Ph var høy, KH var lav, plutselig omvendt.

Slik henger det sammen...

For litt over en uke siden fikk jeg noen problemer med nitritt, innførte strengt regime ang. fóring og vannbytte 3 dager på rad, nitritten stabiliserte seg og nitraten ség nedover samtidig, bare fryd og gammen

17. november

PH = 7,5
KH = 3,0
GH = 7
NO2 = 0,3mg/l 12,5mg/l

Fóra for første gang på 3 dager.

19. november

PH =7,0-7,5
KH = 3,0
GH = 6,5
NO2 =
ARGH ......ikke helt som forventet.....la inn ei heil uke, men bare to dager kom delvis med
oppdatering !
fant ut hva problemet var, se her for hele uka
Noen meninger
Veldig berg og dalbane, noen med kloke innspill?
Legg inn verdiene på nytt, dette hjelper desverre ikke stort
Unngå bruken av > (omvendt), dette herper ett eller annet som gjør til at teksten forsvinner
Det er ikke alle som orker å gå via en lenke for å se resultatet

Ang verdiene, vil jeg tro at det er Co2-en som rett å slett trigger utskillelse av karbonater til vannet, som øker Kh-en.
Dette er noe enkelte opplever, og da er det en ting å gjøre; fjerne det som inneholder karbonater.
Frank Angell
Legg inn verdiene på nytt, dette hjelper desverre ikke stort ;) Unngå bruken av > (omvendt), dette herper ett eller annet som gjør til at teksten forsvinner ;) Det er ikke alle som orker å gå via en lenke for å se resultatet ;) Ang verdiene, vil jeg tro at det er Co2-en som rett å slett trigger utskillelse av karbonater til vannet, som øker Kh-en. Dette er noe enkelte opplever, og da er det en ting å gjøre; fjerne det som inneholder karbonater.

17. november

PH = 7,5
KH = 3,0
GH = 7,0
NO2 = 0,3mg/l
NO3 = 12,5-25mg/l

Renset filter og fant ut at jeg burde kjøpe filtervatt

18. november

PH = 7,5
KH = 3,0
GH = 6,0
NO2 = 0,3mg/l
NO3 = 12,5mg/l

fóra for første gang på 3 dager

19. november

PH = 7,5
KH = 3,0
GH = 7,5
NO2 = 0,3mg/l
NO3 = 12,5mg/l

Tilført 15ml floreal + 20ml ferreal
Fóret med 1stk. plecomin + 3stk. tabimin

20. november

PH = 7,5
KH= 3,5
GH = 6,0
NO2 = 0,3mg/l
NO3 = 125mg/l

Skifta filtervatt og bytta ut bakre lysrør til 18w Gro-lux, samt øket lystid med 2 timer (ekspeiment, har obsevert noe rødalger)

22.november

PH = 7,5
KH = 4,0
GH = 7,0
NO2 = 0,3mg/l
NO3 = 12,5mg/l

Fóret med 2stk. plecomi + 3stk. tabimin

23. november

Denne dagen starta jeg med CO2 etter bjarnes oppskrift.
Så fikk jeg plutselig litt dårlig tid, så det ble bare PH og KH.

PH = 7,0
KH = 3,5

24. november

PH = 6,5
KH = 5,0!?!!
GH = 9,0
NO2 = 0,3mg/l
NO3 = 25mg/l

PH ned og KH opp, hvordan, trodde begge skulle ned etter tilførsel av CO2.
Som forøvrig har stått på ett døgn.
Frank Angell
Legg inn verdiene på nytt, dette hjelper desverre ikke stort ;) Unngå bruken av > (omvendt), dette herper ett eller annet som gjør til at teksten forsvinner ;) Det er ikke alle som orker å gå via en lenke for å se resultatet ;) Ang verdiene, vil jeg tro at det er Co2-en som rett å slett trigger utskillelse av karbonater til vannet, som øker Kh-en. Dette er noe enkelte opplever, og da er det en ting å gjøre; fjerne det som inneholder karbonater.

Takk Frank
Som alltid kommer du med gode svar.

Bare lufte ein teori her:
For noen måneder siden kjøpte jeg noe smågrus hos min lokale akvarie/dyre-forretning, som er hvit....
Har lest litt om hvit grus/stein, men skjønte ikke på koblingen med en gang.
så tror du......?

Navn på grusen? Evt. bilde?
Michael J Solberg
Bare lufte ein teori her: For noen måneder siden kjøpte jeg noe smågrus hos min lokale akvarie/dyre-forretning, som er hvit.... Har lest litt om hvit grus/stein, men skjønte ikke på koblingen med en gang. så tror du......?

Kan høres ut som synderen
Om du vet navnet, eller tar bilde av denne, som Joakim nevner, kan det hende at dette lar seg identifisere.
Alternativet: Ta opp noe av grusen, la denne tørke.
Hell så på noe som inneholder mye syrer, eks saltsyre eller sterk Ph-.
Bruser det som ett glass champis, da er det mer enn nok karbonater til at du vil få det kjedelig fremover (om du da ikke fjerner mesteparten av denne dekor-grusen)
Synderen er funnet
Då har eg tatt nye målinger og tatt grusen i nærmere øyesyn, det e knust kalkstein av ein eller aen type, karbon og den generelle hardheten e stigende.
Ingen aen løsning enn å slamma den opp sammen med delvannsbytte imorgen den dag!

PH = 7,0
KH = 6,5
GH = 10
NO2 = 0,3mg/l
NO3 = 12,5 - 25mg/l
Er jo greit når en finner synderen, og får fjernet denne
Takk frank
Siden det va du som satte meg på idéen.
Men eg må få sei at itte eg har tatt alle disse målingene, så har interessen min for vannverdier økt i takt med både KH og GHen ;-D
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap