- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Gh, Ph og Kh, NO3 spm
Gh, Ph og Kh, NO3 spm
Nettopp tatt en test i 310 litern min, PH`en er plutseli nede i nesten 5 og dette er for lite, hvordan får jeg den opp til ca 7?
Merka meg også at NO3 var for høy, ikke faretruende høy, men fortsatt litt for høy til at jeg ikke liker det. Hvordan få denne ned?
Enn KH? Hvordan få denne opp til normalen? Den er littegranne for lav nå, kanskje ikke noe som jeg trenger å bekymre meg for akkurat nå, men den kan jo bli for lav veldig fort.
Fiskene er fine, ingen som har dødd forutenom en helt ny ål som døde etter 24 timer i karet Alle de andre har vi hatt i flere uker og noen i mnd.
Merka meg også at NO3 var for høy, ikke faretruende høy, men fortsatt litt for høy til at jeg ikke liker det. Hvordan få denne ned?
Enn KH? Hvordan få denne opp til normalen? Den er littegranne for lav nå, kanskje ikke noe som jeg trenger å bekymre meg for akkurat nå, men den kan jo bli for lav veldig fort.
Fiskene er fine, ingen som har dødd forutenom en helt ny ål som døde etter 24 timer i karet Alle de andre har vi hatt i flere uker og noen i mnd.
Postet 26.11.07 kl 17:56
Postet 26.11.07 kl 18:07
Endret: 26.11.07 kl 18:07
takker for svar
Hvor mye vil "litt natron" si? (Jeg har den vanlige natron-pakken som du kjøper i dagligvarebutikken, det holder det? eller må jeg ha noe spsielle greier fra dyrebutikken?
KH holder seg nå på rundt 4,5, er en liten stund siden jeg tok testene så fargen har "falt" ut, men mener KH lå rundt der.
KH holder seg nå på rundt 4,5, er en liten stund siden jeg tok testene så fargen har "falt" ut, men mener KH lå rundt der.
Postet 26.11.07 kl 18:34
Hmm. KH på 4,5 og Ph på 5? Det får jeg ikke helt til å stemme. Har du co2-tilførsel?
Bruker du strips-test eller dråpetest?
Nitrat skal være bra høy for at det skal være noe problem, men vannbytte er det som gjelder når du skal fjerne dette.
Den vanlige natron-pakka man får i butikken duger som bare det for å få opp Kh. Du får nesten teste ut selv i en ti liters bøtte om du har. Da er det lett å regne ut hvor mye du trenger for hele akvariet ditt. Vil tippe at et par -tre spiseskjeer i 310 liter gir deg en økning på et par Kh, men prøv selv i bøtte for å være sikker. Men vær litt forsiktig når du øker ph, husk at ph 6 er ti ganger sterkere enn ph 5. Øker du fra ph5 til ph7 får du 100 ganger surere vann, noe som kan bli i overkant for fiskene dine om du endrer verdiene fort.
Bruker du strips-test eller dråpetest?
Nitrat skal være bra høy for at det skal være noe problem, men vannbytte er det som gjelder når du skal fjerne dette.
Den vanlige natron-pakka man får i butikken duger som bare det for å få opp Kh. Du får nesten teste ut selv i en ti liters bøtte om du har. Da er det lett å regne ut hvor mye du trenger for hele akvariet ditt. Vil tippe at et par -tre spiseskjeer i 310 liter gir deg en økning på et par Kh, men prøv selv i bøtte for å være sikker. Men vær litt forsiktig når du øker ph, husk at ph 6 er ti ganger sterkere enn ph 5. Øker du fra ph5 til ph7 får du 100 ganger surere vann, noe som kan bli i overkant for fiskene dine om du endrer verdiene fort.
Postet 26.11.07 kl 21:23
Postet 26.11.07 kl 21:44
Postet 26.11.07 kl 22:06
Postet 26.11.07 kl 22:26
Postet 27.11.07 kl 00:34
Postet 27.11.07 kl 09:20
hmm, testene
Vet det har vært mye snakk om disse dråpetestene vs srips, og for øyeblikket bruker jeg trips. Men det kan jo være at de har stått så lenge at de er ødelagte, event. har vært for varmt/kaldt el lignende. For jeg merker også at fargen på målingen på GH ikke blir helt perfekt som den har blitt tidligere.
Jeg skal dra idag, når min samboer kommer hjem med sertifikat, å kjøpe nye tester, både dråpetester og strips(for å sjekke de opp mot hverandre)
Tok nettopp en ny test, bruker JBL sine strips;NO3 målt til ca 20, NO2 til 0, GH- vises som grønn og det er faktisk ikke på listen i det hele tatt! KH målt til 7, som skal være OK. og sist er PG målt til ca 6. Jeg må si jeg ander ikke mer om hva jeg skal tro om disse testene, i mine øyne er alt OK nå, bortsett fra litt lav PH, ørlite granne for høy NO3 og en tullerusk GH....
Ser nedenfor her at noen snakker om at PH og KH, blir så og så mye CO2, og det må jeg si at jeg ikke aner hvordan en regner ut, og hvordan det skal være..
Spørsmålet nå er bare hva i all verden jeg skal gjøre?? Ja, bortsett fra å kjøpe ny test, og selvsagt håpe på at de er bra..
Hvilke tester bør jeg da kjøpe? tenkte på slike dråpetester. Håper på at noen her kan svare meg før kl.15.30
Tusen takk
Jeg skal dra idag, når min samboer kommer hjem med sertifikat, å kjøpe nye tester, både dråpetester og strips(for å sjekke de opp mot hverandre)
Tok nettopp en ny test, bruker JBL sine strips;NO3 målt til ca 20, NO2 til 0, GH- vises som grønn og det er faktisk ikke på listen i det hele tatt! KH målt til 7, som skal være OK. og sist er PG målt til ca 6. Jeg må si jeg ander ikke mer om hva jeg skal tro om disse testene, i mine øyne er alt OK nå, bortsett fra litt lav PH, ørlite granne for høy NO3 og en tullerusk GH....
Ser nedenfor her at noen snakker om at PH og KH, blir så og så mye CO2, og det må jeg si at jeg ikke aner hvordan en regner ut, og hvordan det skal være..
Spørsmålet nå er bare hva i all verden jeg skal gjøre?? Ja, bortsett fra å kjøpe ny test, og selvsagt håpe på at de er bra..
Hvilke tester bør jeg da kjøpe? tenkte på slike dråpetester. Håper på at noen her kan svare meg før kl.15.30
Tusen takk
Postet 28.11.07 kl 15:02
Postet 28.11.07 kl 21:36
stripsene er i søpla allerede
Vi kan vel si det slik at stripsene er kasta i søpla, og de blir ikke tatt opp igjen, eller kjøpt nye!
Etter å ha testa PH, som med dråpetestene viste 7.5, og med strips viste det ca 5..
Nå plages jeg littegranne med å teste KH og GH, verken jeg eller min samboer forstår oss helt på denne beskrivelsen som fulgte med testene vi kjøpte idag.. Vi kjøpte likså godt en liten "koffert" , "Tetra test, Laborett", som måler PH, KH, GH, NO2 og CO2. Men vi forstår oss som sagt ikke på dette med KH og GH, og også det å regne dette om til co2???? Kanskje noen her som orker å prøve å forklare to grønninger dette her??
Etter å ha testa PH, som med dråpetestene viste 7.5, og med strips viste det ca 5..
Nå plages jeg littegranne med å teste KH og GH, verken jeg eller min samboer forstår oss helt på denne beskrivelsen som fulgte med testene vi kjøpte idag.. Vi kjøpte likså godt en liten "koffert" , "Tetra test, Laborett", som måler PH, KH, GH, NO2 og CO2. Men vi forstår oss som sagt ikke på dette med KH og GH, og også det å regne dette om til co2???? Kanskje noen her som orker å prøve å forklare to grønninger dette her??
Postet 28.11.07 kl 22:04
Gh\ Kh testes med å fylle reagensrøret med 5ml vann, for deretter å dryppe en og en dråpe av test-reagensen i vannet.
Når fargen i testvannet endres fra rød til grønnlig (gh), eller fra blå til gul med KH, har dere verdien.
Det er ikke uvanlig med vårt vann, at denne fargeendringen skjer med første dråpe.
Dette betyr i så tilfelle at verdien er under 1.
Når det gjelder omregning av Kh\ Ph til Co2, foretrekker jeg selv å gjøre dette med hjelp av en av de mange kalkulatorene som er beregnet for dette.
Her er ett eksempel, du kommer her rett til fila som skal lastes ned.
Bruk gjerne en av tabellene i denne linken, dersom du føler deg mer komfortabel med det
Når fargen i testvannet endres fra rød til grønnlig (gh), eller fra blå til gul med KH, har dere verdien.
Det er ikke uvanlig med vårt vann, at denne fargeendringen skjer med første dråpe.
Dette betyr i så tilfelle at verdien er under 1.
Når det gjelder omregning av Kh\ Ph til Co2, foretrekker jeg selv å gjøre dette med hjelp av en av de mange kalkulatorene som er beregnet for dette.
Her er ett eksempel, du kommer her rett til fila som skal lastes ned.
Bruk gjerne en av tabellene i denne linken, dersom du føler deg mer komfortabel med det
Postet 28.11.07 kl 22:32
testene viser
Jepp, det var akkurat slik vi gjorde det, Frank..
Da kom vi fram til at :
KH:3 GH:4 Og i følge den første linken du sendte har vi co2 på rundt 3.6???(Er det OK?)
Det er PH på rundt 7,5, som jeg kanskje egentlig skulle hatt litt ned? (I dette karet har vi mye forskjellig fisk, bl.a en scalare, praktbotia, sverddrager, flaggtetra)
Da kom vi fram til at :
KH:3 GH:4 Og i følge den første linken du sendte har vi co2 på rundt 3.6???(Er det OK?)
Det er PH på rundt 7,5, som jeg kanskje egentlig skulle hatt litt ned? (I dette karet har vi mye forskjellig fisk, bl.a en scalare, praktbotia, sverddrager, flaggtetra)
Postet 28.11.07 kl 23:04
Postet 28.11.07 kl 23:05
Endret: 28.11.07 kl 23:18
ph på 7 blir til?
Nå er ikke jeg sikker på hva Wormfield mener, i forhodl til fiskene mine vil jeg ikke ha høyere ph enn det jeg har nå, men regner du dette om på et annet vis?
Du nevner 15-25 mg/l, og jeg har nå?
Du nevner 15-25 mg/l, og jeg har nå?
Postet 28.11.07 kl 23:08
Tine ZachariassenNå er ikke jeg sikker på hva Wormfield mener, i forhodl til fiskene mine vil jeg ikke ha høyere ph enn det jeg har nå, men regner du dette om på et annet vis? Du nevner 15-25 mg/l, og jeg har nå?
Jeg snakket om Co2, men det rotet seg inn en liten feil der gitt... . Du har 3,6mg/l co2 nå.
Co2 er nødvendig for plantene, men fiskene etrenger det ikke, og over 30 mg/L begynner co2 å bli giftig for fisken (men dette er liten fare så lenge du ikke tilsetter co2)
Postet 28.11.07 kl 23:10
Endret: 28.11.07 kl 23:17
Tine ZachariassenJepp, det var akkurat slik vi gjorde det, Frank.. Da kom vi fram til at : KH:3 GH:4 Og i følge den første linken du sendte har vi co2 på rundt 3.6???(Er det OK?) Det er PH på rundt 7,5, som jeg kanskje egentlig skulle hatt litt ned? (I dette karet har vi mye forskjellig fisk, bl.a en scalare, praktbotia, sverddrager, flaggtetra)
Dette er helt greie verdier til fisk. PH kunne vel vært en anelse lavere som du sier, men PH testen din regner bare i 0.5 intervall, så det er en viss feilmargin på den. Skal du senke PH kan du bruke eikebarkekstrakt, men da må du passe på å dosere dette nøyaktig ved hvert vannbytte. Co2 senker også PH, men det lar seg nok ikke forsvare rent økonomisk med mindre du har hovedvekt på planter.
Postet 29.11.07 kl 15:29
Endret: 29.11.07 kl 15:32