- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Jbl nitritt-test: hvordan skal jeg egentlig tolke dette resultatet?
Jbl nitritt-test: hvordan skal jeg egentlig tolke dette resultatet?
Jeg har JBL nitritt-test og jeg sliter med å skjønne fargen jeg får
Jeg har testet og testet, også i kar jeg VET er nitritt-frie, og jeg får aldri den lysegule fargen på testvannet som fargekartet viser som null....men jeg får ingen av de andre fargene heller, for den delen Det jeg får, er en farge som ikke er på fargekode-kortet engang?
Denne testen på bildene, er tatt i et 128 liters kar jeg nylig kickstartet med filtergørr fra innkjørt kar + Dennerle filterstartere (2 pakker). Det burde holde for å gjøre meg trygg, men jeg tester nå alltid nystartede kar likevel
Denne fargen fikk jeg som resultat i dette karet i dag, samme som jeg får hver gang uansett hvilket kar jeg tester i. Den blir mørk gul med et ørlite tint av litt skittengrønt på en måte. Og fargeskalaen går mot rosa, dersom man har nitritt.
Er dette å tolke som NULL?
Jeg har testet og testet, også i kar jeg VET er nitritt-frie, og jeg får aldri den lysegule fargen på testvannet som fargekartet viser som null....men jeg får ingen av de andre fargene heller, for den delen Det jeg får, er en farge som ikke er på fargekode-kortet engang?
Denne testen på bildene, er tatt i et 128 liters kar jeg nylig kickstartet med filtergørr fra innkjørt kar + Dennerle filterstartere (2 pakker). Det burde holde for å gjøre meg trygg, men jeg tester nå alltid nystartede kar likevel
Denne fargen fikk jeg som resultat i dette karet i dag, samme som jeg får hver gang uansett hvilket kar jeg tester i. Den blir mørk gul med et ørlite tint av litt skittengrønt på en måte. Og fargeskalaen går mot rosa, dersom man har nitritt.
Er dette å tolke som NULL?
Postet 17.12.07 kl 21:41
Endret: 17.12.07 kl 21:42
Postet 17.12.07 kl 21:50
Bruker du kun dette ene glasset når du tester, eller bruker du begge, som beskrevet i bruksanvisningen? Alt vi ser på bildene er hvordan dette ene glasset er i forhold til fargeskalaen. Men resultatet skal avleses sammen med et glass med utestet akvarievann over fargerundingen, og testglasset over rundingene uten farge. Og når disse to glassene viser samme farge, da er man på riktig avlesning. Kan det være at det er dette som utgjør forskjellen?
Postet 17.12.07 kl 22:02
Du kan få se begge, om det hjelper
Det hjelper aldri meg, så jeg bruker stort sett bare ett glass. Alt annet blir jo bare vissvass og jeg føler at det blir litt sånn "du-er-vel-så-fargeblind-at-du-ikke-ser-fargeforskjeller-ellers-din-nerd"
Jeg poengterer;
testvannet med reagens i til venstre, blank prøve med kun vann til høyre.
Den ser nesten...pissegul ut, den med testreagens i (unnskyld språket
Det hjelper aldri meg, så jeg bruker stort sett bare ett glass. Alt annet blir jo bare vissvass og jeg føler at det blir litt sånn "du-er-vel-så-fargeblind-at-du-ikke-ser-fargeforskjeller-ellers-din-nerd"
Jeg poengterer;
testvannet med reagens i til venstre, blank prøve med kun vann til høyre.
Den ser nesten...pissegul ut, den med testreagens i (unnskyld språket
Postet 17.12.07 kl 22:19
Endret: 17.12.07 kl 22:19
Inaktiv bruker
Min jbl test for ph.viser også en annen farge enn anngitt på skala
går mot mere blått?den er ikke angitt sånn på skalaen heller,,,
jeg kjenner akvariene -hvis man kan si det sånn,veldig stabile verdier
men det er nå rart da,,,
går mot mere blått?den er ikke angitt sånn på skalaen heller,,,
jeg kjenner akvariene -hvis man kan si det sånn,veldig stabile verdier
men det er nå rart da,,,
Postet 17.12.07 kl 22:22
Postet 17.12.07 kl 22:24
Endret: 17.12.07 kl 22:26
Måtte bare avklare det For det er en av tingene jeg liker med JBL-testene. Jeg synes det er lettere å avlese fargen på denne to-glassmåten. Men akkurat nitritt-testen har jeg ingen erfaring med.
Da må jeg spørre et idiotspørsmål til: hvor gammelt er testsettet ditt? Og selv om det er nyinnkjøpt, har du sjekket datostemplingen (jeg har opplevd å få tester som er gått ut på dato allerede i butikken - det var riktignok ikke JBL)?
