- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- senke ph, men øke kh?
senke ph, men øke kh?
Inaktiv bruker
Nå har jeg lest litt frem og tilbake her men ikke funnet helt svar på det jeg lurer på. I karet mitt er det følgende verdier:
ph 7,5
gh 4
kh 3
de verdiene jeg ønsker er
ph 6,5
gh 5
kh i allefall der den er, om ikke litt høyere
så jeg skal altså senke ph men helst øke kh, og det skal jeg kunne gjøre ved å tilsette co2 mener jeg å ha forstått. Kan jeg da bruke dette produktet
http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=175&produktid=3012&Navn=09.%20CO2-utstyr&HKatID=3 ?
Da vil jeg kun senke ph eller? for jeg vil jo helst øke kh litt også.
Når det gjelder gh, har det noe å si at det er en verdi for lite eller burde jeg gjøre noe med det?
Så lurer jeg på ang dette produktet
http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=223&produktid=2007&HKatID=32
hva må jeg ta hensyn til dersom jeg ønsker å bruke dette, senker den kun ph eller senker den kh også? dersom den ikke senker kh kan jeg vel bare bruke dette i steden for co2. men dersom denne senker kh, så må jeg vel først få opp kh en del, hvordan går jeg frem da?
Liker at den farger vannet mørkere, men hvor mye er det snakk om, vil jeg kunne se fiskene?
Noen som kan hjelpe meg?
ph 7,5
gh 4
kh 3
de verdiene jeg ønsker er
ph 6,5
gh 5
kh i allefall der den er, om ikke litt høyere
så jeg skal altså senke ph men helst øke kh, og det skal jeg kunne gjøre ved å tilsette co2 mener jeg å ha forstått. Kan jeg da bruke dette produktet
http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=175&produktid=3012&Navn=09.%20CO2-utstyr&HKatID=3 ?
Da vil jeg kun senke ph eller? for jeg vil jo helst øke kh litt også.
Når det gjelder gh, har det noe å si at det er en verdi for lite eller burde jeg gjøre noe med det?
Så lurer jeg på ang dette produktet
http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=223&produktid=2007&HKatID=32
hva må jeg ta hensyn til dersom jeg ønsker å bruke dette, senker den kun ph eller senker den kh også? dersom den ikke senker kh kan jeg vel bare bruke dette i steden for co2. men dersom denne senker kh, så må jeg vel først få opp kh en del, hvordan går jeg frem da?
Liker at den farger vannet mørkere, men hvor mye er det snakk om, vil jeg kunne se fiskene?
Noen som kan hjelpe meg?
Postet 17.11.07 kl 16:06
Stemmer at du må tilføre Co2 i vannet for å få ned Ph, uten at Kh kommer diltende etter.
Hvorvidt det i det hele tatt er verdt kronene med slike tabletter skal jeg ikke uttale meg om, har ikke testet de.
Men for å svare mer konkret:
Med en Kh på 3, må du opp i 28mg\L Co2 for å få Ph ned i 6,5. Dette er ganske mye Co2, og jeg vil tro at det mest effektive er å redusere Kh med 0,5, samt ett skikkelig C02-annlegg først som sist.
Gh har absolutt ingen betydning for Ph\ Kh\ Co2. Denne kan du derfor trikse med akkurat som du og innbyggerner i karet ønsker, uten å tenke på Ph
Ang sortvannsekstrakten, er dette ett produkt som også senker Kh, så hvorvidt dette er noe å trakte etter uten at du samtidig må tilsette karbonater, er ditt valg.
Hvor sort vannet blir, kommer ann på hvor raus du er med suppa Med normale doser, er det ikke akkurat bekkmørkt i karet med slike tilsettinger
Hvorvidt det i det hele tatt er verdt kronene med slike tabletter skal jeg ikke uttale meg om, har ikke testet de.
Men for å svare mer konkret:
Med en Kh på 3, må du opp i 28mg\L Co2 for å få Ph ned i 6,5. Dette er ganske mye Co2, og jeg vil tro at det mest effektive er å redusere Kh med 0,5, samt ett skikkelig C02-annlegg først som sist.
Gh har absolutt ingen betydning for Ph\ Kh\ Co2. Denne kan du derfor trikse med akkurat som du og innbyggerner i karet ønsker, uten å tenke på Ph
Ang sortvannsekstrakten, er dette ett produkt som også senker Kh, så hvorvidt dette er noe å trakte etter uten at du samtidig må tilsette karbonater, er ditt valg.
