Blir ikkje kvitt nitrit.

Lurer på om det ikkje hjelp å skifte vatn lenger. Skifta 18l kvar dag i et 54l kar. Hopper over en og anna dag,men stort sett daglig skifte.
Endel fiska har dødd. Kan eg skifte ut nesten alt? Har sett inn ei pumpe til som var innkjørt. Så 2 innkjørte pumper burde klare dette. Har ikkje så mykje fisk heller. Einaste at Fluval filteret må skyllest ofte for det går tett. Har vore i drift sida august.
Har kjøpt ny fisk for kvar som daua. 5 Guppy 4 Platy 4 pansermaller 2 Ancistrus og 4 små Ottosinclus.
Gir snart opp. Vatnet er krystallklart no.
Nitrit idag på litt over 0,5 (dråpetest) Ligg mellom 0,5 og 1,0 kvar gong eg måler.
Inaktiv bruker
forer du fiskene mye?
har du lite planter i karet?
Har fora fiskane vel mykje, men har no redusert til et minimum.
Når det gjeld planter så har eg 5 små.
hiv oppi noe skifer eller lignende med store overflater, i nærheten av der hvor vannet kommer inn eller ut av pumpene. Dette skal få bakterier til å flytte inn på disse også, sa en eller annen til meg en gang.
Rimelig sikker på at det virker og, for jeg gjorde det med et problemkar, noen dager etter ble det bare bedre og bedre, Jeg brukte en form for porøs sandstein.
Jeg syntes heller ikke vannbytte hjalp spesielt. Ble litt bedre etter bytte, men opp til samme nivå en stund etter.
Du kan jo prøve å ikke fore noen dager og, kanskje fore to ganger i uka eller noe slikt en stund.
Du sier ikke hvor lenge karet har gått? Når startet du det?
Har du noe annet i karet, for eksempel røtter?
Har gått sida tidlig i august. Har kun ei lita rot kjøpt på dyrebutikk.
Siden august? Det var lenge.

Foreslår at du slamsuger og at du tar ut roten når du tar et vannbytte. Stopp fôring i noen dager til en uke.

Vasker du filteret? Bør IKKE gjøres!
Inaktiv bruker
donna
Einaste at Fluval filteret må skyllest ofte for det går tett. Har vore i drift sida august.

Kanskje du skyller for godt slik at de gode filterbakteriene blir borte? Skyller du det under springen? Det beste er å skvise det forsiktig i ei bøtte med akvarievann.
Hvilket fluval filter er det?
Ville satt inn det største som får plass!

Jeg bruker en Fluval 4 i en 150 liter, og det funker bra.
Kan rota forgifte vatnet? Slamsuger ofte. Ikkje så mykje rusk som kjem.
Og skyller filteret i bøtte med akvarievatn. Har og 2 krukker liggende.
Leirktukker, slike brune ubehandla. Ei halv kokosnøtt som er koka.
Har fluval2pluss. modifisert. Går tett kvar veke.
Jo, roten kan gjøre det, det var derfor jeg foreslo at du tok den ut.

Hver uke!! Skulle ikke vært mulig!
Det må være for lite, eller at det er feil på det. Du skulle ikke hatt noe behov for å skylle filteret siden august, og i alle fall ikke flere ganger! Ukentlig er ekstremt!

Slik skylling er jo også et kompromiss, ja det skal ikke være tett, men vi vil jo ha bakteriefloraen - med andre ord må man være litt forsiktig.
Har forresten en Fluval 2+ selv, som går i et 60 liter der det bor noen reker. Har skyllt det to ganger på et år.
Vel nitrittverdier på over 0,5 er dødelig såvidt jeg vet, så om du måler mellom 0,5 og 1 er det ikke rart fiskene stryker med.

Årsaken til så høyt nitritt-nivå er enten at du mater for mye/har for mye fisk slik at filteret ikke har stor nok kapasitet, eller at du ødelegger bakteriefloraen når du skyller filteret.

De fiskene du nevner, er det fisker som har tatt kvelden, eller er det de du har i karet nå? Hvilke og hvor mange fisk har du?

Bør ikke være noe problem å skifte mer enn 18L, spesielt når du har så høye nitrittverdier så burde du skifte oppmot halvparten daglig. Evt. om du har anledning ca 40% to ganger daglig. De nitrittverdiene du har nå er ganske kritiske så det må ganske mye vannskifte til for å fjerne dette.

Jo, du skriver du har modifisert filteret, kan "modifiseringen" ha gjort filteret mindre effektivt? Hvordan modifisering snakker vi om?
Det beste du kan gjøre nå, er å pøse oppi hurtigvoksende planter. Stilkplanter f.eks. som Hornblad. Hurtigvoksende stilkplanter forbruker nitritt og nitrat som plantenæring, og kan hjelpe deg med å bli kvitt overskuddsstoffer i vannet.

Når var det du oppdaget nitritten, og hvor lenge har du egentlig holdt på med dette vannbytteregimet?
Hmm, tenkte på en ting. Du skifter mye vann. Hvirvler du opp mye fra bunnen når du skifter vann? Er det derfor filteret går tett?

Du nevnte også at filteret, Fluval 2+, er modifisert. Hvordan modifisert?
Inaktiv bruker
Jeg ville tatt av toppen på pumpa, tatt ut rotoren (impelleren), holdt den under rennende vann og rensa alle kanaler med feks. en q-tips. Det er utrolig hvor mye dritt som samler seg der

Har som sagt Fluval2 pluss. Tok ut innmaten og sette inn en grovt blåfilter.Som eg kjøpte på webzoo.
Har totalt 20 fiska. Da er Ancistrusane og Ottoane ganske små. Så Platy og Guppy. Karet er 54l.
Skal prøve no å ta av toppen på filteret. Har ordna vatnet no og skal bytte snart. Har akkurat målt nitriten og den er 0,5 Ser og fisken går til overflata og liksom gisper etter luft. Endel har dødd, men har kjøpt nye for kvar fisk som har dødd. Virvler ikkje så mykje rusk når eg skifter vatn. Trur botnen er ganske rein. Slamsuger litt kvar gong,( daglig)
Har 2 pumper som går,men hjelp vist ikkje.
Kva skal egentlig nitriten ligge på??
Høres ut som for meg at vammet er veldig dårlig, hva om du setter fiskene over i ei rein bøtte - intilll du får orden på karet.

Rett meg om jeg har feil - men grunnen til at filteret blir tett er at du har stappet pumpa full med blå filtersvamp. Du må la det være ledig plass på sidene så vannet strømmer fritt inn i pumpehuset.
Kan du beskrive nøyaktig hva du gjør og hvordan, når du tar din ukentlige rens av filteret, slik du sier?

Har du stoppet matingen? Det bør du gjøre straks, for å se hva som skjer med nitritten da etter noen dager med daglige vannbytter (men uten fòring).

PS!
Slutt å kjøpe stadig nye fisk til et akvarium som har gift i vannet.
Det er dårlig butikk, det:-/ ! (for deg altså, ikke for butikken du handler i...)
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap