- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Finnes det en utvei? For høy nitrit
Finnes det en utvei? For høy nitrit
Finnes det en utvei ut av uføret. Nitriten er no 0,5
Ikkje hjelp det å delevansbytte og ikkje hjelp bakteridråper.
Bør eg rett og slett skifte ut alt vatnet og starte på nytt?? Har komt ut av antall veker eg har skifta vatn, men det er snakk om mange. Mykje over 1 mnd. Daud fisk igår igjen. Så er det vel for tidlig å ha dei igjennlevande over i nystarta kar og.? Ser at fiskane slit.
Ikkje hjelp det å delevansbytte og ikkje hjelp bakteridråper.
Bør eg rett og slett skifte ut alt vatnet og starte på nytt?? Har komt ut av antall veker eg har skifta vatn, men det er snakk om mange. Mykje over 1 mnd. Daud fisk igår igjen. Så er det vel for tidlig å ha dei igjennlevande over i nystarta kar og.? Ser at fiskane slit.
Postet 07.12.07 kl 17:56
Endret: 09.12.07 kl 09:37
Postet 07.12.07 kl 18:32
Postet 07.12.07 kl 18:34
Postet 07.12.07 kl 18:37
Hvis du har Fluval2 i den 120 literen det er bilde av i profilen din, så er det ikke rart du har nitritt. Filteret er altfor lite for den akvariestørrelsen du har det i. Såvidt jeg husker er Fluval2 beregnet for akvarier på MAKS 90 liter, og da tyner man flaksen sin. Man bør alltid ta kraftig i mht filteret og overdimensjonere i forhold til akvariet. Fluval2 ville ikke jeg brukt i noe større kar enn f.eks. 60-70 liter toppen.
Du må snarest skaffe deg et filter som klarer jobben med å holde akvariet ditt rent og i balanse. Slik det er nå, kjemper du en dødfødt kamp mot nitritten for filteret er rett og slett for lite.
Du må snarest skaffe deg et filter som klarer jobben med å holde akvariet ditt rent og i balanse. Slik det er nå, kjemper du en dødfødt kamp mot nitritten for filteret er rett og slett for lite.
Postet 07.12.07 kl 18:44
Endret: 07.12.07 kl 18:45
Postet 07.12.07 kl 18:52
Postet 07.12.07 kl 19:02
Postet 07.12.07 kl 19:08
Postet 07.12.07 kl 19:24
Det vil nok gå så sant det ikke er for mye ammoniakk i det andre karet, vil tro at det ikke er helt forbi den bakterioppbygningen ennå.. Men det er jo ingen løsning å bytte alt vannet.. Det må være noe i karet som gjør at nitritten kommer, og da er det bedre å finne ut hva det er enn å bytte alt vannet engang i uka
Postet 07.12.07 kl 19:43
Det er ikke vannet det er noe feil med, så om du tar ett 100% vannbytte, uten å finne årsaken til nitritten, vil den være tilbake på samme nivå etter 2-3 dager.
Det er årsaken som er essensiell å finne, enten om det er røtter som råtner vekk, fisk som ligger å leker spøkelser, planter og planterester (også røtter fra disse), tang og tare fra bunnlag, døde bakterier fra gammel filtermasse\ bunnlag, som ligger der å himler med øya (kult å se bakterier himle med øya :p).
Var dette mitt kar, ville jeg; Flyttet ut fiskene til dette var under kontroll. Forstår det slik at du har kar de kan gå i på midlertidig basis.
Latt karet stå urørt til No2-verdien faller av seg selv. Når dette skjer; ta ett vannbytte på 25%, og sett over noen få av karets opprinnerlige innbyggere (de som lever ;o).
Alternativt kan du skylle litt av filtermassen fra det utvendige filteret rett i karet som er plaget med No2. Dette bør sparke bakteriekulturen såpass i "alle vet hva jeg skal si her", at verdien bør komme seg helt av seg selv.
Det er årsaken som er essensiell å finne, enten om det er røtter som råtner vekk, fisk som ligger å leker spøkelser, planter og planterester (også røtter fra disse), tang og tare fra bunnlag, døde bakterier fra gammel filtermasse\ bunnlag, som ligger der å himler med øya (kult å se bakterier himle med øya :p).
Var dette mitt kar, ville jeg; Flyttet ut fiskene til dette var under kontroll. Forstår det slik at du har kar de kan gå i på midlertidig basis.
Latt karet stå urørt til No2-verdien faller av seg selv. Når dette skjer; ta ett vannbytte på 25%, og sett over noen få av karets opprinnerlige innbyggere (de som lever ;o).
Alternativt kan du skylle litt av filtermassen fra det utvendige filteret rett i karet som er plaget med No2. Dette bør sparke bakteriekulturen såpass i "alle vet hva jeg skal si her", at verdien bør komme seg helt av seg selv.
Postet 07.12.07 kl 19:45
Inaktiv bruker
Så på profilen din at du hadde en terrakottakrukke som er malt i forskjellige farger. Fin den, men kanskje den avgir noe til vannet? Kanskje en ide å bytte den til en umalt.
Postet 07.12.07 kl 19:57
Kan eg altså ha dei i det nye sånn midlertidig altså.?
Eg har 2 små krukker som er malt og lakkert.,så er der en sånn brun vulkanstein eller noke sånt. " halve kokosnøtt som er kokt. Ei lita rot.
Skal ta ut dei lakkerte krukkene. Er redd for å skylle filteret no, men trur ikkje der skal vere noke råttent. Fælt å sjå fisken slit. Har bytta ut no 30%
Men veit imorgo stig nitriten igjen. Kanskje den vulkansteinen ikkje er bra. Hadde ikkje den tidligare.
Postet 07.12.07 kl 21:12
Hvis krukkene er malt og lakkert bør du ta de ut med en gang.
En venninne av med hadde problemer med nitrit over lang tid. Hun fikk filtergugge av meg som hun hadde oppi. Vannet ble skikkelig ekkelt men nitriten forsvant. Hvis du har gugge fre et annet kar som ikke er noe galt med ville jeg vridd svampen fra dette i karet og målt verdiene igjen i morgen.
En venninne av med hadde problemer med nitrit over lang tid. Hun fikk filtergugge av meg som hun hadde oppi. Vannet ble skikkelig ekkelt men nitriten forsvant. Hvis du har gugge fre et annet kar som ikke er noe galt med ville jeg vridd svampen fra dette i karet og målt verdiene igjen i morgen.
Postet 07.12.07 kl 22:06
Postet 07.12.07 kl 22:47
Målte nitriten idag, og tenk no er den på det laveste den har vore
sida problemet starta. Såvidt antydning til rosa farge. Og vatnet er krystallklart etter eg hadde filtergørr oppi i gårkveld. Skal tru om dette vil halde eller om det berre er midlertidig.? Bør eg delevansbytte idag og for å vere sikker el? Håper berre eg slepp å flytte fisken i nystarta akvarie.
Ønsker ikkje samme problem der.
Postet 08.12.07 kl 11:51
Inaktiv bruker
Nå ser det ut som det går riktig vei Ville ha tatt et delvannsbytte i dag og målt nitritt igjen i morgen. Er ikke nitritten helt borte i morgen, ta et delvannsbytte igjen. Det burde ikke ta mange dagene før vannet ditt er "friskmeldt"
Postet 08.12.07 kl 13:19