vokse.

Har en eheim aquaball innvendig filter. Husker ikke nummeret, men mener at det skulle holdt opptil 50 - 60l i følge reklamen.

Av lys har jeg orginalen: 1 stk Rena kid light 10W. Jeg er nesten aldri plaget av alger.

Testa Nitrit på nytt i dag. Syntes fortsatt at jeg så litt rosafarge, men det var nok godt under 0,2.

Er det nok med 40% vannbytte 1 gang pr dag, eller bør jeg ta et lite vannbytte i kveld også?

Fiskene ser ut til å ha det mye bedre i dag. Har ikke gitt dem mat hverken i går eller dag, men tenker at de skal få en liten smak i kveld.

RuthA e Bakk
Har ikke noe som tester Nitrat. Om den er høy gir det vel utslag på Nitritten også etterhvert? Eller tar jeg feil?
Du tar nok feil No3\ Nitrat er siste ledd i nedbrytingen, og mengen har ingen innvirkning på mengden No2.
RuthA e Bakk
Har en eheim aquaball innvendig filter. Husker ikke nummeret, men mener at det skulle holdt opptil 50 - 60l i følge reklamen.
Du har trolig en 2208 (to kassetter til filtermasse).
Denne har ett volum på 0,18L, og med original svamp, utgjør dette 1,26m2 til bakteriene. Dette er etter min mening såpass lite, at en fort får problemer med No2 i vannet om en er litt uheldig med overfôring, eller at en fisk vandrer heden.
Det finnes om jeg ikke husker feil, løse kassetter å få kjøpt, slik at du kan utvide filterkapasiteten

RuthA e Bakk
Av lys har jeg orginalen: 1 stk Rena kid light 10W. Jeg er nesten aldri plaget av alger.
Høres veldig halogen ut Dette gir skjelden god plantevekst.
Du må selv vurdere hvor mye penger du skal legge i lyset, men jeg hadde nok ikke beholdt dette

RuthA e Bakk
Er det nok med 40% vannbytte 1 gang pr dag, eller bør jeg ta et lite vannbytte i kveld også?
Siden du måler No2, bør du ta ett lite vannbytte om dagen til denne er borte vekk
Hei,

tenkte jeg skulle nevne mitt 28 liter kar, med vanlig lyspære.
Det virker ikke som det har noe å si for plantene jeg har i karet, de vokser hele tiden. Enkelte planter må en gang i uka klippes ned, men det er jo vasspes og lignende da.
Men javamosen vokser også som bare det, faktisk mer enn i de større karene mine. Javabregner blir også fyldige og flotte.
Nå er vel kanskje ikke disse plantene de vanskeligste da. Men det funker!

Av pumpe så er det en elite stingray, som fulgte med karet. Skikkelig lame pumpe, med utrolig liten plass inni. Har trykker så mye blåfilter jeg klarte inn i pumpa. Den blåser ikke så bra etter det, men det er jo et rekekar så det er jo nesten bare bra. Har også dratt en tykk strømpebukse rund, så rekene ikke skal bli dratt inn. Virker som det funker bra, både for reker og planter
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap