Allerede innkjørt ?

Tre dager etter å ha fylt på med vann i akvariet var det 0,2 i nitrit, jeg har fra dag en av puttet tre sverddragere i.
Jeg foretok et 20 % vannskift den tredje dagen, tok en nitrit test den femte dagen, var da ingen nitrit. No syv dager etter opstart er det heller ingen nitrit.
Er akvariet allerede innkjørt ?
Filteret består av bioballer og blåmatte og en masse beluftning, bak bakgrunnen.

Hei på deg. Mener å huske at nitriten slår til ca to uker etter at man har startet karet jeg. Hadde fulgt med å passet på for det kan komme.

Mvh Linka
Nei det er ikke innkjørt.
No2 vil komme etter rundt 14 dager(min erfaring da).
Nitrat/nitrit syklusen tar litt over 30 dager, så det kommer det.
Grunnen til at du ikke har noe særlig no2 enda, er for at du har liten belastning/forurensning i karret.
Men det kommer, så bare fortsett å måle du-og bytt mye vann når no2 kommer, for det vil den gjøre.
Jeg bruker å regne med at nitritten er på topp ved ca. 3 uker, og at det synker etter den tid. Men det tar litt over 30 dager å fullføre innkjøringen, og selv etter det må man være forsiktig, og ikke kjøre på med altfor mange fisk.
Som de andre må jeg nok skuffe deg å si at du trolig ikke kan påvise farlige mengder No2, rett å slett fordi det er for tidlig i prosessen
Jeg som trodde et mirakel hadde skjedd her i Hc. Andersens gade. Det var nok vel optimistisk.
Må nok finne meg i at nitrit syklusen tar tid, som det og har gjort på det andre akvariene vi har hatt gjennom årene.
Filterstopp 12-13 timer
Etter no tre uker inkjøring av 250 literen opdager jeg i dag at bryter for pumper og luft er slått av.
Det har sannsynligvis vært av i tolv- tretten timer. Har dette stoppet gjort at de gode bakteriene som var begynt å etablere seg der nede i mørket er døde ?
Har ikke målt nitriten i dag, men det var godt målbar nitrit no på torsdag. Sverddragenen har og vært veldig aktiv på den seksuelle siden i de tre ukene i karet og kunne stolt vise frem ungene sine i dag. Telte sånn ca 5-6 stk.
Tilfeldig bekjentskap
© Cichlide Centret
Reklame for plussmedlemskap