Da må jeg spørre et idiotspørsmål til: hvor gammelt er testsettet ditt? Og selv om det er nyinnkjøpt, har du sjekket datostemplingen (jeg har opplevd å få tester som er gått ut på dato allerede i butikken - det var riktignok ikke JBL)?
Postet 17.12.07 kl 22:26
Starbucker ikke 0 på skalaen den som er mest gul, så blir det mer og mer rødt etterhvert?
Dette er en JBL test. Ikke en Tetra-test. Hvis du ser på bildene jeg har lagt ut, så er det ikke noe rødt her i det hele tatt.... det er rosa i den ene enden, unntatt de tre laveste verdiene som er lysegule.
JBL sin "null nitritt" viser fargekartet som en nesten hvit farge, med et ørlite tint av lysegult i. Finnes ikke noen mørkgul på kartet i det hele tatt. Men testen min viser nå mørkgul likevel...
Postet 17.12.07 kl 22:31
Endret: 17.12.07 kl 22:33
PS: jeg ville ha tolket svaret som null, ja. Ved tester fra andre merker (Tetra og Sera er de jeg har testet), blir vannet omtrent knallgult når det er null nitritt, og jeg antar at testene inneholder omtrent de samme stoffene, uansett merke.
Edit: og der svarte du vel egentlig litt på det selv, før jeg rakk å svare. Jeg kjenner ikke JBL nitrittest selv, men antar at ting ikke er så grusomt forskjellige mellom merkene, tross alt.
Edit: og der svarte du vel egentlig litt på det selv, før jeg rakk å svare. Jeg kjenner ikke JBL nitrittest selv, men antar at ting ikke er så grusomt forskjellige mellom merkene, tross alt.
Postet 17.12.07 kl 22:32
Endret: 17.12.07 kl 22:34
DyrehagenOg selv om det er nyinnkjøpt, har du sjekket datostemplingen (jeg har opplevd å få tester som er gått ut på dato allerede i butikken - det var riktignok ikke JBL)?
Ja, jeg gikk gjennom kassa med alle vanntestene mine og alle medisinene for akvariefisk for ikke så lenge siden, sjekket alle holdbarhetsdatoer og kastet alt som enten var utgått eller var nær ved å gjøre det.
Så det gjenværende er holdbarhetsdatoen ok på. Akkurat denne test-esken har holdb.dato til 08.08.
Postet 17.12.07 kl 22:38
Endret: 17.12.07 kl 22:45
Igjen, måtte bare spørre Jeg vet at av og til så glemmer man sånt, selv om man vet det så inderlig vel selv.
Jeg sjekka Franks produktomtale av dråpetestene til JBL, og fant dette om nitrittesten:
"Jeg har testet en del akvarievann med denne nå, og det overrasket meg at JBL sin No2-test faktisk viser lave, kortvarige mengder No2 i vannet ved hard fôring, mens Tetra sin ikke viser noe som helst. "
Jeg sjekka Franks produktomtale av dråpetestene til JBL, og fant dette om nitrittesten:
"Jeg har testet en del akvarievann med denne nå, og det overrasket meg at JBL sin No2-test faktisk viser lave, kortvarige mengder No2 i vannet ved hard fôring, mens Tetra sin ikke viser noe som helst. "
Postet 17.12.07 kl 22:40
Hva er egentlig "farlig" mht nitrittverdier igjen? Husker at Tetra-testen, som er gul på nivå mellom 0 og 0,3 så var farlig resultat om den ble over 0,3 mg/L.
Hvis JBL testen jeg her har vist bilde av, hadde hatt et eneste snev av ROSA i prøveglasset, ville den likevel vært under det Tetra viser som gul (trygg farge) ? Siden rosa fargetoner begynner på 0,1 mg/L?
Ikke at det minste snev av nitritt er ønskelig altså, men det kan jo være greit å proporsjonere sin panikk med nitrittens nivå
Hvis JBL testen jeg her har vist bilde av, hadde hatt et eneste snev av ROSA i prøveglasset, ville den likevel vært under det Tetra viser som gul (trygg farge) ? Siden rosa fargetoner begynner på 0,1 mg/L?
Ikke at det minste snev av nitritt er ønskelig altså, men det kan jo være greit å proporsjonere sin panikk med nitrittens nivå
Postet 17.12.07 kl 22:47
Endret: 17.12.07 kl 22:48
Postet 17.12.07 kl 22:48
Postet 17.12.07 kl 22:56
Endret: 17.12.07 kl 22:58
Under 0,3 er det jeg har lært er akseptabelt nivå. Men det kommer selvsagt an på hva slags fisk du har også. Kuler er ekstremt følsomme på nitritt. Jeg sjekka bruksanvisningen til Sera-testsettet mitt, og den skiller mellom NO2 og NO2-N, hva nå enn det måtte være... Der står 0,3 NO2-N og 0,9 NO2 (grøss) som tålbart nivå.
