Hva er no2-n?

Jeg er kanskje en idiot som bruker Sera-produkt til å teste nitritt, men faktisk synes jeg den fungerer bedre enn Tetra (Selv om det blir JBL neste gang ). På fargekartet står det både NO2 og NO2-N under fargene, og disse to med forskjellige verdier. Hva i huleste er NO2-N? Av en eller annen merkelig grunn ser det ut som om NO2-N er mer skadelig enn NO2.
Seraskalaen går slik (så får dere noe å sammenligne med):

Argh! Forumet liker ikke at jeg bruker mindre-enn-tegn. Jeg må skrive alt på nytt, sukk...
NO2-N: mindre enn 0,1 mg/l 0,3 mg/l 0,5 mg/l 1,0 mg/l 5,0 mg/l
NO2: mindre enn 0,3 mg/l 0,9 mg/l 1,6 mg/l 3,3 mg/l 16,5 mg/l

Hvis det er NO2 vi forholder oss til her, er sprangene på skalaen temmelig store. Og tenk å måle 16,5 mg/l i et akvarium! *Grøss!*
Ammonia is consumed by bacteria that initially convert it into nitrite and subsequently into nitrate. Nitrite (NO2­) is toxic to fish and concentrations as low as 0.5 ppm can reduce growth and adversely affect fish health with resulting mortalities. As for ammonia, test kits give results in terms of nitrite or nitrite-nitrogen (NO2­ N). The difference between the two units is greater than for ammonia. The atomic weight of oxygen is 16; thus the molecular weight of NO2 is 14+32=46. Nitrogen is 14/46 or 30% of the weight of the nitrite molecule. Thus a test kit reading of 1 ppm of NO2 is the same thing as 0.3 ppm of NO2 N. It is essential to know what units are being measured with each test kit.

Kilde
Tilfeldig bekjentskap
© Tor E. Simonsen
Reklame for plussmedlemskap