- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Illeluktende vann
Illeluktende vann
Har kjøpt et brukt 700L akvarium med sand og fisker, når jeg overtok akvariumet så var vannet veldig dårlig så dårlig at fisker hadde død i vannet men det luktet ikke så ille av vannet, men godt innkjørt akvarium,
han har hatt dette akvariumet i ca 10år så det er veldig godt innkjørt.
Under flyttingen så satte jeg sanden i balje ute på trappa i påvente at akvariumet skulle monteres opp, det tok ca 1 uke å få satt opp bare akvariumet, når det var oppe så helte jeg tilbake sanden som var oppbevart ute i kaldt vær og fylte på vann, merket med engang at sanna var veldig møkkete og det luktet litt av vannet etterpå, lukten kan ligne litt på gir olje som du har på bilen din.
Kjørte en pumpe(1000L/T) i dette vannet et par timer og byttet ut alt vannet og prøvde å suge opp mest mulig grums som lå på bunnen, fylte på nytt vann igjen ca 500L ferskt kaldt vann og 100L innkjørt akvarie vann fra mitt andre akvarium, vannet har nå fått kjørt seg i et døgn nå men lukter et snev av en lukt som ligner på gir olje.
Hvordan vil dette utarte seg når jeg har fisk oppi?
Vil lukten gi seg med tiden?
Bør jeg tilsette noe annet en det jeg har gjort i går 3 toppet sp salt + alge middel.
Ph er normal ca 6,8-7,0 GH,KH,NO2,NO3 ikke målt enda,utstyr er bestillt.
Tempen på vannet var 14C i går i dag 22C
han har hatt dette akvariumet i ca 10år så det er veldig godt innkjørt.
Under flyttingen så satte jeg sanden i balje ute på trappa i påvente at akvariumet skulle monteres opp, det tok ca 1 uke å få satt opp bare akvariumet, når det var oppe så helte jeg tilbake sanden som var oppbevart ute i kaldt vær og fylte på vann, merket med engang at sanna var veldig møkkete og det luktet litt av vannet etterpå, lukten kan ligne litt på gir olje som du har på bilen din.
Kjørte en pumpe(1000L/T) i dette vannet et par timer og byttet ut alt vannet og prøvde å suge opp mest mulig grums som lå på bunnen, fylte på nytt vann igjen ca 500L ferskt kaldt vann og 100L innkjørt akvarie vann fra mitt andre akvarium, vannet har nå fått kjørt seg i et døgn nå men lukter et snev av en lukt som ligner på gir olje.
Hvordan vil dette utarte seg når jeg har fisk oppi?
Vil lukten gi seg med tiden?
Bør jeg tilsette noe annet en det jeg har gjort i går 3 toppet sp salt + alge middel.
Ph er normal ca 6,8-7,0 GH,KH,NO2,NO3 ikke målt enda,utstyr er bestillt.
Tempen på vannet var 14C i går i dag 22C
Postet 07.11.07 kl 09:24
Endret: 07.11.07 kl 09:26
Heisann
Jeg antar at filteret heller ikke har stått på denne tiden heller?
Når sand og filter står så lenge uten å være i "drift", så må begge deler skylles godt, for så å kjøres inn på nytt.
Jeg forstår det slik at du kun har en pumpe på 1000L/t til dette karet? Dette er samme sirkulasjonen som jeg bruker til mine 96 og 150-litere. Hvor stor er selve filtersvampen/filtermateriale i liter?
Filteret bør være i gang nonstop i 4-6 uker før man kan tilsette fisk. Aller helst burde du nok hatt et nytt filter...
Lykke til
Jeg antar at filteret heller ikke har stått på denne tiden heller?
Når sand og filter står så lenge uten å være i "drift", så må begge deler skylles godt, for så å kjøres inn på nytt.
Jeg forstår det slik at du kun har en pumpe på 1000L/t til dette karet? Dette er samme sirkulasjonen som jeg bruker til mine 96 og 150-litere. Hvor stor er selve filtersvampen/filtermateriale i liter?
Filteret bør være i gang nonstop i 4-6 uker før man kan tilsette fisk. Aller helst burde du nok hatt et nytt filter...
Lykke til
Postet 07.11.07 kl 09:37
Det VAR godt innkjørt. Det er ikke det nå lenger, etter å ha stått brakk en hel uke.
En uke gammel sand eller grus med masse gammel møkk i er en real nitritt-bombe! Dette blir det trøbbel av, så her kan du nok ikke forvente å kunne sette inn fisk før om flere uker. Du har vel ikke hatt filterpumpen i drift heller i den uken som gikk mens du ordnet? Da er jo alt av innkjørte bakterier, både i bunnlaget og i filteret, stein dødt og forårsaker kraftig forurensning. Det er det som lukter nå, og du må ikke finne på å sette inn fisk med så mye råttent grums.
En uke gammel sand eller grus med masse gammel møkk i er en real nitritt-bombe! Dette blir det trøbbel av, så her kan du nok ikke forvente å kunne sette inn fisk før om flere uker. Du har vel ikke hatt filterpumpen i drift heller i den uken som gikk mens du ordnet? Da er jo alt av innkjørte bakterier, både i bunnlaget og i filteret, stein dødt og forårsaker kraftig forurensning. Det er det som lukter nå, og du må ikke finne på å sette inn fisk med så mye råttent grums.
Postet 07.11.07 kl 09:55
AggiHeisann :) Jeg antar at filteret heller ikke har stått på denne tiden heller? Når sand og filter står så lenge uten å være i "drift", så må begge deler skylles godt, for så å kjøres inn på nytt. Jeg forstår det slik at du kun har en pumpe på 1000L/t til dette karet? Dette er samme sirkulasjonen som jeg bruker til mine 96 og 150-litere. Hvor stor er selve filtersvampen/filtermateriale i liter? Filteret bør være i gang nonstop i 4-6 uker før man kan tilsette fisk. Aller helst burde du nok hatt et nytt filter... Lykke til:)
Jeg overtok kun akvarium, sand og fisk.
Jeg har satt inn pumpa som jeg hadde til 200L men som kun har vært i bruk i 1 uke(pumpa) akvariument har vært i bruk ca 2år.
Det skal også settes inn en pumpe til på 1500L/T og 3x1000L/T jet pumper også
Filteret har kun vært i bruk ca 1 uke i mitt andre akvarium og er ikke innkjørt nei.
Pumpen som står i nå er en Eheim Classic 2217
Bør jeg fjerne litt av dette grumset som havner i 2217 pumpen etter noen uker eller bare la det ligge i pumpa.
Alternativet er at jeg setter i gang den andre pumpen uten å rense eller fjerne noe av innholdet i pumpen som er ferdig innkjørt og sette den rett i 700L og så rense 2217 pumpen og starte den på nytt.
Vannet er ganske klart i dag tidlig og i 2217 pumpen er det også lagt inn et lag med kull filter.
Postet 07.11.07 kl 09:59
Endret: 07.11.07 kl 10:13
Postet 07.11.07 kl 15:41