Hvor blir det av nitritten?

Kanskje merkelig å etterlyse nitritt? Vanligvis pleier man vel stort sett ønske denne dit Drillo trener fotballag, men men...

Saken er den at jeg får verken målbar ammoniakk eller nitritt og skjønner ikke hvorfor? Slik jeg har forstått så skal man få en slags topp av dette etter en to-tre uker etter oppstart av nytt kar, men jeg har enda ikke fått målbare resultater på verken ammoniakk eller nitritt, og nå nærmer det seg halvannen måned siden karet ble satt i gang. Skjønner ikke dette.

Karet ble fylt med vann 10/11. Matet med noen få flak for å gi bakteriene noe å tygge på. Etter ca. halvannen uke, begynte jeg å teste for nitritt. Etter å ha testet daglig en uke-halvannen uten resultat, kjøpte jeg ammonium/ammoniakktest for å se om det skjedde noe i det hele tatt. Ammoniakk kommer jo før nitritt og jeg burde først se resultat der. Ingen utslag.
For halvannen uke siden satt jeg inn to ancistrus. Dette må jo i hvert fall sette i gang noen prosesser. Målte igjen i dag etter noen dager på ferie. Ingen utslag verken på ammoniakk eller nitritt?

Jeg bruker og har alltid brukt Tetra dråpetester.

Jeg skjønner ingenting? Hvor blir bakteriene av?!
Du har jo for en snau halvtime siden gitt en avhandling om at du skal skifte vann i innkjøringen, revurdere dette kansje?
Var ikke lenge etter jeg hadde en klype flakfor oppi 54 literen min at jeg målte nitritt. Så her har du vært for mild hvis du ikke har noe målbart. Men i mitt større kar målte jeg aldri nitritt, for jeg gadd ikke måle mens jeg innkjørte det, så når tiden var over satt jeg inn fisker litt etter litt og har aldri hatt nitritt målbart ihvertfall.
I det første karet jeg satte opp fikk jeg ikke målbar nitritt og bare en anelse amoniakk helt i starten. Skiftet vann ukentlig under innkjøring. Satte inn fisk etter en og en halv måned.

Det andre karet jeg satte opp var en nødløsning for å ha noe som rekene kunne være i mens det andre karet ble medisinert. Bestemte meg etterhvert for at de skulle bo der fast. Her fikk jeg skyhøy nitritt selv om jeg skiftet ut en tredel av vannet hver dag.

Jeg kan ikke forklare hvorfor noen kar får mer nitritt enn andre, men vannskift skulle ikke påvirke så mye etter min erfaring.

Vær bare litt forsiktig når du setter inn fisk i karet ditt og ikke kjøp inn alle på en gang. På den måten får filteret tilpasset seg den økte belastningen. Du har jo også tester så du kan følge med og eventuellt skifte ekstra vann når det trengs.
Javel, så det er altså ikke uvanlig at man ikke får målbar ammoniakk eller nitritt i en innkjøring, om man er forsiktig? Men det jeg lurer på, er hvordan vet jeg at de riktige bakteriene er dannet? Iom at jeg ikke kan måle at jeg har hatt en nitritt-topp så kan jeg vel heller ikke være sikker på at de riktige bakteriene er på plass?

Og om de er på plass, så er de vel så få (iom. at jeg ikke har klart å måle de) at den dagen jeg setter inn en liten stim, kommer jeg til å få kjempeproblemer og ny oppblomstring av ammoniakk og nitritt?

Lars Odland
Du har jo for en snau halvtime siden gitt en avhandling om at du skal skifte vann i innkjøringen, revurdere dette kansje?

Da lurer jeg på om vi misforstår hverandre. Om man har mye nitritt, som jeg svarte på, er løsningen vannbytte - om man vil få ned denne raskt. I et fiskeløst akvarie, hvor man ikke bryr seg om nitrittnivået, er det selvsagt ikke noe poeng å bytte vann.

Forøvrig så byttet jeg ikke vann eller fjernet døde planterester før jeg satt inn fisk, dvs. en ca. 3 uker etter oppstart. Planen var å samle opp så mye "drit" som mulig i karet for å få i gang prosessen så fort og effektivt som mulig.

Joakim
Men det jeg lurer på, er hvordan vet jeg at de riktige bakteriene er dannet? Iom at jeg ikke kan måle at jeg har hatt en nitritt-topp så kan jeg vel heller ikke være sikker på at de riktige bakteriene er på plass?

Hvis nitrittsyklusen har blitt fullført, så kan man måle nitrat i vannet...
Uansett, så skal men ikke plutselig tilsette mange fisker på en gang. Skal du tilsette stimfisk i neste runde, så ville jeg valgt små fisker, og ikke tilsatt flere enn 6 stk. Deretter bør neste pulje fisk komme etter 2-3 uker dersom man ikke har målbar nitritt...
Temmelig sikker på at hvis du setter opp et kar med vann, sand, planter og et svivende filter, så får du NH3 uansett. Og da er det bare et tidsspørsmål før filteret begynner å gjøre det om til NO2 osv.

