- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Vurdering av mine vannverdier, noen som kan bidra?
Vurdering av mine vannverdier, noen som kan bidra?
Postet 14.11.07 kl 06:44
Endret: 14.11.07 kl 20:03
Postet 14.11.07 kl 07:44
Postet 14.11.07 kl 08:00
Postet 14.11.07 kl 08:01
Postet 14.11.07 kl 08:02
Postet 14.11.07 kl 08:26
Postet 14.11.07 kl 08:28
Postet 14.11.07 kl 08:32
Postet 14.11.07 kl 08:40
Jepp du bør ihvertfall bytte 30-40% vann dagelig til NO2 er på null(pass på slik at du ike for altfr store tempratur svingninger i vannet når du bytter såpass mye).
Vet ikke hvor lenge du har4 drevet med akvarium, og hva du kan om vannkjemi-jeg bruker sterke syrer til å senke PHen-MEN det er ikke noe jeg annbefaler "nybeggynere.
Du får kjøpt andre og mere "harm"løse PH senkende midler i webbshopp eller dyrebutikken.
Me hvor høy er PHe i springvannet ditt? Er den like høy? Eller er det noe i karret som hever PHen?
Det er spørsmål som er greit for deg å vite, for er det noe i karret som hever den, så må jo det ut.
Vet ikke hvor lenge du har4 drevet med akvarium, og hva du kan om vannkjemi-jeg bruker sterke syrer til å senke PHen-MEN det er ikke noe jeg annbefaler "nybeggynere.
Du får kjøpt andre og mere "harm"løse PH senkende midler i webbshopp eller dyrebutikken.
Me hvor høy er PHe i springvannet ditt? Er den like høy? Eller er det noe i karret som hever PHen?
Det er spørsmål som er greit for deg å vite, for er det noe i karret som hever den, så må jo det ut.
Postet 14.11.07 kl 08:41
Postet 14.11.07 kl 08:59
Postet 14.11.07 kl 09:13
De fire siste artene du lister opp der, vil ha en del lavere ph enn det du har i akvariet ditt. Ph rundt 7 bør du satse på.
Fire planter sier ikke så mye... hvor stort er akvariet?
Ph kan enkelt senkes med ph-senkende midler man får kjøpt til akvariebruk, og det blandes ut i bøttene med vann før du har det i akvariet.
Eikebarkekstrakt er det jeg bruker om jeg må senke ph.
Viktig at du mikser dette i bøtter, og ikke forsøker deg direkte i akvariet. Fiskene tåler dårlig en brå senkning i ph, så gjør dette over et par dager. Ved ph på nesten 8 som du har, kan du prøve deg frem med en halv ml i en ti liters bøtte først, og så sjekke ph.
Ph kan enkelt senkes med ph-senkende midler man får kjøpt til akvariebruk, og det blandes ut i bøttene med vann før du har det i akvariet.
Eikebarkekstrakt er det jeg bruker om jeg må senke ph.
Viktig at du mikser dette i bøtter, og ikke forsøker deg direkte i akvariet. Fiskene tåler dårlig en brå senkning i ph, så gjør dette over et par dager. Ved ph på nesten 8 som du har, kan du prøve deg frem med en halv ml i en ti liters bøtte først, og så sjekke ph.
CamoleJeg har fire stk hurtigvoksende planter noe jeg ikke husker navnet på :S I karet lever det guppy, endlers guppy, galaxy, platy, kardinaltetra og otto
Postet 14.11.07 kl 09:35
Postet 14.11.07 kl 10:41
[QUOTE=mona o]De fire siste artene du lister opp der, vil ha en del lavere ph enn det du har i akvariet ditt. Ph rundt 7 bør du satse på.
Akvariet er 100l
Jeg får vel kjøpe "PH-senker"
Men vil da KH også synke ned, eller blir den som før bare at PH synker?
Akvariet er 100l
Jeg får vel kjøpe "PH-senker"
Men vil da KH også synke ned, eller blir den som før bare at PH synker?
Postet 14.11.07 kl 11:49
Det er jo ikke rart du har høy ph hvis du tilsetter både gh/kh økende tilsetninger! Det kan du forsåvidt droppe i å ha i. For kh og ph henger nøye sammen, de følger hverandre som hånd i hanske. Øker du kh, så økes samtidig ph. Det er kjemi, en reaksjon man ikke kan endre.
Du kan muligens ha litt gh+ i vannet, det påvirker ikke ph eller kh. Men det er ikke nødvendig, mener jeg. Jeg har f.eks. mine guppy i kh og gh på mellom 1 og 2, som er det kranvannet mitt har. Jeg gjør ingenting med det.
Det du kan gjøre nå, er å ta noen vannbytter i dagene som kommer. 20 prosent (dette er vel to tiliters bøtter vann i ditt kar) hver dag, UTEN å tilsette noen midler i det. Kranvannet ditt har sannsynligvis fine verdier slik det er, og det er sjelden nødvendig å trikse med gh hvis man har fisk fra sør-amerika.
Fortsett med vannbyttene, bruk rent kranvann, så vil ph synke av seg selv gradvis over flere dager, siden du da ikke tilsetter mere av det pulveret som hever verdiene.
Du kan muligens ha litt gh+ i vannet, det påvirker ikke ph eller kh. Men det er ikke nødvendig, mener jeg. Jeg har f.eks. mine guppy i kh og gh på mellom 1 og 2, som er det kranvannet mitt har. Jeg gjør ingenting med det.
Det du kan gjøre nå, er å ta noen vannbytter i dagene som kommer. 20 prosent (dette er vel to tiliters bøtter vann i ditt kar) hver dag, UTEN å tilsette noen midler i det. Kranvannet ditt har sannsynligvis fine verdier slik det er, og det er sjelden nødvendig å trikse med gh hvis man har fisk fra sør-amerika.
Fortsett med vannbyttene, bruk rent kranvann, så vil ph synke av seg selv gradvis over flere dager, siden du da ikke tilsetter mere av det pulveret som hever verdiene.
Postet 14.11.07 kl 12:01
Endret: 14.11.07 kl 12:04
Postet 14.11.07 kl 12:12
Postet 14.11.07 kl 12:17
Gårdagens måling før 20% vannskift:
Dagens måling etter 20% vannskift:
NO3: 5 mg
NO2: 0,3 mg
GH: 4 dH
KH: 3 dH
PH: 7.2
Vannet har altså forberedt seg bedre etter to omgang med vannskift. Men NO2 er fortsatt litt høy den. Det betyr at jeg må fortsatt skifte 20% vann daglig til det har stabilisert seg? Hva vil skje med PH? KH? GH? Det er 6.8 PH i springkrana.
CamoleJeg har foretatt en måling av vannverdien i karet mitt. Her er resultat: NO3: 10 mg NO2: 0,3 mg GH: 5dH KH: 4dH PH: 7.8 Hva mener dere om verdien og hva som må gjøres for å forberede?
Dagens måling etter 20% vannskift:
NO3: 5 mg
NO2: 0,3 mg
GH: 4 dH
KH: 3 dH
PH: 7.2
Vannet har altså forberedt seg bedre etter to omgang med vannskift. Men NO2 er fortsatt litt høy den. Det betyr at jeg må fortsatt skifte 20% vann daglig til det har stabilisert seg? Hva vil skje med PH? KH? GH? Det er 6.8 PH i springkrana.
Postet 14.11.07 kl 17:42
Postet 14.11.07 kl 17:44