Det er forresten en annen ting jeg legger merke til på skalaen der. Det er ingen av fargene der som faktisk viser 0. Laveste nivå er
Det er forresten en annen ting jeg legger merke til på skalaen der. Det er ingen av fargene der som faktisk viser 0. Laveste nivå er
Postet 17.12.07 kl 23:00
Starbuckgult er kanskje litt feil å si. er vel mer kremgult, 0.025 er mer beige enn gult så blir det mer og mer rødlig dermed burde vel kjempegult være kjempebra?
Jøss, ditt fargekart sine gultoner så jo ganske annerledes ut enn mitt? På mitt fargekart synes jeg fargene ser helt "bleika" ut? Ditt bilde fikk dem iallefall til å se mer gule ut.
Jeg har sjekket mitt fargekart og prøveresultatene i all slags lys, både lampelys, lysrør (en del forskjellige) og til og med i dagslys (både foran vinduet, og utendørs). Og gulfargene ER veldig bleke på mitt fargekart.
Men rødt er det ikke, det er rosa fargetoner i andre enden! Med et lilla snev i de aller høyeste verdiene slik at det blir en slags purpur rosafarge.
Mitt bilde og gulfargene:
Ditt bilde og gulfargene:
Postet 17.12.07 kl 23:50
Endret: 18.12.07 kl 00:05
Postet 18.12.07 kl 12:03
Endret: 18.12.07 kl 12:05
Er det mye gulfarge i vannet ditt, Mona? Det er grunnen til at JBL leverer med dobbelt sett testglass, rett å slett siden de ulike fargene vil påvirkes av vannets opprinnerlige farge.
Selv må jeg bruke begge glassene i flere kar, med skikkelig pissegult vann i utgangspunktet - rett å slett for å kunne lese av mest mulig riktige farger.
Jeg syntes det kan virke av fargen på testen din som enten målebegeret er forurensa med ett eller annet som gir farge (eks Ph reagens), eller at du har bittelitt påvisbar nitritt i vannet.
Den kritiske grensen for nitritt varierer fra fisk til fisk. Enkelte dauer ved 0,3mg\L, andre lever tilsynelatende upåvirket i vann med 3mg\L (hva det virker som, og hva som er fakta er jo ikke nødvendigvis det samme).
Selv må jeg bruke begge glassene i flere kar, med skikkelig pissegult vann i utgangspunktet - rett å slett for å kunne lese av mest mulig riktige farger.
Jeg syntes det kan virke av fargen på testen din som enten målebegeret er forurensa med ett eller annet som gir farge (eks Ph reagens), eller at du har bittelitt påvisbar nitritt i vannet.
Den kritiske grensen for nitritt varierer fra fisk til fisk. Enkelte dauer ved 0,3mg\L, andre lever tilsynelatende upåvirket i vann med 3mg\L (hva det virker som, og hva som er fakta er jo ikke nødvendigvis det samme).
Postet 18.12.07 kl 12:30
Glasset med akvarievann UTEN reagens står jo på bildet her, og fargen er like blek som fargeskala-kartet, den Det er glasset til høyre.
Det er ikke rester av noe som helst i glassene, jeg er pinlig nøye på vask av glassene rett etter bruk.
Men problemet er jo at jeg får denne fargen nesten uansett hvor jeg tester. Akkurat denne testen på bildet er tatt fra en 128 liter jeg kickstartet med filtergørr og filterstarter for noen uker siden. Men fargen er helt lik den jeg får når jeg måler i akvarier som har stått og gått i f.eks. ett år med Eheim tønnefiltere! Samme skittengule, mørke fargen... som ikke finnes på fargekartet.
Det er frustrerende
Det er ikke rester av noe som helst i glassene, jeg er pinlig nøye på vask av glassene rett etter bruk.
Men problemet er jo at jeg får denne fargen nesten uansett hvor jeg tester. Akkurat denne testen på bildet er tatt fra en 128 liter jeg kickstartet med filtergørr og filterstarter for noen uker siden. Men fargen er helt lik den jeg får når jeg måler i akvarier som har stått og gått i f.eks. ett år med Eheim tønnefiltere! Samme skittengule, mørke fargen... som ikke finnes på fargekartet.
Det er frustrerende
Postet 18.12.07 kl 13:04
Endret: 18.12.07 kl 13:18
Postet 18.12.07 kl 13:20