Kluet med å tilsette for osv. er jo å få fortgang i det, dvs. nok NH3 kommer til å lage nok bakterier til å tåle resten av belastningene så man VET at prosessen er over når man skal ha fisk i.
Inaktiv bruker
Den kjemien....
Hiver meg på--i min 180 liter er det heller ikke målbar nitrit
litt flakfor i dtarten,filter gørr fra innkjørt filter,3 fisk etter 3 uker,
nå etter 6 uker .flere fisk--7 tilsammen,forer lite
ingen nitrit

har fulgt denne oppskriften før i amdre kar og aldri hatt noen problemer
nå skal jo sies att det ikke er discus jeg har da,men litt røffere arter
fra tanganiyka
har aldri målt kh i kar
og i den siste tiden kun fulgt med på ph-har pulver som øker gh-kh ph
i disse tanganiyka karene..altså alle ,,tre,, i samme boksen
gir veldig jevne verdier når jeg måler ph i etterkant
og fisk oppfører seg normalt,ingen hurtig pust og lignende
-som jeg vet kan komme ved ujevn ph
da alt dette ser ut til å funke,måler jeg altså ikke kh og gh lenger..
levert inn prøver på kar ,nitrat,nitrit-test i akvasjappa og alt har alltid væert i orden
spm?vil jeg få en nitrit,,smell,,mye senere?
forer som sagt lite,men ikke i mikro mengder heller da...
molle
filter gørr fra innkjørt filter

Dette er grunnen til at det har gått bra hos deg, Molle. Da tilsetter du jo faktisk de bakteriene som du ellers må vente på at skal dannes. Du "kickstarter" filteret, og det korter ned ventetiden en del. Dermed var alt i strålende orden da du satte fisk ut i akvariet etter 3 uker. Hvis du fortsetter å være forsiktig, og ikke fyller på med altfor mye fisk på en gang, så vi du ikke få noen nitrittsmell, nei. Med mindre noe uforutsett skulle skje, selvsagt (som f.eks. strømstans), men det blir jo en helt annen sak.
Kaster meg på denne tråden, har ett spørsmål angående måling av vannverdier. Hvor ofte tar dere og måler vannverdiene? Karet mitt står på sin 4. uke - og til nå har jeg vel målt litt for ofte (3-4 ganger i uka) - det er vel kanskje å sløse med testene (Tetra dråpetest). Hvor ofte er fornuftig
Etter at faren for nitritt er over (ved ca 6 uker etter oppstart), så måler jeg vanligvis bare ved mistanke om at noe er galt.
Aggi
Etter at faren for nitritt er over (ved ca 6 uker etter oppstart), så måler jeg vanligvis bare ved mistanke om at noe er galt.

Oki, så i den 6 ukers perioden er det fornuftig daglig eller som jeg har gjort par/tre ganger i uka?
Det kan være ganske lærerikt å følge med i prosessen som skjer ved oppstart. Selv er jeg så utålmodig at det også har en disiplinerende effekt, bevis på at jeg må vente litt til Når toppen er nådd og det begynner å gå nedover igjen kan planleggingen (når skal jeg kjøpe, og hvilke skal komme først...) begynne på ordentlig!
Jervel
[QUOTE=Aggi]Etter at faren for nitritt er over (ved ca 6 uker etter oppstart), så måler jeg vanligvis bare ved mistanke om at noe er galt.

Oki, så i den 6 ukers perioden er det fornuftig daglig eller som jeg har gjort par/tre ganger i uka? Om du ikke måler daglig, så bør man iallefall studere fiskene nøye, for å se etter mistrivsel (raske gjellebevegelser, finneklemming, apati, popeye, osv...) De som er usikre på hvordan en fisk som mistrives ser ut, de bør teste oftere.
Jeg måler heller ikke nitritt annet enn når jeg har mistanke om at noe kan være galt. Særlig hvis jeg har hatt et lengre filterstopp (har noen ganger glemt å sette i støpselet til filteret etter vannbytte), og ved nyoppsatte akvarier, når jeg begynner å tilsette fisk.
Men i de tilfellene jeg tror noe er galt, måler jeg i tillegg ammoniakk. Hvis filterbakteriene er døde, er ammoniakk det første problemet jeg vil få.

Når det gjelder måling av andre vannverdier, måler jeg PH temmelig ofte (ukentlig + ved behov). Dette fordi jeg har en håpløst høy PH i vannet i springen (8,6 - huttetu), og driver hovedsaklig med Sør-Amerikanske fisk (som skal ha PH på under 7). Men jeg har gått over til å bruke en PH-penn til å måle PH. Å herje med dråpetester i over 20 akvarier, blir litt mye styr...

Nitrat, GH og Kh måler jeg også bare ved mistanker om at det er noe galt (jeg vet hva GH og KH er i vannet fra springen).
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Johansen
Reklame for plussmedlemskap