Hvor sort vannet blir, kommer ann på hvor raus du er med suppa Med normale doser, er det ikke akkurat bekkmørkt i karet med slike tilsettinger
Postet 17.11.07 kl 19:25
Inaktiv bruker
Frank AngellMed en Kh på 3, må du opp i 28mg\L Co2 for å få Ph ned i 6,5. Dette er ganske mye Co2, og jeg vil tro at det mest effektive er å redusere Kh med 0,5, samt ett skikkelig C02-annlegg først som sist. Men vil ikke den lave kh verdien føre til eventuelle svingninger i ph da? Har ikke all verdens råd.hehe så skulle helst funnet en metode som ikke er så kostbart som et co2annlegg. Og enn midlertidig til jeg evt får tak i et annlegg, er da da noe som helst jeg kan gjøre? Gh har absolutt ingen betydning for Ph\ Kh\ Co2. Denne kan du derfor trikse med akkurat som du og innbyggerner i karet ønsker, uten å tenke på Ph :) Ja, det forstod jeg.hehe. men er det verdt bryet å tilsette noe her siden jeg bare skal opp en verdi, eller er dette viktig for fisken, kampfisken og guramien mener jeg ikke har noe problem, men kuhlii ålen skal jo ha bare akkurat 5. Så da er spm om jeg brude øke denne den ene verdien eller bare la være? Ang sortvannsekstrakten, er dette ett produkt som også senker Kh, så hvorvidt dette er noe å trakte etter uten at du samtidig må tilsette karbonater, er ditt valg. Karbonater= co2 eller? Men dersom jeg vil øke kh, må jeg da tilsette noe som øker både ph og kh, for så å tilsette co2 eller karbonater nok til å få ned ph igjen? Dette kan vel bli en kostbar afferde.hehe
Takk for svar forresten
Postet 17.11.07 kl 23:29
Endret: 17.11.07 kl 23:34
elkajeMen vil ikke den lave kh verdien føre til eventuelle svingninger i ph da? Har ikke all verdens råd.hehe så skulle helst funnet en metode som ikke er så kostbart som et co2annlegg. Og enn midlertidig til jeg evt får tak i et annlegg, er da da noe som helst jeg kan gjøre?
Syntes ikke at en Kh på 3 er spesielt lavt Har selv 1,8 i de fleste karene, og om jeg holder ett greit vannbytteregime, og ikke tilfører alt for mye røtter etc som avgir syrer, er Ph dønn stabil.
Du kan alltids sette opp ett DIY-co2 annlegg, men disse kan noen ganger være noen skikkelige "fjompenisser".
Jeg har nå testet en del slike løsninger, og blir ikke akkurat tykkere i håret av disse :p
Neste løsning blir en kostbar sak for min del.
En grad er ikke det enorme savnet for fiskene vil jeg troelkajemen er det verdt bryet å tilsette noe her siden jeg bare skal opp en verdi, eller er dette viktig for fisken, kampfisken og guramien mener jeg ikke har noe problem, men kuhlii ålen skal jo ha bare akkurat 5. Så da er spm om jeg brude øke denne den ene verdien eller bare la være?
Fisk kan vennes til andre vannverdier enn det de opprinnerlig stammer fra, i de fleste tilfeller.
Jeg hadde neppe orket å styre masse for en enkelt grad på skalaen
Ikke med mindre det var snakk om arter som er ekstremt kravstore med tanke på helt eksakte vannverdier.
Mistenker at du hadde fortalt det, om det var slike fisk i karet :p
Co2 er en svak syre, karbonater er det motsatte.elkajeKarbonater= co2 eller? Men dersom jeg vil øke kh, må jeg da tilsette noe som øker både ph og kh, for så å tilsette co2 eller karbonater nok til å få ned ph igjen? Dette kan vel bli en kostbar afferde.hehe
Kh står enkelt forklart for karbonathardheten, og vil påvirkes av mengden syre. Er som + og - for å ta den enkle varianten.
En må altså tilsette riktige mengder av både + og - for å få en noenlunde balansert verdi.
Tilsetter du noe for å øke Kh, vil Ph automatisk følge etter, om du da ikke samtidig tilsetter syre (Co2) for å få "balansen".
Var jeg deg, ville jeg ikke gjort de store sprangene. Etterhvert vil det bli en del syre i karet, som vil veie opp for den "høye" Kh-en, og dermed redusere Ph en tanke.
Syrer finnes i massevis av ulike former i ett veletablert akvarie
Postet 17.11.07 kl 23:58
Inaktiv bruker
Takk for svar igjen, men da tror jeg jeg lar det være slik det er. Men ph har vært 7,5 en god stund, og det tror jeg rett og slett er kranvannet. Jeg skifter vann hver 14 dag, da 1/3del. Prøver å få tatt 1/6 i uka, men d blir som regel med tanken.hehe.
Neida ikke noe spesiell fisk, enda.hehe.
Takker enda engang for svar, var skikkelig usikker, men nå føler jeg at jeg forstår det hele mer her. Har jo faktisk hatt kjemi på vg men utrolig hvor fort alt går i glemmeboka hos meg.hehe.
Neida ikke noe spesiell fisk, enda.hehe.
Takker enda engang for svar, var skikkelig usikker, men nå føler jeg at jeg forstår det hele mer her. Har jo faktisk hatt kjemi på vg men utrolig hvor fort alt går i glemmeboka hos meg.hehe.
Postet 18.11.07 kl 00:11