- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Er vannverdiene greie?
Er vannverdiene greie?
Hei
Målte vannverdier for første gang i dag i mitt 10 dager "gamle" akvarium. Disse var:
PH: 7.4
Nitritt: 0,05
GH: 2
Kh: 2-3
I karet skal det gå 1 ancistrus, 7-8 corydroas sterbai, 4 guppy, 10 rød krystallreke + en art jeg ikke har bestemt eg for enda.
Hvordan er disse vannverdiene i forhold til dette? inbiller meg at ph er litt høy, men gh og kh har jeg overhodet ikke peiling på. Målte PH i springvannet til 7.4..
Målte vannverdier for første gang i dag i mitt 10 dager "gamle" akvarium. Disse var:
PH: 7.4
Nitritt: 0,05
GH: 2
Kh: 2-3
I karet skal det gå 1 ancistrus, 7-8 corydroas sterbai, 4 guppy, 10 rød krystallreke + en art jeg ikke har bestemt eg for enda.
Hvordan er disse vannverdiene i forhold til dette? inbiller meg at ph er litt høy, men gh og kh har jeg overhodet ikke peiling på. Målte PH i springvannet til 7.4..
Postet 22.12.07 kl 23:24
Postet 23.12.07 kl 00:07
Ph kan med fordel ligge rett under 7 isteden for rett over , men det er absolutt ingen krise om det er som nå. Hiv i noen visne eikeblader for å senke PH litt , cory/reker og sikkert ancictrus liker også å rote rundt i løvet. For at rekene skal greie seg i det lange løp bør du greie å få nitritt til 0 (etter at det karet er ferdig innkjørt) , ikkeno problem med vannbytter/moderat foring (og en nøyaktig nitritt test :P ) Ikke gidd å bry deg noe mer om GH/KH med disse artene her , ser bra ut
Postet 23.12.07 kl 00:10
Endret: 23.12.07 kl 00:12
Postet 23.12.07 kl 02:46
Rekene er ekstremt følsomme for nitritt. Har selv mistet en del CRS-reker uten å ha kunnet måle nitritt med JBL sin test, men jeg antar at det er mikroskopiske mengder i vannet når jeg fôrer for hardt.
Jeg vil også legge til at CRS-reker er lite egnet sammen med fisk, i alle fall om en tenker å ha oppdrett på disse.
Vannverdiene ser greie nok ut, Guppyen vil nok sette pris på høyere Gh enn 2, men ellers mener jeg det er akseptable vannverdier.
pH-en vil normalt sett falle noe av seg selv etterhvert, på grunn av produksjonen\tilførselen av haugevis med syrer i ett kar i drift.
Du kan lese mer om de ulike vannverdiene\ parametrene i artikkelen Vannverdier
Til sist vil jeg legge til at No2-en trolig er oppadgående, 10 dager er alt for kort tid til at denne topper seg.
Jeg vil også legge til at CRS-reker er lite egnet sammen med fisk, i alle fall om en tenker å ha oppdrett på disse.
Vannverdiene ser greie nok ut, Guppyen vil nok sette pris på høyere Gh enn 2, men ellers mener jeg det er akseptable vannverdier.
pH-en vil normalt sett falle noe av seg selv etterhvert, på grunn av produksjonen\tilførselen av haugevis med syrer i ett kar i drift.
Du kan lese mer om de ulike vannverdiene\ parametrene i artikkelen Vannverdier
Til sist vil jeg legge til at No2-en trolig er oppadgående, 10 dager er alt for kort tid til at denne topper seg.
Postet 23.12.07 kl 12:42
Nitritten har ikke økt noe. Den ligger fortsatt på max 0,05, måler hver dag?
Er den da fortsatt oppadgående?
Er et annent spørsmål jeg ikke har fått besvart. Jeg har et 2026 pro 2 filter i en 100 liter. vil ikke dette føre til at vannet filtreres forbi filterbakteriene oftere enn med mindre filtere,og at innkjøringsperioden dermed kan bli noe kortere?
Er den da fortsatt oppadgående?
Er et annent spørsmål jeg ikke har fått besvart. Jeg har et 2026 pro 2 filter i en 100 liter. vil ikke dette føre til at vannet filtreres forbi filterbakteriene oftere enn med mindre filtere,og at innkjøringsperioden dermed kan bli noe kortere?
Postet 30.12.07 kl 21:32