- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Co2, hva skjer nå?
Co2, hva skjer nå?
Jeg har satt opp noe sånn Co2 greier som jeg fikk med akvariet mitt, helt ubrukt. Jeg og venninden min gjorde nøyaktig det som stod på bruksamvisningen, og det er satt opp nå. Jeg lurte på, hva er det den Co2 dingsen gjør? Er det meningen at det skal komme luftbobler ut av den? Og når er det skjer? Er helt blank når det gjelder slikt. Og en ting til. Jeg tester regelmessig ph i vannet, og jeg har hørt at man også kan teste for Gh og nitritt og sånn, også lurte jeg på hvor mye en sånn test koster? Vurderer å kjøpe det på Fredag, hvis jeg kommer meg til byen da.
Postet 12.12.07 kl 21:44
Postet 12.12.07 kl 21:54
Endret: 12.12.07 kl 21:54
Om det stemmer iflg profilen din at du har en ph på 6,5, ville jeg være svært forsiktig med å starte opp dette. CO2 senker ph ganske så kjapt. Har du noen formening om hvor mye CO2 du tilsetter? Kh test er obligatorisk om man kjører CO2. Om du holder Kh på sånn ca 3-4 vil du ikke få så store svingninger på ph verdien. Ph og Kh henger nøye sammen, øker du kh, øker du Ph.
Hvordan er det feks med lys i karet, har du for lite lys,kan CO2 tilførselen føre til en alge oppblomstring.
Anbefaler deg å søke litt på CO2, finnes masse info om dette her inne. Hvilket CO2 system du har, ville også hjulpet å vite.
Hvordan er det feks med lys i karet, har du for lite lys,kan CO2 tilførselen føre til en alge oppblomstring.
Anbefaler deg å søke litt på CO2, finnes masse info om dette her inne. Hvilket CO2 system du har, ville også hjulpet å vite.
Postet 13.12.07 kl 00:24
Postet 13.12.07 kl 08:02
Postet 16.12.07 kl 11:38
går du inn på div web butikker så ser du fort hva slike tester koster.
I dyrebutikkene så er ofte prisene det dobble av hva det koster på web shopp.
Greit å skjekket litt hva man driver med, før man kobbler det til karret-er tross alt levende "vesen" vi har med å gjøre.
Og det at du sier du har nok lys, iforhold til å tilsette co2(da må du ihvertfall ha oppgradert lyset i karret ditt.
For ingen "orginale" akvariume har nok lys til bra plantevekst og co2 tilsettning(min mening da).
Co2 tilsettning kan føre til at du "dreper" fiskene vis du ikke har peilling på hva du driver med.
Hvilket co2 utstyr bruker du??
I dyrebutikkene så er ofte prisene det dobble av hva det koster på web shopp.
Greit å skjekket litt hva man driver med, før man kobbler det til karret-er tross alt levende "vesen" vi har med å gjøre.
Og det at du sier du har nok lys, iforhold til å tilsette co2(da må du ihvertfall ha oppgradert lyset i karret ditt.
For ingen "orginale" akvariume har nok lys til bra plantevekst og co2 tilsettning(min mening da).
Co2 tilsettning kan føre til at du "dreper" fiskene vis du ikke har peilling på hva du driver med.
Hvilket co2 utstyr bruker du??
Postet 16.12.07 kl 11:58